کد خبر ۵۲۲۸۶ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۰
به بهانه اجرای طرح جشنواره شهر خوب، شهروند خوب؛

کاستن از رنج ترافیک در قم به مدد هنر نمایش

اجرای طرح هایی چون "جشنواره شهر خوب ، شهروند خوب"، در خیابان ها و معابر اصلی شهر قم در کنار اجرای نمایش های ویژه مدارس نوید آن را می دهد که در آینده نیز چنین طرح های هنری و فرهنگی در قم جان بگیرد و با حمایت مسئولان ذیربط از حیث مالی و معنوی، به این امید و رجا که به مرور زمان شاهد بهبود وضع نامطلوب ترافیکی در قم باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، با اجرای طرح هایی چون "جشنواره شهر خوب ، شهروند خوب"، این امید می رود که به تدریج و با مدد گرفتن از هنر نمایش و تاثیر آن بتوان از رنج و محنت معضل ترافیک در کلانشهر قم کاست.

چند روزی است که مردم قم در معابر و چهارراه های اصلی و شلوغ شهر شاهد حضور چهره ها و بروز رفتارهایی خاص از سوی آنان هستند که شاید تا پیش از این کمتر آن ها را از نزدیک مشاهده کرده بودند.

البته سال های قبل کسانی که به تهران تردد داشته در برخی معابر و یا نمایشگاه های بزرگ مثل کتاب و مطبوعات، این چنین مناظری را تجربه کرده اند.

سخن از اجرای یک جشنواره نمایشی با عنوان "شهر خوب، شهروند خوب" با شعار زیبای " از خودمان شروع کنیم" است که به همت برخی از هنرمندان تهرانی و به سرپرستی دو تن از هنرمندان به نام تئاتر و تلویزیون که اتفاقاً از بچه های قم هستند یعنی آقایان کورش زارعی و سید محمد جواد طاهری از پنج دی ماه در معابر قم و نیز برخی مدارس شروع شده و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.

آنچه در بدو امر به نظر می رسد و بیاد مورد توجه قرار گیرد این است که اساساً اجرای چنین طرح ها و برنامه هایی با حمایت مسئولان مدیریت شهری به خصوص سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری وتداوم آن ها بی شک نقش موثری در فرهنگ سازی دارد، چه آن که به خصوص این طرح مساله ترافیک به عنوان یکی از معضلات بغرنج کلانشهر قم را مدنظر قرار داده و لاجرم استفاده از ابزارهای هنری به خصوص هنر زنده و پویای تئاتر برای برجسته سازی این قبیل مشکلات و حساس کردن و دغدغه مند نمودن شهروندان نسبت به رعایت قانون و نظم در این مساله بسیار موثر و کارساز می تواند باشد.

از این نکته هم نمی توان غافل شد که به هر حال تلاش برای ترویج فرهنگ مطلوب شهروندی به خصوص در مساله ترافیک و حمل و نقل شهری یکی از غایات مهم مدیریت شهری است و از این منظر نیز برگزاری جشنواره یک ماهه" شهر خوب و شهروند خوب" و استفاده از تجربه ارزشمند اجرا شده در تهران در این عرصه می تواند نشاط و پویایی خوبی به شهر مقدس قم بدهد، ضمن آن که بی شک شهروندان نیز از این گونه طرح ها استقبال می کنند، کما این که چندی پیش نیز به طور نسبی از طرح اهدای کلاه ایمنی نمادین به برخی موتورسواران در برخی نقاط شهر و نیز اهدای گل به شهروندان استقبال خوبی شد و بازخوردهای مثبتی از این قضیه ثبت و ضبط شد، هر چند که نواقص و ایرادات جزیی هم طبعاً وجود داشته و باید در تجربیات بعدی به تدریج کمتر و کمتر شود.

در واقع بهره گیری از هنرمندان قمی در کنار هنرمندان تهرانی و استفاده از ابزارهای نوین تئاتری یکی از نقاط قوت و خوب این طرح است که در نهایت خود می تواند به ارتقای سطح قانونمندی و نیز بهبود اخلاق شهروندی ، کمک شایان توجهی کند.

اجرای این طرح در خیابان ها و معابر اصلی شهر قم در کنار اجرای نمایش های ویژه مدارس نوید آن را می دهد که در آینده نیز چنین طرح های هنری و فرهنگی در قم جان بگیرد و با حمایت مسئولان ذیربط از حیث مالی و معنوی، به این امید و رجا که به مرور زمان شاهد بهبود وضع نامطلوب ترافیکی در قم باشیم.

آنچه نگارنده را به نوعی ترغیب به نگارش این سطور کرد ، توجه به این مساله بود که به هر حال رسانه های جمعی در کنار توجه به نقاط ضعف و مشکلات باید به کارهای خوب و ارزشمند نیز بپردازند، چه آن که انتشار صرف اخبار منفی تا حدود زیادی بذر ناامیدی را در بین مردم و خانواده ها می پراکند و حال آن که توصیف و گزارش کارهای خوب و امید بخش پادزهر این جریان است و برای تحقق شهری خوب با شهروندانی خوب ، ضروری می باشد.

منبع : تابناک قم

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com