کد خبر ۵۱۹۸۸ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۱

ظرفیت مراتع البرز برای نخستین بار در سال جاری به حد استاندارد رسید‌

معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی استان البرز با بیان اینکه از استان‌های مازندران، همدان، تهران، مرکزی، قم و قزوین دام وارد البرز می‌شود، گفت: ظرفیت مراتع البرز برای نخستین مرتبه در سال جاری به حد استاندارد رسیده است.

مهدی فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرج، با اشاره به انجام پروژه‌های بیابان‌زدایی در اشتهارد و نظرآباد با استفاده از مصوبات سفر ریاست جمهوری، اظهار داشت: تا کنون بیش از یک هزار و 400 هکتار در سال‌های 95 و 96 از کانون‌های ریزگرد مهار شده‌اند.

معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی استان البرز با بیان اینکه در 2 شهرستان نظرآباد و اشتهارد استان البرز، 45 هزار هکتار کانون ریزگرد وجود دارد، اضافه کرد: تا پایان سال جاری با تخصیص اعتباراتی که گفته شده است بیش از یکصد هکتار دیگر هم درختکاری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در  2 سال نزدیک به 20 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده و بخشی از آن محقق شده است، عنوان کرد: در راستای افزایش پوشش گیاهی در استان البرز فاز 4 برنامه "مدیریت چرا" در سال جاری آغاز می‌شود.

فتحی با بیان اینکه مدیریت چرا می‌تواند یکی از بهترین کارهای مدیریتی با کمک دامداران و مرتع‌داران باشد، ادامه داد: استان البرز در 2 سال در کشور در این زمینه رتبه نخست را کسب کرده و امید است که در سال جاری هم موفق باشد.

وی با اشاره به اینکه هدف مدیریت چرا در استان به حد استاندارد رساندن ظرفیت مراتع است، بیان کرد: مدیریت چرابه این معنا است که اگر مرتعی ظرفیت ورود 400 دام را دارد، دام بیش از آن وارد مرتع نشود و برای این امر در مرزهای بومی استان از نظر عشایری و دامی یکسری ایستگاه‌ها و یگان‌هایی مستقر شده که با صدور مجوزهایی اجازه ورود و خروج به دام داده می‌شود یا نمی‌شود.

معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی استان البرز با بیان اینکه از استان‌های مازندران، همدان، تهران، مرکزی، قم و قزوین دام وارد استان البرز می‌شود، تاکید کرد: هیچ دامی به استان البرز وارد نمی‌شود مگر با مجوزی که قبلا صادر شده باشد.

فتحی با اشاره به اینکه در سال جاری ظرفیت مراتع استان البرز برای نخستین بار در 20 سال گذشته به حد استاندارد رسیده است، گفت: حد استاندارد مراتع استان البرز 200 هزار دام است که در سال 94، 370 هزار دام در استان وجود داشت اما این آمار در سال 95 و 96 به یکصد و 5 هزار دام رسیده است.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com