کد خبر ۵۳۰۲۳ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۹

ازبرگزاری مراسم سالگرد شهادت نواب صفوی تا انتخاب سرمربی تیم فوتبال صبای قم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، در اخبار هفته گذشته استان قم کلکسیونی از هشدارها نهفته است که در کنار تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به آنها پرداخته خواهد شد.

*هشدارها پیرامون فضای مجازی

** آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید نسبت به تهدیدات و خطرات فضای مجازی هشدار داد و گفت:مسأله فضاهای مجازی باید به‌عنوان یکی از مسائل مستحدثه در فقه حوزوی ما وارد شود و از جهات شرعی و فقهی کاملا مورد بررسی قرار گیرد تا به روشن ساختن افکار جامعه کمک کند. وی در پیامی به همایش 'فضای مجازی؛ فرصت ها و تهدیدها' تأکید کرد: این وظیفه همه ماست که بکوشیم فضای مجازی سالمی برای جامعه خود فراهم کنیم که تمام نیازهای مثبت جامعه ما را تأمین کند و از مفاسد و خطرات آن برکنار باشد.

** سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز دراین همایش نسبت به تلاش دشمنان برای اشغالگری سایبری هشدار داد و گفت: آمریکایی ها می خواهند با ایجاد تغییرات گسترده اجتماعی و فروپاشی جوامع توسط فناوری اطلاعات و ارتباطات، دیگر ملت ها را تحت سیطره خود قرار دهند.

**حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه نیز دراین همایش با هشدار نسبت به اشراف اطلاعاتی دشمنان نسبت به مردم از طریق فضای مجازی گفت: راهکار برطرف شدن بسیاری از مشکلات فضای مجازی، بومی سازی و مدیریت درست و اصولی آن است.

*هشدارهای مسئولان

** مهدی صادقی استاندارقم نسبت به معضل گرد و غبار در این استان هشدار داد و آن را بسیار جدی دانست و گفت: حدود 30 درصد از وسعت قم، آماده تبدیل شدن به کانون های فعال گرد و غبار است که به لحاظ نسبت مساحت در رتبه اول کشور قرار دارد. وی ادامه داد: مقابله با پدیده گرد و غبار نیازمند همت،همفکری و هماهنگی همه دستگاه های اجرایی است که باید تکالیف دستگاه ها مشخص شود.

**استاندار قم همچنین در نشست با مرغداران استان قم نسب به تلفات ناشی از آنفلوانزای پرندگان درمرغداری های استان هشدار داد وگفت: راهکارهای عملیاتی مقابله با این بیماری درکارگروه تخصصی بررسی شود. وی گفت: حدود 60 کشور دنیا با این بیماری درگیر هستند و این مساله معضلی فراگیر است؛ ولی با اتخاذ سیاست های مناسب می توان به کاهش خسارات ناشی از این بیماری کمک کرد.

**مهدی رفیعی مدیرکل دامپزشکی قم نیز طی سخنانی نسبت به تب برفی هشدار داد و گفت: واکسیناسیون تب برفکی به مدت یک ماه در این استان اجرا و 200 هزار راس دام سبک و سنگین علیه این بیماری واکسینه می شود، در این طرح، 100 هزار راس دام سنگین و 100 هزار راس دام سبک تحت پوشش قرار می گیرند. وی اضافه کرد: 20 اکیپ از کارشناسان دامپزشکی قم مسئولیت اجرای طرح را بر عهده دارند و دام های مناطق پنج گانه استان در این طرح واکسیناسیون می شود.

*هشدار به مردم
**سرهنگ علی موالی رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان به مراقبت و دقت شهروندان از حساب های بانکی خود در فضای مجازی تاکید کرد و هشدار داد: مردم باید هوشیاری کامل را داشته باشند تا در دام کلاهبرداران و شیادان فضای سایبری گرفتار نشوند. وی ادامه داد: در پی مراجعات مردم و تعداد زیادی از شکات مبنی بر اینکه از حساب های بانکی شان به صورت اینترنتی برداشت های شده، موضوع دردستور کار ماموران پلیس فضای تولید وتبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان قرار گرفت.

**سرهنگ صیاد درویشی جانشین فرماندهی انتظامی قم نیز با هشدار نسبت به مراقب بیشتر مردم از وسایل خود، با اشاره به انهدام یک باند 10 نفره سرقت منزل گفت: متهمان در تحقیقات پلیس به 61 فقره سرقت در استان های قم و تبریز اعتراف کردند، وی همچنین از دستگیری سارق حرفه ای کامپیوتر و باطری خودروهای سنگین خبر داد.

