کد خبر ۵۱۹۵۱ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۳۷
حجت‌الاسلام فرحزاد:

هر کاری در دنیا حکمتی دارد/ راه دفع بلایا دادن صدقه است

استاد حوزه علمیه قم گفت: خداوند بر این دنیا سیطره دارد و هیچ ذره‌ای در عالم بدون دلیل جابه‌جا نمی‌شود، هر کاری در دنیا حکمتی دارد و هیچ اتفاقی بی‌دلیل در عالم نمی‌افتد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد امشب در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد با اشاره به اثر گناهان اظهار کرد: برخی از گناهان اثر وضعی دارد، خداوند هیچ نعمتی برای انسان تغییر نمی‌دهد.

وی ادامه داد: خداوند برخی از افراد را دوست دارد و به همین دلیل آن افراد را به محض اینکه گناهی را انجام بدهند، عقوبت می‌دهد تا  اینکه آن افراد تربیت شوند و دست از گناه بکشند، اما خداوند به برخی از انسان‌های گناهکار مدام نعمت می‌دهد تا آن افراد به فکر توبه کردن نیفتند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: همه بلایا به دلیل گناهان انسان نیست، بلکه گاهی خداوند بلایی را برای انسان‌ها می‌فرستد تا گناهانشان در دنیا مورد آمرزش قرار بگیرد و گرفتار عذاب آخرت نشوند.

فرحزاد، تمام اسرار دنیا را قابل درک ندانست و تصریح کرد: خداوند بر این دنیا سیطره دارد و هیچ ذره‌ای در عالم بدون دلیل جابه‌جا نمی‌شود، هر کاری در دنیا حکمتی دارد و هیچ اتفاقی بی‌دلیل در عالم نمی‌افتد.

وی ادامه داد: گاهی اوقات بلایا در دنیا برای آزمایش انسان‌ها است تا انسان‌های مؤمن از انسان‌های گناهکار متمایز شوند، انسان‌ها باید بر مقابل بلایا صبر داشته باشند.

استاد حوزه علمیه قم زندگی انسان را بدون امتحان ندانست و تصریح کرد: گاهی خداوند برخلاف میل همه انسان‌ها عمل می‌کند، اسرار دنیا پیچیده است و همه نمی‌توانند که این اسرار را بفهمند.

وی ادامه داد: هیچ کاری در دنیا بدون حساب و کتاب نیست، برخی از بلایا به اعمال انسان‌ها ارتباط دارد و خداوند کسانی که دوستشان دارد را زود از خواب غفلت بیدار می‌کند، اما برخی از بلایا به اعمال انسان‌ها ارتباطی ندارد، به عنوان مثال یکی از ائمه معصومین (ع) هفت ماه گرفتار بیماری شد.

فرحزاد با اشاره به تأثیر بلایا در انسان‌های ظالم اظهار کرد: بلایا برای ظالمان وسیله ادب، برای مؤمنین کفاره گناهان و برای اولیای خداوند موجب کمال است، هر اتفاقی که برای انسان مؤمن بیفتد، به مصلحت او است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: همه انسان‌ها یا زیر پرچم طاغوت یا زیر پرچم ولی خدا هستند، طاغوت انسان را از بهشت به جهنم می‌برد، اما اگر انسان ولی خدا را بپذیرد، او انسان را از ظلمت جهل به نور خداوند می‌رساند.

وی ادامه داد: اگر همه پیامبران الهی در یک زمان و در یک جا جمع شوند، هیچ اختلافی بین پیامبران به وجود نخواهد آمد، گرچه که مراتب پیامبران الهی با هم متفاوت است.

فرحزاد با اشاره به علاقه خداوند به انسان‌های مؤمن اظهار کرد: خدا سعی می‌کند که گناهان مؤمنان را به بهانه‌های مختلف پاک کند، گاهی خداوند انسان مؤمن را با بلایا امتحان می‌کند تا میزان صبر او مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: انسان مؤمن در هنگام بیماری بر اساس روایات به دلیل سختی‌هایی که می‌کشد، گناهانش توسط خداوند مورد آمرزش قرار می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: بر اساس روایات با توبه، استغفار و دادن صدقه بلایا را دفع کنیم، البته صدقه در واقع مطلق کار خیر است و تنها به دادن پول به انسان نیازمند خلاصه نمی‌شود.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com