کد خبر ۵۲۳۴۵ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۹
واکنش آیت‌الله فاضل لنکرانی به اهانت یک طلبه به بزرگان حوزه:

اهانت به بزرگان حوزه دردآور است

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: يک اهانت به مرحوم امام، نوزده دی را به وجود آورد، اکنون حوزه ما را چه شده که امروز يک  طلبه کم ‌سواد، در مقابل بزرگ حوزه در فضای مجازی اهانت می‌کند و کسی به او حرفی نمی‌زند؛ اين برای انسان خيلی دردآور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) متن سخنان آیت‌الله فاضل لنکرانی در درس خارج خود در روز 20 دی به شرح زیر است:

اولين مطلب؛ پيرامون حادثه نوزده دی قم است که مبدأ انقلاب بود. اين اتفاق در اوايل طلبگي ما بود که در آن صحنه حضور داشتيم و واقعا زمان عجيبی بود که بعد از اينکه در روزنامه اطلاعات، به امام(رضوان الله تعالی عليه) اهانتی شد، حوزه علميه واقعا منقلب شد. طلبه‌ها آرام و قرار نداشتند و بي‌اختيار بودند و از اين خانه به آن خانه مي‌رفتند، به سراغ مراجع مي‌رفتند تا تکليفشان را روشن کنند و اين به حادثه نوزده دي قم منجر شد که راهپيمايي و شهداي نوزده دي را در پي داشت و بعد هم در شهرهاي ديگر ايران ادامه پيدا کرد و الحمدلله به پيروزي انقلاب منتهي شد. اولا خود نوزده دي از برگ هاي زرين افتخار حوزه علميه است. يعني کساني که در خيابان آمدند، طلبه‌ها و روحانيون بودند و مردم هم به آنها ملحق شدند. اين مطلبي است که بايد به آن توجه داشته باشيم.
نکته دوم فرمايشات بسيار مهم و ارزنده رهبري معظم انقلاب است که ديروز در ديدار با مردم قم، بيانات خيلي مفصلي را هم نسبت به قم و هم نوزده دي و هم نسبت به جريانات اخير و اغتشاشات بيان کردند. 
واقعا انسان وقتي در اين بيانات دقت مي‌کند، مي‌بيند که ايشان در ريز تمام قضايا هستند و اطلاع کامل بر همه قضايا دارند. اين اقتداري که امروز براي نظام هست که آمريکا هم مي‌داند و اين را فهميده است که نمي‌تواند در مقابله با اين نظام، توطئه‌هايي ايجاد کند، همان‌طور که رهبري فرمودند: اگر بار ديگر هم شما بياييد سرتان به سنگ خواهد خورد، اين مسئله خيلي مهمي است.
مجموعه‌‌ نظام، روحانيت، مردم و در رأس همه رهبري، در مقابل استکبار محکم حرف مي‌زند و بي‌اعتنا به تهديدات آنهاست و عدم تزلزل در مقابل اينکه اگر يک عده‌اي را فريب دادند و آنها در کشور و حتي در شهر قم شعارهايي دادند، اين نظام کالجبل الراسخ است. کالجبل الراسخ بودن نظام در بيانات ايشان براي ما کاملا مشهود بود. 
رهبرانقلاب توجه و اعتقاد خاصي نسبت به مردم دارند اين توجه و اعتقاد خاصي ايشان که نسبت به مردم دارند، ريشه‌اش در خود امام(رضوان الله تعالي عليه) است. از برجستگي‌هاي مرحوم امام اين بود که اين مردم را به خوبي شناخته بود. مردم با همه مشکلات و اعتراضات و اشکالاتي که دارند اما پاي انقلابشان ايستاده‌اند. اين مردم ديگر نگاه نمي‌کنند ببيند که ما درست در مسير حرکت مي‌‌کنيم يا نه؟ اينها پاي انقلابشان محکم ايستاده‌اند، انقلابشان را دست اجنبي و بيگانه نخواهند داد و اهداف شهدا را به خوبي دنبال مي‌کنند. 
به اين جهت نيز ما بايد توجه داشته باشيم که مردم اينطور هستند. همين مردم که اگر وقتي که به ما مي‌رسند اگر در اثر ناراحتي، اهانتي هم بکنند، اين رفتار مقداري در اثر تبليغات گسترده‌اي است که عليه روحانيت وجود دارد، تبليغات عليه روحانيت بسيار زياد و عجيب است. يکي از محورهاي اصلي ماهواره‌ها و شبکه‌هاي خارجي اين است که به انحاء و اقسام راهکارهايي که بلد هستند مردم را به روحانيت بدبين کنند و روحانيت را از چشم مردم بيندازند.
البته مقابله با اين مسأله مستلزم اين است که روحانيت مراقبت کند و نگذارد در ميان خود روحانيت اختلاف ايجاد شود و يکي از اهداف دشمن اين است که در ميان خود روحانيت حاضر در صحنه و روحانيت انقلابي اختلاف ايجاد کند که خود اين يک بحث مفصلي دارد و يک درد جداگانه‌‌اي است. بالاخره به اختلاف مراتب، همه قبول دارند که الان هيچ طلبه‌اي نيست که اگر از او سؤال کنند که اين نظام به عنوان يک نظام امامت، نظام اهل‌بيت، نظام شيعه، آيا نبود آن بهتر از بود آن است؟ هرگز تصور نمي‌کند که جوابش مثبت باشد. 
قطعا بودن اين نظام اسلامی ایران، موجب تقويت وعظمت شيعه است. قطعا بودن اين نظام، موجب تقويت شيعه است و قطعا بودن اين نظام، موجب اين است که شيعه عظمت پيدا کند. 
