کد خبر ۵۲۴۰۶ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۱
مسئول آمار هواشناسی قم:

کاهش 94 درصدی بارندگی در قم

مسئول آمار هواشناسی قم با بیان این که خشکسالی بازه زمانی مشخص ندارد،گفت:میزان بارندگی از ابتدای سال زراعی امسال تاکنون در استان،94 درصد کاهش یافته است.

کاهش 94 درصدی بارندگی در قمبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  گروه  استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛احمدی میاندشتی،مسئول آمار هواشناسی قم اظهار کرد: میانگین بارندگی از اول سال زراعی امسال،اول مهرماه تا روز بیستم دی ماه جاری در کل این استان 3.8 میلی متر و در مدت مشابه دوره 30 ساله 63 میلی متر بوده است.


وی با بیان این که معمولا خشکسالی ها بازه زمانی مشخصی ندارد، گفت: خشکسالی امسال در فصل پاییز اتفاق افتاده است، در حالی که برخی خشکسالی ها در زمستان یا بهار رخ می دهد.


مسئول آمار هواشناسی قم ادامه داد: با وجود این که پاییز امسال یکی از کم بارش ترین فصل های قم در 30 سال اخیر بوده است، به طور قطعی نمی توانیم بگوییم که استان قم امسال با خشکسالی مواجه شده است، زیرا باید هشت ماه از سال زراعی بگذرد تا میزان بارندگی ها با سال های گذشته مقایسه شود.


احمدی میاندشتی عنوان کرد:از اواسط دهه 80 تا سال 1394 هر سال به طور میانگین بین 20 تا 30 درصد کمبود بارش نسبت به میانگین بلند مدت رخ داده است.


وی افزود: بر اساس نقشه های پیش یابی انتظار داریم میزان بارندگی در ماه های آینده در قم خوب باشد و کاهش بارش ها جبران شود.


مسئول آمار هواشناسی قم بیان کرد: خشکسالی بر اثر علت های طبیعی به صورت ماهیانه، فصلی و سالیانه اتفاق می افتد و علت های مصنوعی نیز مانند گازهای گلخانه ای و سوخت های فسیلی که باعث افزایش دما و تغییر اقلیم می شود، بر وقوع خشکسالی تاثیرگذار است.


 احمدی میاندشتی افزود: بی آبی که در حال حاضر استان قم با آن مواجه است به دلیل برداشت های بی رویه از منابع و ذخایر آب های زیرزمینی است که در سال های گذشته ذخیره شده بود.


وی اضافه کرد: این برداشت ها در 40 سال گذشته به اندازه ای بوده است که اجازه جایگزین شدن آن را در منابع زیرزمینی نداده و باعث افزایش خشکی و بیابان زایی شده است.


مسئول آمار هواشناسی قم ادامه داد: در حالی که میزان بارندگی ها در سال های مختلف یا تغییری نکرده و یا کاهش یافته است، شهرنشینی که باعث افزایش مصرف آب می شود، در سال های گذشته افزایش قابل توجهی داشته و اگر مصرف آب توسط مردم مدیریت نشود، کم آبی مشکلات زیادی در جامعه به وجود می آورد.


احمدی میاندشتی خاطرنشان کرد: کارگروه بلایای جوی و خشکسالی در استانداری، جهاد کشاورزی، اداره کل هواشناسی و شرکت آب منطقه ای در بازه های زمانی مختلف تشکیل می شود و وضعیت آب مورد بررسی قرار می گیرد.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com