کد خبر ۵۲۱۷۴ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۲

امام جمعه ابرکوه: قیام 19 دیماه مردم قم عامل پیروزی انقلاب بود

یزد - ایرنا - امام جمعه ابرکوه با بیان اینکه قیام 19دی سال 1356 مردم قم نه تنها دشمنان اسلام را مایوس کرد، بلکه توطئه های رژیم پهلوی را علیه روحانیان نقش بر آب کرد و گفت: این حرکت مهمترین و تاثیرگذارترین نقش را در پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام(ره) داشت.

حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع ابرکوه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 19دی قم، افزود: این قیام پرشور و خودجوش ، عظیم ترین حرکت مردمی بود که در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا ، وی تصریح کرد: قیام یادشده خط بطلانی بر 2 هزار و 500 سال نظام ستم شاهی کشید و تومار رژیم پهلوی را برای همیشه در تاریخ بست.
وی ادامه داد: مردم قم در آن روز با حضور انقلابی خود در صحنه دفاع از دین ، بصیرت و آگاهی و دشمن شناسی خود را به نمایش گذاشتند.
رییس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه اضافه کرد : مردم با همراهی روحانیان و با قیام خود در این روز، موجب بیداری و سرنگونی رژیم پهلوی شدند و این حرکت سرآغازی بر ای قیام مردم سراسر کشور شد.
امام جمعه ابرکوه تاکید کرد: شهادت آیت الله مصطفی فرزند بزرگ امام خمینی(ره) در آبان 1356 شتاب خاصی به حرکت انقلاب داد و تداوم قیام مردم قم در 19دی و آغاز قیام عمومی شد.
رئیس حوزه علمیه ولیعصر(عج) ابرکوه ادامه داد: بی شک تضمین بقای انقلاب و نظام اسلامی و مسئولیت پذیری نسل آینده با پاسداشت اهداف 19 دی است.
تظاهرات 19دی که در تقویم رسمی ایران با عنوان قیام خونین مردم قم شناخته می‌ شود ، شامل چند روز تظاهرات اعتراضی نسبت به چاپ مقاله « ایران و استعمار سرخ و سیاه» در روزنامه اطلاعات است که نقطه اوج آن روز 19 دی 1356 بود.
این تظاهرات را بسیاری سرآغاز اعتراضاتی می‌دانند که در بهمن سال 1357 به سرنگونی نظام پهلوی و پایان سلطنت در ایران انجامید.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در 140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/2047/خبرنگار: کارگر ابرقوئی ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com