کد خبر ۵۲۳۱۵ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۵
آيت‌الله مكارم شيرازي:

دشمنان می‌خواهند فتنه‌ای که برپا شد به سازمان ملل بکشانند/حل مشکلات به همکاری و وحدت همگان نیاز دارد

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: دشمنان می‌خواهند فتنه‌ای که برپا شد به سازمان ملل بکشانند به عنوانی که هر چیزی که امنیت دنیا را به خطر اندازد قابل طرح در سازمان ملل است و اینگونه مطرح کنند که این موضوع امنیت صلح جهانی را به خطر انداخته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم،آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی اظهار کرد: زیانکارترین مردم کسی است که تمام نیروهای خود را برای رسیدن به هوا و هوس صرف می‌کند و در نهایت نیز نتیجه نمی‌گیرد و از این دنیا با دست خالی خارج می‌شود و هیچ دلیل و برهانی برای انجام کارش ندارد.

وی خاطرنشان کرد: خداوند سرمایه‌ها و استعدادهایی به انسان داده، باید این نیروها در مکانی مصرف شود که بهترین نتیجه را داشته باشد ولی کسانی هستند که تمام نیروهای خود را در مسیر آمال و آرزوهای دور و دراز مصرف می‌کنند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند سعادت آنها در ثروت انبوه است گفت: کاخ‌های متعدد و سرمایه‌های فراوان انباشته می‌کنند و در نهایت مشاهده می‌کنند به جایی نرسیدند. باید در نظر داشت آرامش روح انسان مهم است. حفظ مقام و مال زحمت فراوانی دارد و سعادت در آرامش است. این آرامش در سایه ایمان و قناعت حاصل می‌شود.

وی عنوان کرد: تزئین زشتی‌ها و مایه‌های ننگ در نظر انسان به صورت خوبی‌ها یکی از وسوسه‌های شیطانی است. باید توجه داشت شیطان از راه‌های مختلف نفوذ می‌کند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه خوشبختانه آتش فتنه خاموش شد ولی دشمنان از تلاش باز نمی‌ایستند گفت: آنها منتظر هستند در فرصتی آتش دیگر را روشن کنند. جای خوشبختی است که آنها ایران و مردم را نشناختند؛ تصور می‌کردند با روشن کردن آتش فتنه و به میدان کشاندن عده‌ای مسئله تمام می‌شود؛ غافل از اینکه انبوهی از مردم پشتیبان کشور، دین و نظام هستند.

وی خاطرنشان کرد: چه طور باور می‌کنند که ملتی با این وضع را می‌توانند تکان دهند؛ به همین دلیل به فتنه‌انگیزی می‌پردازند و سرشان به سنگ می‌خورد ولی باز هم دست بردار نیستند. به آنها باید بیان کرد بیایید این ملت، حامیان نظام و اسلام را بشناسید.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: دشمنان می‌خواهند فتنه‌ای که برپا شد به سازمان ملل بکشانند به عنوانی که هر چیزی که امنیت دنیا را به خطر اندازد قابل طرح در سازمان ملل است و اینگونه مطرح کنند که این موضوع امنیت صلح جهانی را به خطر انداخته است.

وی یادآور شد: عقل و درک آنها از شرایط و اوضاع کم است اگر می‌فهمیدند دست از این کارها برمی‌داشتند و به راه‌های دیگر می‌پرداختند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به دستگیری افرادی در اغتشاشات گفت: در بازجویی بیان شد که اکثریت قاطع اغتشاشگران از فضای مجازی الهام گرفتند. این مسائل گردن یکدیگر را نیندازید؛ اکنون زمان این سخنان نیست بلکه زمان وحدت، اتحاد و انتقاد منطقی و پیشنهاد اصلاح است عقل و دین به جز این اجازه نمی‌دهد رفتار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم تا زمانی که فضای مجازی اصلاح نشود مشکل حل نمی‌شود. در اخبار آمده 15 هزار شغل در فضای مجازی به وجود آمده است سؤال می‌شود که در فضای مجازی که اختیارش در دست دیگران است و ما هیچ اختیاری نداریم، عاقلانه است که شغل‌ها در آنجا ایجاد شود.

این مرجع تقلید عنوان کرد: ما می‌گوییم فضای سالم ایجاد کنیم؛ این امر امکان‌پذیر است و شغل و موارد دیگر را آنجا ببرید و رسانه سالم ایجاد شود و استفاده کنیم اگر با گذشت زمان این امر فراموش شود؛ دوباره در دام می‌افتیم.

وی با بیان اینکه در اخبار مشاهده شد که شهرداری تهران محلی برای اعتراضات معین کرده است گفت: اعتراض کنند ولی مسؤولان باید حضور داشته باشند که اعتراضات و راه حل‌ها را بشنوند و هر گروهی به نوبت اعتراض را مطرح کند و سپس جمع‌بندی و حل مشکل شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی یادآور شد: برخی از اشخاص در حال توجیه مسائل اخیر هستند و می‌خواهند از مسئله  اصلی دور کنند. واقعیت‌ها را باید تلخ و شیرین پذیرفت و انسان عاقل باید به فکر باشد که این درد درمانش چیست.

وی با اشاره به مسئله راه‌اندازی نزاع‌های انتخاباتی پس از خاموش شدن آتش فتنه گفت: آنها می‌خواهند با این اقدام مشکلات موجود را از سوی این جناح و آن جناح بدانند در حالی که باید وحدت داشت و تضعیف هر یک از سه قوه در این شرایط کار صحیحی نیست و خطا محسوب می‌شود.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: حل مشکلات به همکاری و وحدت همگان نیاز دارد؛ نباید در چنین شرایطی به نفی رئیس جمهور و قوه قضائیه پرداخت. اینگونه اقدامات از عقل به دور است بنابراین از دعواهای جناحی باید پرهیز کرد و مبادا بیان شود که این اغتشاش را فلان جناح ایجاد کرده است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com