**سرهنگ احمد پوربافرانی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی قم نیز گفت: توجه نکردن به جلو، رعایت نکردن فاصله طولی و حق تقدم به ترتیب بیشترین علت تصادف های درون شهری قم از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه بوده است.وی ادامه داد: متاسفانه 71 تن در حوادث رانندگی داخل شهر جان خود را از دست داده اند که 43 تن موتور سوار، 6 تن سرنشین خودرو و 22 تن عابر پیاده بوده اند.

* اخبار قرآنی
** عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در شهر مقدس قم با آیات عظام جعفر سبحانی و جوادی آملی دیدار و گفت وگو کرد. وی در حاشیه این دیدارها گفت: دوران انقلاب اسلامی زمان شکوه ترجمه قرآن کریم است و با تلاش محققان قرآن پژوه، 80 ترجمه جدید در این دوران تدوین شد. علاوه بر تحول ایجاد شده در حوزه ترجمه و چاپ قرآن کریم، امروز بیش از 2 هزار موسسه مردمی در زمینه های قرآنی فعالیت می کنند که از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

** آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید گفت: لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش، کتاب و استاد مناسب برای آموزش قرآن و حدیث در محیط های آموزشی تدارک ببیند، چراکه از این طریق می توان نسل جدید را با این آموزه ها آشنا کرد.

**آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید نیز گفت: امروز باید به دنبال حقیقت پیام های قرآنی باشیم و دوری از ربا و حفظ عفاف و حجاب را در کشور نهادینه کنیم، این کار اصلی وزارت ارشاد است، در غیر این صورت، اگر به خواندن ظاهری قرآن باشد که سعودی ها به دلیل نزدیکی زبان، بسیار بهتر از ما می توانند قرآن را قرائت کنند.


*ورزش قم در هفته گذشته
** جلسه شورای ورزش استان قم با تاکید مسئولان استان بر برگزاری هرچه باشکوه تر المپیاد ورزش های همگانی در دهه فجر و جام کشتی یادگار امام در اسفندماه سال جاری با حضور استاندار قم و مدیران ورزشی برگزار شد. در این جلسه از نقاط قوت و ضعف ورزش استان رونمایی شده که کمبود فضای ورزشی برای بانوان و توسعه رشد ماهیگری به ترتیب از نقاط ضعف و قوت استان بود. استاندار قم نیز از کمبود فضای ورزشی برای بانوان گلایه کرد.

** موسی طباطبایی از قهرمانان و پیشکسوتان کشتی فرنگی قم به عنوان سرپرست جدید تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان کشور انتخاب شد و حضور ایشان می تواند باعث افزایش انگیزه و روحیه در کشتی گیران قمی شود.

**در هفته شانزدهم لیگ برتر فوتبال امیدهای کشور، 2 تیم فوتبال صبای قم و فولاد خوزستان به نتیجه 1 بر 1 تساوی رضایت دادند. وحید نائینی سرپرست این تیم به ایرنا گفت: برای تیم های امید، جوانان و نوجوانان صبای قم در سال جاری تنها 200میلیون ریال کمک شده است.

**مسعود راشکی از بازیکنان موفق قمی و دارای مدرک مربیگری A آسیا به صورت رسمی به عنوان سرمربی تیم فوتبال صبای قم در لیگ دسته یک باشگاه های کشور انتخاب شد.وی ششمین سرمربی صبای قم در لیگ دسته یک می باشد.

**تیم فوتبال صبای قم در مسجد سلیمان در برابر تیم نفت با نتیجه 2 بر 1 مغلوب شد. این تیم قبل از آن نیز در قم مغلوب تیم آلومینیوم اراک شده بود و از گزینه های سقوط به لیگ دسته دوم است.

*واکنش ها به غرق شدن نفتکش سانچی

**آیت اللّه لطف الله صافی گلپایگانی و آیت الله حسین نوری همدانی دو تن از مراجع عظام تقلید و آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستانه مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) با صدور پیام هایی جداگانه ای، جان باختن تعدادی از هموطنان در سانحه کشتی نفتکش ایرانی را تسلیت گفتند.

** جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیامی حادثه دلخراش جان باختن کارکنان نفتکش ایرانی را تسلیت گفت. روز شنبه 16 دی ماه یک کشتی فله بر چینی حامل 64 هزار تن گندم در سواحل شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از 130 هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد.در این حادثه، نفتکش سانچی با 30 تبعه ایرانی و 2 بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امدادرسانی در منطقه را بامشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرد.در نهایت روز 24 دی ماه نفتکش سانچی غرق شد.

* راه اندازی واحد ویژه جلب محکومان

**مهدی کاهه دادستان عمومی و انقلاب قم از راه اندازی واحد ویژه جلب محکومان برای نخستین بار در دادسرای قم خبر داد و گفت: واحد ویژه جلب اجرای احکام متشکل از ماموران زبده است که با هدف سرعت بخشیدن در دستگیری محکومان متواری که حکم جلب آنان در اجرای احکام صادر شده، با استفاده از امکانات مخصوص فعالیت می کند.

*یادمان ها
**آیین گرامیداشت شهید مجتبی نواب صفوی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با حضور زائران و مجاوران کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد. سید مجتبی میرلوحی تهرانی معروف به نواب صفوی بنیان‌گذار و رهبر جمعیت فداییان اسلام بود. ایشان دروس حوزوی مانند فقه و اصول، تفسیر قرآن و اصول سیاسی و اعتقادی را در تهران و سپس در نجف فرا گرفت. شهید نواب صفوی از پیشتازان مبارزات مسلحانه علیه رژیم پهلوی بود.ایشان به همراه برخی از یارانش در روز 27 دی ماه 1334 توسط رژیم ستم شاهی به شهادت رسید.

**احمد حسینی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس قم از احداث یادمان «13 خلبان شهید» قمی خبرداد و گفت: 13خلبان قمی در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند که از بین آنها شهید «اکبری» با بالاترین سورتی پرواز و شهید «مهدیان» به عنوان زبده ترین خلبان F4 در دوران دفاع مقدس مطرح بودند.

*اخبار اقتصادی
** امیر طیبی نژاد مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قم گفت: در راستای سیاست های راهبردی سازمان صنایع کوچک وشهرک های صنعتی ایران و بر اساس نیاز سنجی های صورت گرفته با هدف ظرفیت سنجی و توسعه مشاغل روستایی و خانگی، ایجاد پنج ناحیه صنعتی جدید در مناطق روستایی قم در دستور کار این شرکت قرار گرفت.

**مدیرکل کمیته امدادامام خمینی(ره) قم گفت:ازابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، 105 واحد مسکونی برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد این استان خریداری شده است.اکبر میرشکار در گفت و گو با ایرنا، افزود: کمیته امداد برای هر واحد 400 میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می کند و مددجویان نیز با توجه به توانایی مالی خودشان و میزان آورده ای که می توانند داشته باشند، نسبت به خرید خانه اقدام می نمایند.وی همچنین گفت: درسال جاری بانک مرکزی 285 میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات مربوط به خوداشتغالی ویژه مددجویان استان مصوب کرده که سرانه هر وام 200 میلیون ریال وام قرض الحسنه برای یک هزار و 539 تن است.

**سید زمان حسینی مدیر برق منطقه ای تهران با اشاره به سرمایه گذاری 200 میلیارد تومانی شرکت برق در استان قم گفت: طی سال های 95 و 96، 200 میلیارد تومان در زمینه توسعه زیرساخت های برق استان قم هزینه و در این مدت 200 مگاوات به ظرفیت برق استان قم اضافه شده است.

* اهدای عضو
** ولی الله صمدی کارشناس مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: اعضای بدن دختر 10 ساله قمی با رضایت خانواده به بیماران نیازمند پیوند عضو اهدا شد، این دختر 10 ساله به علت تشنج دچار مرگ مغزی شده بود که پانزدهمین مورد اهدای عضو از ابتدای سال جاری تاکنون است که در قم انجام می شود.

*فقه و هنر
**دومین همایش دوسالانه ملی فقه هنر در سالن با حضور طلاب، اساتید و شخصیت های علمی در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد،در فراخوان عمومی دومین دوره این همایش، 9 مقاله به دبیرخانه ارسال و 2 مقاله برگزیده شد و از 24 مقاله سفارشی نیز 19 مقاله آماده شدند که در روز همایش تعدادی از مقاله های برگزیده در 2 نوبت صبح و عصر در موضوع های گوناگون ارائه شد.
7401/ 6133/گزارش از بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com