کد خبر ۵۲۱۸۵ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۶
شعله‌ای انقلابی که دودمان پهلوی را بر باد داد؛

نوزدهم دی ، قیامی از جنس ولایت‌مداری

قیام 19 دی مردم قم به دلیل توهین روزنامه اطلاعات به امام خمینی(ره) و ارزش‌های دینی آغاز شد و شعله‌های انقلاب را فروزان کرد ، روزی که بستری شد تا استبداد و استبدادگران به ورطه‌ای از سقوط کشانده شوند و کاخ 2 هزار و 500 ساله نظام شاهنشاهی به ویرانه‌ای سست مبدل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، امروز نوزدهم دی‌ماه روزی است که برگی زرین بر دفتر انقلاب اسلامی نقش بست؛ روز حماسه‌ای عظیم و به یادماندنی در تاریخ انقلاب، روزی که بستری شد تا استبداد و استبدادگران به ورطه‌ای از سقوط کشانده شوند و کاخ 2 هزار و 500 ساله نظام شاهنشاهی به ویرانه‌ای سست مبدل شود.

وقتی صفحات تاریخ انقلاب را ورق می‌زنیم محال است نامی از شهر قم در میان نوشته‌ها حک نشده باشد، شهری که سراسر شور و قیام بود قیام علیه نظام ستم‌شاهی؛ شهری که پایگاه اصلی مبارزات علیه این استبداد پهلوی بود و در 19 دی سال 1356 نیز قیامی دیگر را رقم زد قیامی از جنس تقوا و مقاومت، قیامی از جنس خون و شهادت، قیامی الهی...

به واقع سهم و جایگاهی که شهر قم و روحانیون مبارز و مردم دیندار این شهر در پیروزی انقلاب اسلامی داشته‌اند بر هیچ کس پوشیده نیست. مقام معظم رهبری در این خصوص فرموده‌اند: «برای ساختن یک بنا، اول باید پایه‌های محکم آن را کار گذاشت. هر چه بنا بزرگ‌تر و سنگین‌تر و ماندگارتر باشد، پایه‌های آن محکم‌تر و قوی‌تر و شکست ناپذیرتر خواهد بود. اگر ما مبارزه ملت ایران را که به طور عمومی و تعیین‌کننده، از سال پنجاه و شش آغاز شد به یک بنای رفیع و مستحکم تشبیه کنیم، پایه‌های قوی و شکست ناپذیر و ماندگارِ این بنای مستحکم، در قم نشانده و کار گذاشته شد. قم یک ذخیره الهی برای اسلام بود.»

در کوران خفقان سیاسی و استبداد رژیم پهلوی نیز اغلب موج اعتراضات از حوزه‌های علمیه قم آغاز می‌شد که یکی از بارزترین آنها رویداد 19 دی 56 است. رحلت فرزند امام خمینی (ره) در آبان ماه همان سال مبارزات علیه شاه را به طور جدی‌تر علنی کرد و مجالس یادبود آن بزرگوار سبب شد تا شور انقلاب سراسر کشور را فرا بگیرد. رژیم پهلوی که طاقت این عرض ارادت به امام خمینی را نداشت با ترفندی سعی کرد تا به زعم خود چهره منور امام را مخدوش سازد و با انتشار یادداشتی با عنوان استعمار سرخ و سیاه با امضای مستعار احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات سعی کرد تا به امام و ارزش‌های دینی مانند حجاب توهین کند اما همین مسئله موجب شد تا مردم قم یکپارچه در دفاع از امام خمینی به صحنه بیایند و قطار انقلاب وارد ریل تازه‌ای شود و با سرعت بیشتری به سمت اهداف خود حرکت کند.

حسین علی‌محمدی پژوهشگر و کارشناس تاریخ به علت اصلی قیام 19 دی اشاره کرد و گفت: در دی ماه سال 56 روزنامه اطلاعات مقاله‌ای اهانت آمیز به امام خمینی‌(ره) را منتشر کرد و در واکنش به این مقاله مردم و روحانیون قم بپا خاستند.

وی با بیان اینکه در آن روز بیوت مراجع عظام محل تجمع مردم غیور و ولایتمدار بود، اظهار کرد: مامورین رژیم پهلوی نیز با مشاهده این اعتراضات به خشم آمده و دست به کشتار بی‌رحمانه مردم زدند.

علی‌محمدی افزود: از آنجایی که مردم مطلع بودند که هیچ کس جز رژیم دربار امکان نظم و نشر اینگونه مقاله‌ها را ندارد از این روی پی به وجود ننگین و پرضلالت رژیم پهلوی برده و دست به قیام زدند.

