کد خبر ۵۳۱۸۲ انتشار : ۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۸
گزارشی از جلسه شورای حفاظت آب قم:

فرماندار: لزوم مطالعه دقیق اجرای طرح شبکه فاضلاب/ ازحقابه های قانونی قم دفاع شود

قم- ایرنا- فرماندار قم گفت: نتیجه اجرای شبکه فاضلاب بر اساس وضعیت لایحه های خاکی در مناطق مختلف شهر یکسان نیست که باید مطالعه های دقیق تری ارائه شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، رضا سیار در شانزدهمین جلسه شورای حفاظت از آب اظهار داشت: مطالعه وضعیت فرونشست خاک و نفوذ پذیری آب در مناطق مختلف طبق تصویب این شورا باید توسط اداره کل راه و شهرسازی قم ارائه تا بر اساس آن این در مناطق مختلف شهر اجرایی شود.
وی افزود: کاهش آب زیرزمینی در منطقه قنوات وضعیت مناسبی ندارد که باید به آن از طریق تصفیه فاضلاب رسیدگی گردد.
وی با اشاره به تخصیص قانونی حقابه های قم گفت: این استان 60 میلیون متر مکعب تخصیص آب دارد که باید پیگیر آن باشیم.
وی ادامه داد: علت حضور برخی از افراد سودجو در دشت شریف آباد- مسیله قم و زدن کانال برای انحراف حقابه های زیست محیطی قم نتیجه کم کاری در این حوزه است که باید به این موضوع رسیدگی شود.

**در ادامه این جلسه معاون امور عمرانی استانداری قم با اشاره به این که 20 سالی است که شبکه فاضلاب در استان قم در حال اجرا است گفت: باید سیستم پایش و مطالعه صورت بگیرد که هنوز منابع مالی آن تامین نشده است.
محسن بهشتی افزود: اجرای شبکه فاضلاب در برخی از نقاط قم ضروری است چرا که به علت نوع خاک قم، چاه های جذبی پاسخگوی جمع آوری فاضلاب آن نیستند.
بهشتی با تاکید بر این که چمن کاری جدیدی در استان قم صورت نگرفته است گفت: شورای حفاظت از آب نظارت هایی بر چمن کاری و بوستان های سطح قم داشته است تا منابع آبی مدیریت شود ضمن این که شهرداری قم در این زمینه همکاری های لازم را کرده است
** رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز دراین جلسه با اشاره به این که در استان چندین لایحه های خاکی در مناطق مختلف وجود دارد گفت: منطقه پردیسان بخاطر جنس سختی خاک امکان ایجاد چاه های جذبی فاضلاب وجود ندارد از این رو باید در مکان هایی که نیاز مردم است طرح شبکه فاضلاب اجرایی شود.
پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
رضا طلایی با تاکید بر این که باید از حق آبه های استان قم دفاع کنیم گفت: حقابه در تعادل بخشی آب های زیرزمینی کمک می کند که نباید از آن دست برداریم.
وی تاکید کرد: باید همه استان در این امر تلاش کنند تا بتوانیم از وزارت نیرو این حق آبه کشاورزان و زیست محیطی قم را دریافت کنیم.
وی با اشاره به وضعیت دشت شریف آباد- مسیله قم گفت: باید با کسانی که در این حوزه بدون اجازه استان قم وارد فعالیت شده اند برخورد قانونی کرد ضمن این که در آینده امنیت آن را نیز بالا برد.

** مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قم با بیان این که آمار دقیقی از مطالعات فرونشست زمین در استان قم نداریم گفت: مطالعه در این خصوص بر عهده اداره کل راه و شهرسازی قم است که باید در این زمینه اطلاعات مورد نظر را ارائه کند.
احمد حاجی حسینی مسگر افزود: بر اساس این امر می توان برای تامین منابع زیرزمینی اقدام کرد از این رو در نظر گرفته شده است از هشت میلیون مترمکعب فاضلاب تصفیه شده، چهار و نیم میلیون متر آب برای فضای سبز شهر قم و 2 و نیم میلیون برای مراتع استان اختصاص یابد.
وی با اشاره به مسیر دشت شریف آباد منتهی به تالاب مره اظهار داشت: هیچ اختیار و تخصیصی به استان تهران نداده ایم در حالی که آنها کانالی غیر مجاز در آن منطقه حفر کرده اند.
وی بیان کرد: وضعیت مورد نظر در حال بررسی است تا اقدام های لازم صورت گیرد.
حاجی حسینی مسگر، آماری از عملکرد چاه های کشاورزی دارای کنتور فهام(فراسامانه ملی هوشمند اندازه گیری و مدیریت انرژی) ارائه کرد و گفت: بر روی 525 حلقه چاه این کنتورها نصب شده است که این امر موجب کنترل برداشت آب از چاه های مجاز شده است.
وی افزود: رسیدگی به 50 چاه غیر مجاز امسال در دستور کار قرار گرفته است که وضعیت آنها تا پایان سال مشخص می شود.
در استان قم یکهزار و 260 حلقه چاه مجاز وجود دارد که از این تعداد 200 چاه غیر فعال است و سه هزار و 850 حلقه چاه غیر مجاز در استان وجود دارد.
8138/ 6133/ گزارش: فرزانه پیری ** انتشار- جعفرمسلمی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com