کد خبر ۵۳۴۲۴ انتشار : ۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۲
مدیرکل هواشناسی قم:

بارورسازی ابرها راهکار مناسبی برای بهبود منابع و ذخایر آبی نیست

قم- ایرنا - مدیرکل هوا شناسی قم با تاکید بر این که وضعیت منابع آبی این استان بالاتر از خط قرمز قرار داد گفت: بارورسازی ابرها راهکار مناسب و مقرون به صرفه ای برای جبران کمبود آب نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، یحیی زارع روز چهارشنبه در کارگروه تخصصی بلایای جوی و طوفان در سالن جلسه های مدیریت بحران قم، اظهار داشت: هر گونه هزینه برای باروری ابرها از آنجا که تاثیری در بارش ندارد، نوعی هدر دادن هزینه هاست.
وی با بیان این که باروری ابرها در حد آزمایشگاهی اقدامی قابل قبول است، اما به صورت گسترده هیچ گونه توجیهی ندارد، افزود: عملیات بارورسازی ابرها برای مکان یا منطقه ای مفید است که بواسطه تمیز و پاک بودن هوا امکان تشکیل هسته اولیه ابرها در آن وجود داشته باشد، ولی به دلیل آلودگی هوای قم و حتی دیگر نقاط کشور چنین امری امکان پذیر نیست.
وی همچنین با یادآوری این موضوع مهم که قم از حدود پنج دهه پیش، از نظر کشاورزی منطقه ممنوعه اعلام شده است، افزود: برغم این شرایط خاص، روند توسعه باغ ها و صدور مجوز حفر چاه و برداشت بی رویه آب در این استان ادامه دارد، غافل از آنکه تولید گازهای گلخانه ای یکی از نتایج و آثارسوء و مخرب گسترش کشاورزی محسوب می شود.
زارع با بیان این که وظیفه هواشناسی ترسیم شرایط جوی و اقلیمی آینده به منظور تصمیم گیری بهتر و دقیق تر مسئولان اجرایی کشور است، گفت: هشدارهای این سازمان در خصوص نا مناسب بودن اوضاع آبی استان و کشور باید جدی گرفته شود.
میانگین بارش های یک سال زراعی قم در بلند مدت 129.3 میلی متر است که به طور میانگین میزان بارندگی یک سال زراعی در کشور، 236 میلی متر است.
وی همچنین بروز رسانی سند آمایش سرزمین قم را ضروری خواند و گفت: اطلاعات مربوط به این سند که هم اکنون در حال اجراست، برای 10 سال پیش است و با وضعیت فعلی تناسبی ندارد.

** مدیرکل مدیریت بحران قم نیز در این جلسه با اشاره به موضوع تغییر اقلیم در کشور و استان قم، افزود: تمام برنامه ریزی ها باید بر اساس وضعیت پیش بینی شده جوی و اقلیمی صورت گیرد و رویکرد ما نیز به این مساله به صورت کاملا کاربردی و کارشناسانه باشد.
محسن اوروجی، تدوین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در این زمینه مهم دانست و افزود: همه دستگاه های مربوطه باید در مقوله بحران آب با سیستم های کارشناسی همراه باشند و هر پدیده ای که از سوی کارشناسان به عنوان عامل اصلی بروز این معضل شناخته می شود را مورد توجه قرار دهند.
وی همچنین با اشاره به اختصاص پنج هزار میلیارد ریال جهت بیمه محصولات کشاورزی در بودجه سال 96 کشور، افزود: کلیه کشاورزان باید دست کم نسبت به بیمه درختان خود اهتمام کنند.
کل اراضی قابل کشت قم معادل 104 هزار و 730 هکتار است که مجموع کشت سبز این استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص دارد.
بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در آینده نزدیک بیش از 90 درصد زمین های کشاورزی استان به صورت قطره ای و با استفاده از نوار تیپ، آبیاری خواهد شد و از این طریق میزان مصرف آب در بخش کشاورزی استان قم بیش از 50 درصد کاهش خواهد یافت.
دولت برای ترویج استفاده از روش های آبیاری نوین و تحت فشار در مزارع کشاورزی استان قم، تا 85 درصد هزینه انجام کار را تا سقف 70 میلیون ریال به صورت تسهیلات بانکی بلاعوض به کشاورزان پرداخت می کند.

** مدیر هماهنگی و ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی قم نیز با اشاره به برودت دمای هوای استان و آغاز بارش باران و برف از روز شنبه آینده در بیشتر نقاط این استان، گفت: با توجه به جوانه زدن درختان انار و زیتون اقدام های حفاظتی مورد نیاز برای جلوگیری از سرایت سرما به جوانه این محصول ها پیش بینی شده است.
علی محمد ملاتقی با اشاره به سرما و یخبندان پاییز 95 در قم افزود: سال گذشته برای محافظت از سرما همه درختان انار و زیتون را کف بر کردیم، ولی اگر امسال با سرمای هفت یا هشت درجه سانتیگراد زیر صفر مواجه شویم باید با این 2 محصول خداحافظی کنیم.
در جریان سرمای آذرماه سال گذشته بیش از 70 درصد باغ های استان که مهمترین آن ها باغ انار و زیتون است دچار آسیب شدید تا جایی که بسیاری از درختان موجود در این باغ ها «کف بر» شد، یعنی فقط ریشه درخت سالم است و تنه آن باید به طور کلی قطع شود.
بیش از 2 هزار و 800 هکتار از باغ های استان قم مربوط به درختان انار بوده و در 770 هکتار نیز درخت زیتون کاشته شده است.
در نخستین روزهای آذرماه سال 95 توده هوای بسیار سردی وارد ایران شد و دمای هوای بسیاری از استان های کشور از جمله قم را تا حد 10 درجه سانتیگراد زیر صفر کاهش داد.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com