کد خبر ۵۲۹۵۲ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۱

تلاش طلاب شیعه و سنی برای رفع شبهات شبکه‌های اجتماعی

گروه اجتماعی: عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم با بیان اینکه شرکت در این نوع همایش‌ها یکی از جلوه‌های امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: وظیفه فرهنگی طلاب شیعه و سنی ایجاب می‌کند تا دوشادوش هم برای رفع مشکلات و نابهنجاری و شبهاتی که همه ساعت از شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود، تلاش کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محمدرضا ضمیری، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم، صبح امروز، 28 دی‌ماه در پیش‌نشست همایش نقش زن و خانواده در فقه اجتماعی مذاهب اسلامی با بیان اینکه جامعه‌شناسان برای هر جامعه‌ای حداقل پنج نهاد اجتماعی را تعریف می‌کند، اظهار کرد: نهادهای مختلفی از جمله دین، خانواده، آموزش و پرورش، اقتصاد، سیاست و حکومت از جمله نهادهایی هستند که بنیان هر جامعه ای را تشکیل می‌دهند.
وی با تأکید بر اینکه هر کدام از این نهادها کارکردهای خاص خود را دارند، ابراز کرد: اگر هر کدام از این نهادها کارکردهای خود را به نحو احسن انجام دهند، می توان جامعه‌ای موفق را ترسیم کرد.
ضمیری با بیان اینکه دین، رابطه انسان با خداوند را ترسیم می کند، ادامه داد: هویت بشر بدون دین معنا ندارد، هر فرد باید به دنبال هدف خلقت خود باشد؛ اینکه از کجا آمده و به کجا خواهد رفت و ... را دین پاسخ می‌دهد لذا هویت‌بخشی به جهان برای انسان در پرتو داشتن دین است.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم با تأکید بر اینکه دین برای ادامه حیات بشر ضروری است، گفت: کسی که دین ندارد، هویت واقعی نخواهد داشت، در هستی معلق است و اهداف انسانیت را به خوبی درک نمی‌کند.
وی با اشاره به اینکه غرب در تلاش است تا خاصیت دین را از بین ببرد، تصریح کرد: غربیان معتقد بر این هستند که دین فقط برای زمان طفولیت است و ارزش دیگری ندارد، ولی امروزه متوجه شدند که دین کارکردهای بسیاری دارد و توانسته بشر را از نزاع‌های خونی به برادری سوق دهد.
ضمیری با اشاره به اینکه دین فرانهادی است، ادامه داد: کارکرد دین از همه نهادها بارزتر و مشخص‌تر است و تنظیم‌کننده فعالیت تمام نهاد‌های اجتماعی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب در خصوص تحول در آموزش و پرورش، اظهار کرد: باید سند تحول در آموزش و پرورش تنظیم و اجرا شود زیرا اگر این نهاد متحول شود، تأثیرات مثبتی در جامعه خواهد داشت.
وی بیان کرد: باید در دانشگاه‌ها و مدارس در کنار‌ آموزش، به نماز و تعالیم دینی نیز توجه شود زیرا باید با داشتن اصول و تعالیم دینی، سند 2030 را از جامعه غربی برای تحول در آموزش و پرورش بگیریم.
ضمیری با تأکید بر اینکه نهاد خانواده مهم‌ترین نهاد بعد از دین است، عنوان کرد: خانواده بر همه عرصه‌های اجتماع تأثیرگذار است زیرا با ازدواج و تشکیل خانواده، هم زن و هم مرد به آرامش عاطفی می‌رسند.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم یکی دیگر از کارکردهای خانواده را ارضای نیازهای جنسی و جسمی دانست و گفت: دین برای ارضای نیازهای جنسی چارچوب هنجارمند خانواده را معرفی می‌کند؛ که تأخیر در سن ازدواج یکی از مشکلات جامعه امروزی ما است.
وی ادامه داد: تولید نسل یکی دیگر از کارکردهای خانواده است. پیامبر(ص) فرموده من بر جمعیت امتم مباهات می‌کنم. جمعیتی که متدین و دین دار باشند، لذا پدر و مادر در تربیت این نسل متدین نقش بسزایی دارند.
ضمیری با تأکید بر اینکه دشمن روش‌های بسیاری را برای ضربه زدن به اسلام انتخاب کرده است، تصریح کرد: ایجاد فتنه، داعش و ... از جمله این ضربه‌هاست که امروزه مردم مسلمان با هوشیاری توانستند دشمن را مغلوب کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم با بیان اینکه امروز دشمن از طریق خانواده در پی تضعیف کارکردهایی این نهاد مهم در جامعه است، ادامه داد: دشمن با ترویج مسائل جنسی خارج از چهارچوب خانواده، ترویج پدیده خیانت، بی‌بند و باری، مبارزه با فرزندآوری و ... درصدد براندازی بنیان خانواده هستند.
وی با اشاره به اینکه مدیران شبکه‌های ماهواره‌ای نیز به این مسئله تأکید دارند، ادامه داد: همه آنان در پی این هستند تا زن را از اصالت اصلی خود خارج و او را به عنوان کالا معرفی کنند.
ضمیری با اشاره به اینکه یکی از شعارهای اصلی انقلاب، وحدت شیعه و سنی است، بیان کرد: یکی از جلوه‌های این وحدت، چاره‌اندیشی علما و شیعه و سنی در کنار هم برای معضلات جامعه است.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم با بیان اینکه شرکت در این نوع همایش‌ها یکی از جلوه‌های امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: وظیفه فرهنگی طلاب شیعه و سنی ایجاب می‌کند تا دوشادوش هم برای رفع مشکلات و نابهنجاری و شبهاتی که همه ساعت از شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود، تلاش کنند.
وی گفت: در این همایش درپی آن هستیم تا نقش مادری را تبیین کنیم چرا که همه مردان بزرگ و تاریخ ساز همچون حججی‌ها در دامن مادران عنیف و پاکدامن تربیت یافته‌اند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com