کد خبر ۵۲۸۸۵ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۵

لزوم مشارکت جدی مردم و مسئولان قم در حل بحران آلودگی هوا

قم – ایرنا – تاکید بر تاثیر مثبت تعطیلی روزهای پنجشنبه بر کاهش آلودگی هوای شهر، لزوم اجرای کامل قانون هوای پاک، مشارکت جدی مردم ، مسئولان و رسانه ها در حل بحران آلودگی هوا و اهمیت استفاده از انرژی های پاک، از جمله موضوع هایی بود که در میزگرد ایرنا مرکز قم مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در این میزگرد با تشکر از فعالیت رسانه ای خبرگزاری جمهوری اسلامی برای حل مشکل آلودگی هوا، گفت: قانون هوای پاک، تنها راه حلی است که می تواند برای کاهش آلودگی هوا در سطح ملی و استانی به کار گرفته شود و در این زمینه لازم است همه دستگاه های اجرایی و مردم به تکالیف تعیین شده عمل کنند.
مدیرکل هواشناسی استان قم نیز در این میزگرد با اشاره به این که پدیده هارپ در نیامدن باران و خشکسالی شهر قم تاثیری ندارد، گفت: این موضوع ساخته ذهن افرادی است که از علم هواشناسی اطلاعی ندارند.
یحیی زارع افزود: مقیاس جو زمین بسیار گسترده است و پروژه هارپ نمی تواند در خشکسالی و تر سالی آن تاثیری داشته باشد.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم نیز دراین میزگرد بیان کرد: سطح دریاچه نمک هنوز مرطوب است و گرد و خاک ملموسی از آن در آسمان شهر قم منتشر نشده است، اما اگر این دریاچه به طور کامل خشک شود و گرد و خاک آن با آلودگی های گازی و شیمیایی موجود در آسمان قم ترکیب شود، فاجعه زیست محیطی رخ می دهد و سلامت همه شهروندان به خطر می افتد.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان قم نیز در این میزگرد، اظهار داشت: دستگاه های نظارتی نشان می دهند وضعیت هوای قم نسبت به مدت مشابه سال قبل با وضعیت بدتری رو به رو بوده و تعداد روزهایی که هوای شهر آلوده ارزیابی شده، افزایش یافته است.
اسماعیل احمدی زاده، افزود: در خصوص تاثیر مفید تعطیلی روزهای پنجشنبه بر کاهش آلودگی هوای شهر قم تحقیقات بسیاری انجام شده و مکاتبه هایی در این زمینه با دستگاه های مسئول صورت گرفته است اما هنوز نتیجه ای از آن حاصل نشده است.
در ایران، بحران آلودگی هوا در تهران و شهرهای بزرگی چون تبریز، مشهد، اراک ، اصفهان، شیراز و اهواز، منجر به تشکیل ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا و اعلام روز 29 دی ماه به عنوان روز ملی هوای پاک از سال 1374 شد.
مشروح این میزگرد به زودی در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قم منتشر می شود.
7405/ 6133/ خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com