کد خبر ۵۳۴۲۶ انتشار : ۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۰

گزارش ساواک از کشف اعلامیه‌ها و نوارهای انقلابی در حرم حضرت زینب(س)

پس از قیام 19 دی قم فعالیت‌های انقلابی در مخالفت با رژیم پهلوی شدت گرفت بطوری که مردم و گروه‌های مختلف از هر فرصتی برای ترویج نهضت اسلامی و مبارزه با رژیم پهلوی استفاده می‌کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از مشرق، پس از قیام 19 دی قم فعالیت‌های انقلابی در مخالفت با رژیم پهلوی شدت گرفت بطوری که مردم و گروه‌های مختلف از هر فرصتی برای ترویج نهضت اسلامی و مبارزه با رژیم پهلوی استفاده می‌کردند. در این میان اماکن مذهبی در ایران و خارج از ایران از اهمیت بالایی برخوردار بود.

کشور سوریه و به ویژه دمشق که حرم حضرت زینب(س)  و حرم حضرت رقیه(س) در آنجا قرار داشت، پایگاهی برای فعالیت‌های انقلابیون بود. از سوی دیگر به دلیل حضور روزافزون زائران ایرانی در این اماکن مذهبی، ساواک هم کنترل بیشتری بر فعالیت‌های انقلابی اعمال می‌کرد به گونه‌ای که در سندی از نمایندگی ساواک در سوریه در بهمن 1356 آمده است: در روزهای اخیر عوامل وابسته به گروه‌های افراطی مذهبی فعالیت‌های ضدملی خود را افزایش داده و اعلامیه‌هایی به حمایت خمینی و علیه مصالح ملی در حرم مطهر حضرت زینب و حرم حضرت رقیه انتشار داده‌اند.

در سندی از نمایندگی ساواک در سوریه در بهمن 1356 آمده است: در روزهای اخیر عوامل وابسته به گروه‌های افراطی مذهبی فعالیت‌های ضدملی خود را افزایش داده و اعلامیه‌هایی به حمایت خمینی و علیه مصالح ملی در حرم مطهر حضرت زینب و حرم حضرت رقیه انتشار داده‌اند. ضمنا سه نوار سخنرانی که دو نوار ان در شهر مقدس قم ضبط گردیده و سخنرانی چند نفر از علمای مشهور آقایان گلپایگانی، نجفی، روحانی، نوری، موسوی، مکارم و یزدی هستند علیه دولت شاهنشاهی اظهارات بسیار تندی نموده‌اند و حوادث اخیر شهر قم را بهانه سخنرانی مذکور قرار داده‌اند این سخنرانی‌ها فوق‌العاده تند و شدید و ضدملی است. یک نوار جدید نیز از سخنرانی خمینی رسیده و پخش نشده است.

ضمنا سه نوار سخنرانی که دو نوار آن در شهر مقدس قم ضبط گردیده و سخنرانی چند نفر از علمای مشهور آقایان گلپایگانی، نجفی، روحانی، نوری، موسوی، مکارم و یزدی هستند علیه دولت شاهنشاهی اظهارات بسیار تندی نموده‌اند و حوادث اخیر شهر قم را بهانه سخنرانی مذکور قرار داده‌اند این سخنرانی‌ها فوق‌العاده تند و شدید و ضدملی است. یک نوار جدید نیز از سخنرانی خمینی رسیده و پخش نشده است. هر سه نوار و اعلامیه‌ها در اختیار نمایندگی است و با اولین پست که همین هفته ارسال خواهد شد تقدیم خواهد گردید.

نظریه رهبر عملیات: با افزایش تعداد زائران ایرانی که هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود بر فعالیت گروه‌های مخرب در جهت پخش اعلامیه‌ها و نوارهای ضد ملی نیز افزوده می‌شود.

نظریه رئیس نمایندگی: 1- فعالیت‌های اخیر ضدمیهنی گروه‌های مذهبی با مقایسه با فعالیت‌های سابق به مراتب تندتر و خطرناک‌تر است.

2- اقدامات نمایندگی برای شناسائی بیشتر عناصر وابسته به بیگانگان و انجام اقدامات رسمی توسط سفیر شاهنشاه آریامهر برای مبارزه با فعالیت‌های ضدایران ادامه دارد و نتیجه متعاقباً به استحضار خواهد رسید.

منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com