نکته‌‌اي که لازم است نسبت به آن توجه داشته باشيم اين است که تبليغاتي که براي به انحراف کشاندن شيعه از مسير واقعي خودش انجام مي‌شود اينقدر فراوان است که براي انسان بهت‌آور است. بگونه‌‌‌اي که امسال در بعضي از عزاداريها راهکارهايي را دشمن پياده مي‌کند و پياده کرد، که هر انسان عاقلي اگر دقت کند مي‌‌بيند نتيجه اين کارها اين مي‌‌شود که همين جواني که براي امام حسين(عليه السلام) سينه مي‌‌زند، يک‌‌روز همين جوان به امام حسين(ع) اهانت مي‌‌کند و هدف اينها همين است. 
اينکه هم مراجع و هم رهبري معظم راجع به تحريفات عزاداري تذکر دادند، اين مسئله ساده‌اي نيست و بايستي نسبت به آن تأمل کرد و حرکتهايي که انجام مي‌شود که شيعه اصيل را منحرف کند، يعني همان شيعه که به تبع ائمه(ع) نسبت به اهل سنت بايد مدارا کند، شيعه‌اي است که ائمه(ع) توصيه کرده‌اند که شيعه بايد روابطش با بقيه مسلمين از جمله اهل‌سنت را حفظ کند. اما الان در بخشي از شيعه افکاري به وجود مي‌‌آورند که تقابل ايجاد کنند. 
ايجاد افتراق بين شيعه و سني از توطئه‌‌هاي بسيار خطرناک دشمن استاين مسئله ايجاد افتراق بين شيعه و سني از توطئه‌‌هاي بسيار خطرناک دشمن است و متأسفانه ما هم خيلي به آن توجهي نداريم و آن را در مسائل سطحي تمام مي‌کنيم و حال آن که فوق اينهاست و عمقش خيلي بيشتر از اينهاست. اگر توطئه‌هاي اينها کنار هم چيده شود، به خوبي اين نتيجه بدست مي‌‌آيد که آنها مي‌خواهند کاري کنند که اين جوان که خودش با عشق و علاقه زير علم امام حسين(ع) سينه مي‌زند، همين جوان به يک مخالف تبديل شود.
آنها دنبال ايجاد اختلاف در روحانيت هستند، در صدد ايجاد اختلاف و انحراف در شيعه هستند. دشمن بشدت براي هدف خود تلاش مي‌‌کند. حالا اگر اين نظام نبود، چه کسي مي‌توانست در مقابل اينها بايستد؟ ما با چه قدرتي مي‌توانستيم در مقابل اينها بايستيم؟ در اين حرف واقعا مبالغه نيست که اگر اين نظام نبود، اثري از اسلام در ايران که نبود، در اين چهل سال معلوم نبود که در اين کشورهاي ديگر هم از اسلام چيزي باقي مانده باشد. 
با اين هدفي که يهود و صهيونيسم دارد و آن را دنبال مي‌‌کند، بر هر انسان و طلبه و روحاني‌اي، حفظ اين نظام لازم است. همه مراجع ما مي‌گويند که امروز حفظ اين نظام واجب است، آنهايي که مرجع هستند و فقيه به معناي واقعی هستند، يکي از آنها يافت نمي‌‌شود که بگويد اين نظام بايد از بين برود و مخالفت با آن لازم است، يا بگويد بود و نبودش يکي است. لذا حفظ نظام لازم است.ما اين قدرت را پيدا کرده‌ايم که به راحتي توي دهن آمريکا مي‌زنيم. ما؛ يعني کل مجموعه، نظام، روحانيت، مردم و رهبري. اين مجموعه آمريکا را مستأصل و زمينگير کرده، لذا بايد قدر نظام ، قدر رهبري و قدر مردم را نيز بدانيم. 
مسئولين نيز همان‌گونه که رهبري معظم فرمودند گرچه براي حل مشکلات مردم تلاش مي‌کنند و گرچه آسان هم نيست، ولي بايستي تلاششان را بيشتر کنند و نگذارند که مردم تحت فشار قرار گيرند. شرايط به گونه‌اي است که مردم متحمل فشارهاي زياد اقتصادي هستند و مسئولين نيز بايد بيشتر رعايت کنند. يک بليه‌اي را دولت نهم و دهم آوردند به اسم يارانه، که من همان زمان در تلويزيون در بحثي که به طور زنده هم پخش ‌شد عرض کردم که ما رواياتي داريم که اگر انساني نگاهش به دست ديگري باشد، اين مي‌‌شود «کَلّ بر ديگري» و در دين مي‌گويند که اين آدم ملعون است. 
بايد دولت چشمش را باز کند و بار بر روي دوش مردم نگذاردگفتم اين دولت آمده است و هفتاد ميليون جمعيت را کلّ بر خودش کرده، اين با فرهنگ ديني ما اصلا سازگاري ندارد. ولي آن زمان تمام کارشناس‌ها و همه و همه تعريف کردند و گفتند که بايد اين باشد و پياده هم شد و امروز ببينيد که کشور به کجا رسيده است! آن زمان مي‌گفتند که بخشي از اين گراني‌هاي آب و برق و گاز را مي‌خواهيم صرف عمران کنيم. صرف کدام عمران شد؟! قبل از يارانه‌ها اين قبوض و اينها متعارف بود، يکدفعه سير صعودي پيدا کرد و ديگر نمي‌‌توان با آن کاري کرد. اين اشتباهات بوده و بايد دولت چشمش را باز کند و بار بر روي دوش مردم نگذارد و مسئله توليد را با سفارشاتي که رهبري معظم انقلاب مکرر در اين ايام کرده‌اند توجه نمايد.من در آخر این نکته را متذکر می شوم، که ما بايد واقعا بر وجود چنين رهبري و چنين مردمي و چنين حوزه‌اي، چنين روحانيتي شکرگذار باشیم.

