کد خبر ۵۳۳۲۹ انتشار : ۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۷

برگزاری سالگرد ارتحال آیت الله فاضل لنکرانی درایران و 9 کشور جهان

قم – ایرنا – مدیر روابط عمومی و امور بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: یازدهمین سالگرد ارتحال آیت الله محمد فاضل لنکرانی سه شنبه اول اسفند به طور همزمان علاوه بر مسجد اعظم قم در 3480 مسجد و 276 حوزه علمیه در سراسر کشور و نیز 9 کشور جهان برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، حجت الاسلام سید جواد نورموسوی روز سه شنبه در نشست خبری به همین مناسبت افزود:
مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله فاضل لنکرانی تحت عنوان «تبیین اندیشه ها، جایگاه علمی و آثار و برکات علمی و اخلاقی آیت الله فاضل لنکرانی» با حضور مراجع تقلید، اساتید، فضلای حوزه علمیه، شخصیت های حوزوی و دانشگاهی، مسئولان کشوری و استانی بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم قم در شام شهادت حضرت زهرا(س) همزمان با سراسر کشور برگزار می شود.
وی ادامه داد: تاکنون نهادهایی از کشورهای انگلستان، اندونزی، مالزی، سوئد، آذربایجان، روسیه، پاکستان، افغانستان و هندوستان برای برگزاری مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله فاضل لنکرانی اعلام آمادگی کرده اند که احتمال افزایش آنها در هفته های آینده وجود دارد.
نورموسوی، با اشاره به ابعاد شخصیتی مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی گفت: آن مرحوم علاوه بر شخصیت علمی، عامل به عمل بودند که باعث عزت علما و بزرگان دین شدند به طوری که پشتیبانی دینی، سیاسی و اجتماعی ایشان جدای از اسلام ضمانتی برای انقلاب اسلامی بود.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، گفت: مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی شخصیتی تمام عیار در تمام ابعاد بود که خود را وقف اسلام کرد.
مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی از مراجع تقلید شیعه در سال 1310هجری شمسی در قم دیده به جهان گشود و در 26 خرداد ماه سال 1386 هجری شمسی دعوت حق را لبیک گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.
آیت الله فاضل لنکرانی پس از انقلاب مشغول تدریس در حوزه علمیه قم شد و پس از درگذشت آیت الله اراکی یکی از هفت مرجع تقلید معرفی شده از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود.

** مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی اعتبارات دولتی را برای حوزه علمیه حرام می دانستند
وی با تشریح فعالیت های مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: تعداد شعبه های این مرکز از 4 شعبه در زمان مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی به 11 شعبه در ایران و کشورهای مختلف افزایش یافته است که هم اکنون 1200 طلبه سطوح عالی و نخبه در این مراکز مشغول به تحصیل هستند.
وی ادامه داد: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) علاوه برقم، تهران، مشهد، کرج، تبریز در کشورهای افغانستان، انگلستان، مالزی و انذونزی دارای مراکزی است ضمن اینکه از 6 استان کشور درخواست هایی برای تاسیس شعبه هایی از این مرکز وجود دارد که در حال بررسی و پیگیری می باشد.
نورموسوی، با تاکید بر اینکه با صراحت اعلام می کنیم که این مرکز هیچ گونه تخصیص مالی از دولت نگرفته و نخواهد گرفت ادامه داد: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تنها مرکز تخصصی حوزه علمیه است که بدون پشتیبانی و حمایت مالی دولت و با استقلال مالی فعالیت علمی و آموزشی می کند.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی اعتبارات دولتی را برای حوزه علمیه حرام دانسته و نظر آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نیز بر این باور استوار است که باید حوزه های علمیه با حمایت های مردم و دلسوزان و نه با بودجه های دولتی اداره شود.
وی با بیان اینکه علاوه بر مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع)، مرکز تخصصی تربیت مدرس تقریب مذاهب نیز در این مرکز نیز راه اندازی شده است تصریح کرد: در مراکز فقهی ائمه اطهار(ع) از ابتدای تاکنون 2 هزار و 236 طلبه نخبه سطوح عالی خارج در این مراکز فقهی وارد شده اند ضمن اینکه تنها در مراکز فقهی ائمه اطهار(ع) در مشهد، افغانستان، تهران و قم 1120 طلبه در حال اشتغال به تحصیل هستند.
نورموسوی، تعداد مقالات علمی این مرکز تخصصی را 2 هزار و 907 مورد اعلام کرد و گفت: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تنها مرکز تخصصی حوزوی در حوزه علمیه است که مدرک گرا نبوده و به هیچ طلبه ای مدرک داده نمی شود به همین دلیل طلاب این مرکز فقط به دنبال کسب علم هستند.

