کد خبر ۵۲۵۸۱ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۴

استاندار قم: راهکارهای عملیاتی مقابله با آنفلوانزای پرندگان در کارگروه تخصصی بررسی شود

قم - ایرنا - استاندار قم با اشاره به تلفات ناشی از آنفلوانزای پرندگان در مرغداری های استان گفت: راهکارهای عملیاتی مقابله با این بیماری در کارگروه تخصصی بررسی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا از روابط عمومی استانداری قم، سید مهدی صادقی روز یکشنبه در نشست با مرغداران استان قم طی سخنانی با اشاره به عوامل شیوع آنفلوانزای پرندگان، درگیری بودن حدود 60 کشور دنیا با این بیماری را مورد توجه قرار داد و افزود: این مساله معضلی فراگیر است؛ ولی با اتخاذ سیاست های مناسب می توان به کاهش خسارات ناشی از این بیماری کمک کرد.
وی با بیان این که بیماری آنفلوانزای پرندگان باید به عنوان یک مساله مشترک توسط دولت و بخش خصوصی مورد توجه قرار بگیرد افزود: تا زمانی که به دنبال مقصر جلوه دادن طرف مقابل باشیم کاری از پیش نخواهد رفت.
وی ادامه داد: باید با تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگاه بخش خصوصی، کارشناسان و نمایندگان دولت به تبیین راهکارهای عملیاتی در راستای کاهش ابتلای مرغداری ها به این بیماری پرداخته شود.
مهدی رفیعی محمدی مدیرکل دامپزشکی استان قم نیز در این جلسه با اشاره به معدوم سازی بیش از 3 میلیون قطعه مرغ تخم گذار در قم گفت:‌ تراکم بالای تعداد مرغداری های استان، همجواری با استان های درگیر بیماری و پرورش مرغ به روش های سنتی از جمله دلائل شیوع این بیماری در سطح مرغداری های استان قم بوده است.
مرغداران قمی نیز در این جلسه مباحثی همچون ضعف در پرداخت خسارت ها توسط شرکت های بیمه گذار، نبود نظارت کافی بر واحدهای غیرمجاز، تراکم بالا و غیراصولی واحدهای مرغداری، عدم برخورد جدی با واحدهای متخلف و نیز عدم تحقق اعتبارات دولتی در راستای مقابله و پیشگیری را از دلائل بیماری آنفلوانزای پرندگان در سطح استان قم عنوان کردند.
بیماری آنفلوانزای پرندگان از طریق ورود پرندگان مهاجر به تالاب ها و آب های ایران شیوع می یابد به نحوی که با آلوده شدن طیور بومی، زمینه ابتلای طیور صنعتی نیز فراهم می شود.
ویروس این بیماری به راحتی به انسان منتقل نمی ‌شود و موارد ابتلای انسان به این ویروس به ندرت اتفاق می ‌افتد؛ اکثریت موارد ابتلای انسان به این بیماری در مناطق روستایی اتفاق افتاده‌است و تاکنون هیچ موردی مبنی بر آلودگی بر اثر مصرف گوشت و یا تخم مرغ پخته شده اثبات نشده ‌است.
استان قم از نظر پرورش پولت (جوجه یکروزه ) با ظرفیت پرورش سالانه 2 میلیون و 900 هزار قطعه رتبه چهارم را در کشور داراست و از نظر پرورش مرغ تخمگذار با ظرفیت هشت میلیون و 200 هزار قطعه مرغ تخم گذار و تولید 68.5 هزار تن تخم مرغ در سال رتبه ششم را داراست.
این استان ظرفیت پرورش پنج میلیون و 700 هزار قطعه مرغ گوشتی و تولید 36.5 هزار تن گوشت مرغ در سال را داراست.
1175 / تنظیم و انتشار: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com