وی 19 دی را یوم‌الله خواند و بیان کرد: این قیام زمینه‌ساز قیام‌هایی شد که توانستند پیروزی انقلاب را رقم بزنند و همین موجب اهمیت این روز تاریخی شده است.

این پژوهشگر حضور همه‌جانبه اقشار مختلف در این قیام را عامل اصلی اثرگذاری این جنبش دانست و اظهار کرد: خروش مردم در این روز سبب وحشت رژیم پهلوی شد و این رژیم که تاب تحمل چنین وضعیتی را نداشت به شکلی وحشیانه به مردم حمله کرد و بسیاری را به شهادت رساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدوی مدرس حوزه و دانشگاه و از روحانیون مبارز در دوران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه قیام مردم قم در 19 دی 56 نشان از بصیرت مردم داشت، گفت: در 9 دی 88 نیز با حضور گسترده‌ای از مردم در مقابله با فتنه همان سال مواجه شدیم که آن هم نشان از بصیرت مردم بود ازین رو 9 تا 19 دی ماه به عنوان دهه بصیرت نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه نقش حوزه علمیه و هدایت‌های علما در ایجاد این بصیرت قابل اغماض نیست، ادامه داد: این بصیرت‌ها ستودنی است و نقطه عطفی در تاریخ انقلاب به شمار می‌رود.

مهدوی با اشاره به اینکه زمینه شروع انقلاب اسلامی با قیام مردم قم در 19 دی شکل گرفت گفت: اکنون نیز برکات این قیام همچنان در جامعه جاری و روشن است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ایران همیشه در تمام تاریخ بدون وابستگی و تنها با اتکا به قدرت خود و توکل بر خداوند پیش رفته است، افزود: اکنون نیز تمام موفقیت‌ها در عرصه بین‌المللی مرهون بیداری و مواضع درست و هدایت‌های مقام معظم رهبری است.

حجت‌الاسلام مهدوی خاطرنشان کرد: دشمنان همیشه دنبال ضربه زدن به نظام هستند و اکنون با قرارگیری در این روز تاریخی باید با بیان وقایع و بیداری اذهان عموم جامعه آنها را در برابر تهدیدات و تبلیغات دشمنان علیه نظام آگاه سازیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریم سلطانی استاد دانشگاه نیز پیروزی انقلاب را مرهون قیام 19 دی و دیگر قیا‌م‌ها و همچنین گوش به فرمان مرجعیت بودن دانست و بیان کرد: انقلاب اسلامی با شجاعت طلاب، روحانیون و عموم مردم دیندار و قیام‌هایی همچون 19 دی شروع شد و با سقوط رژیم پهلوی و شکل‌گیری جمهوری اسلامی ایران به نتیجه دست یافت.

وی با بیان اینکه در مذهب تشیع مرجعیت از جایگاهی والا برخوردار است، ادامه داد: در قیام  19 دی سال 56 نیز این مرجعیت بود که توانست پیش از دیگران در برابر مستبدان قد علم کند و مردم نیز به پیروی از آنها در برابر ظلم برخیزند و با دفاع از امام مسلمین زمینه شکل‌گیری حکومتی اسلامی را مهیا کنند.

سلطانی همچنین با اشاره به قیام 9 دی سال 88 گفت: در آن زمان نیز دشمنان با ایجاد فتنه به دنبال به استعمار درآوردن این کشور و ملت بودند که با قیام و بصیرت مردمی تلاش‌های آنان برای بازگشت استعمار پیر در هم شکسته شد.

وی خاطرنشان کرد: 19 دی مقدمه‌ای برای شکل‌گیری حکومت اسلامی بود و 9 دی نیز پایه‌های نظام و حکومت را محکم ساخت.

از این روست که باید گفت 19 دی‌ ماه همچون ستاره‌ای درخشان در میان آسمان انقلاب فروزان است. ستاره‌ای که امید به پیروزی را نوید داد. روزی که مبین این آیه قرآن بود که «اِنّا فَتَحْنا لَکَ فَتْحَا مُبینا». قیام 19 دی سال 56 در شرایطی به وقوع پیوست که ماه پیروزی خون بر شمشیر بود. در محرم 56 بود که درخت تنومند انقلاب شکوفه زد تا در بهمن 57 به ثمر نشیند و ثمره‌اش انقلابی باشد که اکنون بعد از ده‌ها سال همچنان تنومند و پربار برای رساندن پیام اسلام به جهانیان شاخ و برگ یافته است. امروز سالروز حماسه‌ای است که بوی غیرت و ایثار می‌دهد، این روز یادآور رشادت جوانمردانی است که برای حمایت از رهبر خود قیام کردند و اکنون نیز خالصانه‌ترین درودها را تقدیم روح پاک آن سلحشوران انقلابی می‌کنیم.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com