کد خبر ۵۲۳۲۰ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۰
رئیس خانه کشاورز قم در گفتگو با مهر:

اعلام نشدن نرخ تضمینی خرید محصولات باعث بلاتکلیفی کشاورزان می‌شود

قم - رئیس خانه کشاورز استان قم گفت: نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی تاکنون اعلام نشده و این موضوع باعث بلاتکلیفی کشاورزان شده است.

احمد مؤمن در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه نرخ تضمینی خرید محصولات کشاورزی حداکثر باید تا شهریورماه سال جاری اعلام می‌شد، گفت: تاکنون این نرخ اعلام نشده است و کشاورزان در بلاتکلیفی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه در هر حال کشاورزان بر اساس سال گذشته اقدام به کشت محصولات کشاورزی کرده‌اند، بیان کرد: حتی نوع خرید به شکل تضمینی و یا عرضه در بورس هم تاکنون برای کشاورزان اعلام نشده است.

رئیس خانه کشاورز استان قم، گندم را جزو کالاهای استراتژیک برای کشور دانست و افزود: برای کاشت و تولید این محصول باید حمایت همه جانبه از کشاورزان صورت بگیرد زیرا گندم جزو محصولاتی است که تولید آن برای کشور بسیار ضروری است.

فروش ۲۵ هزار تن گندم و ۱۱ هزار تن جو در بورس

وی در ادامه ابراز داشت: هر ساله برای ۲۶ قلم محصول کشاورزی نرخ خرید تضمینی اعلام می‌شد که تاکنون و بعد از آغاز حدود سه ماه از سال زراعی جدید هیچ اعلامی صورت نگرفته است.

مؤمن در ادامه درباره میزان فروش گندم و جو در قم طی سال زراعی گذشته، بیان کرد: کشاورزان قمی سال گذشته حدود ۲۵ هزار تن گندم و ۱۱ هزار تن جو را به شکل خرید تضمینی و عرضه در بورس به فروش رساندند.

بحران در کشاورزی قم

وی همچنین با اشاره به وضعیت بارش باران در قم عنوان کرد: متأسفانه به علت عدم بارش در سال زراعی جدید وضعیت کشاورزی در قم با بحران مواجه شده است.

رئیس خانه کشاورز قم ادامه داد: علاوه بر محصولاتی که با کشت دیم هستند محصولات با کشت آبی هم که بخشی از آب محصولاتشان با بارش باران تأمین می‌شد با مشکل کمبود آب مواجه شده‌اند.

وی ادامه داد: گرچه برخی از ارتفاعات قم بارش باران و یا برف را تجربه کرده‌اند اما متأسفانه این بخش‌ها و روستاها جزو مناطقی هستند که کشاورزی در آن رونق چندانی ندارد.

مؤمن در ادامه ضمن درخواست از مردم برای دعای باران بیان کرد: در حال حاضر تقریباً ۱۵ هزار خانوار قمی در بخش کشاورزی این استان فعالیت می‌کنند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com