کد خبر ۵۲۴۲۰ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۷
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف کشور:

طی هفت سال گذشته 15 هزار و 500 تن به جمعیت واقفان کشور اضافه شد

قم- ایرنا - نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با تاکید بر ضرورت تبیین خدمات ارایه شده از سوی موقوفات به اقشار مختلف مردم گفت: از سال 89 تا سال 96 ، 15 هزار و 500 واقف به جمعیت واقفان کشور اضافه شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی عصر پنجشنبه در نشست هم اندیشی نخبگان تبلیغی کشور در سالن جلسه های اداره کل اعزام مبلغ اوقاف قم، اظهار داشت: به دنبال نظر سنجی های انجام شده در اواخر سال 88 و همچنین اوایل سال 89 که میان 2 هزار و 400 تن از مردم تهران و بیش از 23 هزار تن از ساکنان استان های مختلف کشور از طیف های گوناگون صورت گرفت، مشخص شد بیش از 70 درصد مردم با آثار، برکت ها و احکام وقف آشنایی ندارند.
وی با اشاره به اینکه پس از این نظر سنجی موضوع ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف به عنوان یکی از اولویت های نهادهای فرهنگی تبلیغی از جمله صدا و سیما و امامان جمعه و جماعت تعیین شد، اضافه کرد: در حالی که میانگین موقوفه های وقف شده از ابتدای انقلاب تا سال 88 به صورت میانگین سالانه 200 موقوفه با 13 هزار و 500 واقف بوده، بواسطه تبلیغات و فرهنگ سازی صورت گرفته این تعداد از سال 89 تاکنون به بیش از 28 هزار و 500 واقف افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: موقوفه های ثبت شده در بانک اطلاعات اوقاف در هفت سال گذشته بعضا از ارزش بالایی برخوردار هستند، به نحوی که مبلغ یک موقوفه در شیراز بیش از هزار و 200 میلیارد ریال برآورد شده است.
رئیس سازمان اوقاف کشور با اذعان به اینکه برغم موقوفه بودن بسیاری از مراکز آموزشی، فرهنگی، ورزشی و درمانی کشور مردم از این موضوع اطلاع چندانی ندارند، افزود: 133 بیمارستان در کشور و همچنین 99 درصد بیمارستان های قم موقوفه هستند، و تنها یک سوم هزینه درمان را دریافت می کنند.
وی با بیان اینکه برخی از مردم مساله وقف کردن را یک امر بی فایده تلقی می کنند، افزود: 479 مورد از مراکز ورزشی کشور بدون اینکه افراد استفاده کنندگان از آنها مطلع باشند، موقوفه هستند.
وی تعداد مراکز فرهنگی و دانشگاه های موقوفه کشور را 6 هزار و 800 مورد ذکر کرد، وافزود: برخی از دانشگاه ها مانند الزهرا (س) و شهید باهنر کرمان و تعدادی زیادی از مدارس آموزش و پرورش و کتابخانه ها نیز موقوفه هستند.
محمدی افزود: بزرگترین مراکز اقتصادی کشور از جمله بازارهای تهران، اراک، اصفهان، شیراز و تبریز موقوفه محسوب می شوند، اما هیچ وقت به عنوان موقوفه مطرح نمی شوند.
وی تعداد مساجد موقوفه کشور را 79 هزار و 598 باب دانست، و افزود: حسینیه جماران که مرکز راهبری انقلاب اسلامی و جهان اسلام توسط حضرت امام (ره) است، نیز موقوفه به شمار می رود.
نماینده رهبر معظم انقلاب در اوقاف کشور همچنین با مهم خواندن نقش مبلغان مذهبی در ترویج فرهنگ زیارت و توسل و همچنین تبلیغ فرهنگ وقف گفت: در حال حاضر تنها یک درصد از درآمد حاصل از وقف به حوزه های علمیه تعلق می گیرد، و با این وضعیت حوزه ها نمی توانند استقلال خود را حفظ کنند، اما احیای فرهنگ وقف بسیاری از مشکلات مالی مراکز دینی و مذهبی را رفع خواهد کرد.
محمدی با یادآوری اینکه مساله وقف به لحاظ تاریخی در دوران نادرشاه افشار و دوران حکومت پهلوی اول و دوم دچار وقفه و لطمات سنگینی شد، افزود: باید با یک اقدام جامع همگانی و برنامه ریزی منظم حرکتی بوجود آید که خسارت های گذشته جبران شود.
7403/ 6133/ خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار: جعفرمسلمی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com