يک مطلبي را عرض مي‌کنم که بيشتر مربوط به مطلب اولي است که عرض کردم و آن اينکه يک اهانت به مرحوم امام، نوزده دي را به وجود آورد، اکنون حوزه ما را چه شده که امروز يک  طلبه کم ‌سواد، در مقابل بزرگ حوزه در فضاي مجازي اهانت مي‌کند و کسي به او حرفي نمي‌‌زند. اين براي انسان خيلي دردآور است. ما بايد حد خودمان را حفظ کنيم. اينکه کسي بيايد در فضاي مجازي به عنوان اينکه يک بزرگي از يک کسي از يک بزرگ ديگر براي او پيام داده و حمايت کرده، با کمال وقاحت بنويسد که معلوم شد که فصوص الحکم خواندن هم عرفان نمي‌‌آورد، بايد عارف به زمان بود. آيا ما روايت نداريم که «مَنْ أَهَانَ عَالِماً فَقَدْ أَهَانَنِي وَ مَنْ أَهَانَنِي فَقَدْ أَهَانَ اللهَ فَمَصِيرُهُ إِلَى النَّار»؟!اين روايت‌‌ها کجا رفته؟ ببينيد کار حوزه به کجا کشيده مي‌شود؟! البته کسي که بزرگاني همچون شيخ انصاري  و آخوند و اينها را همينطور به باد اشکال و ايراد مي‌گيرد، از او بعيد هم نيست، ولي چرا در حوزه کسي نيست که با چنين آدم‌هايي مقابله کند؟! چرا بايد اينقدر عادي باشد که ما اين را بخوانيم و از کنارش هم رد شويم؟ يک اهانت به امام در آن زمان حوزه را تکان داد، اين بزرگان حوزه به عدد انگشتان يک دست نيستند و آن وقت يک انسان اين چنيني به آنها اهانت کند. اين واقعا براي ما خيلي درد است. 

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com