کد خبر ۵۲۴۱۰ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۷

پیش نشست همایش جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه برگزار شد

گروه اجتماعی: پیش نشست همایش «جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه» در مجتمع آموزش عالی بنت الهدی در قم برگزار شد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از قم، برقعی در این نشست علمی که 21 دی برگزار شد، به تبیین ضرورت تعلیم و تعلم برای تمام اقشار جامعه از جمله بانوان پرداخت و اظهار داشت: تعلیم و تعلم و تحصیل برخی از علوم از جمله اصول دین، برای همه مردم واجب عینی است. در اسلام حداقل سه اصل مشترک برای همه مسلمانان وجود دارد که رسیدن به آن نیازمند علم آموزی است و دلیل عقلی این مدعی، دفع ضرر محتمل است چراکه این احتمال وجود دارد که انسان باید بابت رفتار و اعمال خود در این دنیا یا دنیای دیگر پاسخگو باشد.
وی، پاسخگویی به نیازهای فطری را برای هر انسان واجب دانست و گفت: انسان ذاتا به دنبال تحصیل علم است و فطرت، آدمی را به سوی حل مجهولات راهی می نماید. خداوند که انسان را با فطرت علم آموزی آفرید، باید به انسان بیاموزد کدام علم مفید و کدام یک مضر است. یکی از علوم که عقل آن را لازم و مفید می داند، خود شناسی، خداشناسی و علم به این حقیقت است که از کجا آمده ایم و به کجا می رویم.
سخنران نشست با اشاره به وجوب یادگیری برخی از احکام بر همه مکلفین، خاطرنشان کرد:مرحوم سید در عروه الوثقی احکامی یادگیری آنها بر انسان واجب است را تعیین نموده و حضرت امام خمینی(ره) نیز در تحریرالوسیله این حکم را در باب اجتهاد و تقلید دارند که بر هر مسلمانی واجب است تا مسائل مبتلابه را بیاموزد. برای مثال احکام زناشویی یکی از مسائلی است که همه زنان و مردان که قصد ازدواج دارند، لازم است بیاموزند لذا کسب این مقدار علم برای همه انسان ها واجب عینی است.
وی، نیازهای بشر را به دو دسته نیازهای فردی و نیازهای اجتماعی قابل تقسیم خواند و گفت:افرادی باید از باب واجب کفایی برای رفع نیازهای مادی و اجتماعی جامعه خود، علومی را به صورت تخصصی بیاموزند و بر همین اساس در آیات قرآن هجرت برخی از افراد هر قوم برای علم آموزی واجب شده است.
برقعی در ادامه به تبیین وجوب کسب علم برای بانوان پرداخت و گفت: اصل اول این است که زن و مرد در احکام با یکدیگر مشترک هستند بنابراین اگر برای بخشی از جامعه کسب علم واجب شد، اصل اولیه اشتراک این احکام میان مردان و زنان را بیان می نماید و هیچ دلیل عقلی و روایی وجود ندارد که در این مورد زنان را از مردان متمایز نماید.
وی با اشاره به برخی روایات که گویای آموزش بانوان توسط پیامبر گرامی اسلام(ص) هستند، ابراز داشت: در زمان ظهور اسلام، 17 نفر در جزیره العرب باسواد بودند که تنها یکی از آنها زن بود و پیامبر(ص) از ایشان خواست تا آموزش زنان را بر عهده گیرد. همچنین مادران و دختران ائمه(علیهم السلام) کلاس درس داشتند و به تعلیم و تعلم بانوان عصر خود می پرداختند.
سخنران نشست با اشاره به برخی از روایات که زنان را از کسب علم منع می نماید، تصریح کرد: با بررسی این دسته از روایات مشخص می شود که غالبا دارای سند ضعیف هستند. ضمن اینکه محتوای این روایات با اصل علم آموزی مخالفتی ندارند و زنان و دختران را تنها از فراگیری بعضی از علوم منع می نمایند. مثلا در برخی روایات گفته شده است بجای آموزش سوره یوسف(ع) به دختران، سوره نور به آنان آموزش داده شود.
وی حضور بانوان در اجتماع به ویژه حضور علمی آنان را در بسیاری موارد ضروری خواند و تاکید کرد: مجموعه قوانین در حکومت اسلامی باید به گونه ای برنامه ریزی شود که در برقعی در پایان اظهار داشت: حفظ امنیت وظیفه حکومت اسلامی است و آرامش روحی، فکری و روانی نیز بخشی از این امنیت به شمار می آید که به آموزش و تعلیم نیاز دارد. جامعه اسلامی باید خود را برای تحصیل بانوان به ویژه در علومی که برای رفع نیازهای فردی و اجتماعی خود به آن نیاز دارند، موظف بداند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com