** اجرای 59 طرح پژوهشی مورد نیاز کشور
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) شاگرد محور به جای استاد محوری را از جمله دیگر ویژگی های این مرکز برشمرد و افزود: تدوین 4 هزار و 328 جزوه، شرکت در 92 نمایشگاه داخلی و بین المللی، ارتباطات علمی با دانشگاه های تراز اول دنیا، برگزاری 271 نشست علمی ملی و بین المللی با حضور شخصیت های علمی از ادیان مختلف و تدوین 11 جلد کتاب علمی از این نشست ها از جمله اقدام های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بوده است.
وی با بیان اینکه انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تاکنون 355 عنوان کتاب با حداقل 2 هزار جلد و حداکثر 400 هزار جلد به چاپ رسانده است تاکید کرد: انتشارات مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) کتاب هایی به زبان های فارسی، انگلیسی عربی، اردو و روسی منتشر می کند که 60 درصد این انتشارات به منظور تامین منابع علمی جهان اسلام به زبان عربی به چاپ می رسد.
نورموسوی، بخش تحقیقات و پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار را از جمله ویژگی های برجسته این مرکز اعلام کرد و افزود: با توجه به نیاز کشو و درخواست نهادها و موسسه های دولتی و غیر دولتی تاکنون 59 طرح پژوهشی توسط پژوهشگران این مرکز انجام شده است که هر کدام از این طرح ها با هدف رفع نیازهای کشور در زمینه علمی بوده است.
وی با اشاره به فعالیت 271 استاد برجسته حوزه علمیه در این مرکز تخصصی گفت: با توجه به سطح علمی بالای این مرکز دانش آموختگان مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) هم اکنون از اساتید برجسته حوزه های عملیه هستند.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: بخش فرهنگی مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) در طول سال با پنج هزار مسجد، کانون فرهنگی و دبیرستان در سراسر کشور ارتباط دارد و خدمات فرهنگی به آنها ارائه می دهد.
نورموسوی، ابراز داشت: به منظور تربیت و جذب طلاب مستعد در مرکز فقهی ائمه اطهار به منظور تحصیل در سطوح عالی حوزه از پنج سال گذشته مدرسه علمیه ائمه اطهار(ع) به بهره برداری رسیده که هم اکنون این مرکز دارای 123 طلبه است.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه 14 گروه علمی تخصصی این مرکز پاسخگوی نیاز علمی جامعه و حوزه های علمیه است تاکید کرد: گروه های فقه اقتصاد، فقه اجتماعی، فقه قضا، فقه رسانه، فقه امنیت، فقه ثقلین، فقه اصول فقه، فقه نفت و انرژی ، فقه محیط زیست، قواعدالفقهیه، تقریرات، فقه حقوق بشر اسلامی و فقه مسائل محدثه از جمله این گروه ها است.
وی با اشاره به ظرفیت کتابخانه ای مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم گفت: در این مرکز سه کتابخانه از جمله کتابخانه تخصصی کلام با 20 هزار جلد، کتابخانه عمومی با بیش از 51 هزار جلد کتاب و 21 هزار عنوان کتاب و نیز کتابخانه محققان و پژوهشگران با پیشرفته ترین امکانات از جمله ظرفیت های این مرکز است.
مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با ماهیت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی توسط مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در سال 1376شمسی در قم تاسیس و ریاست عالی مرکز در زمان حیات مؤسس آن به فرزند وی محمدجواد فاضل لنکرانی سپرده شد.
7404/ 6133/ خبرنگار: محمد زمانی راد **انتشار- جعفرمسلمی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com