کد خبر ۵۳۴۳۸ انتشار : ۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۰

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:هیچ پدیده هنری در تمدن ایران اسلامی مانند شعر ندرخشیده است

قم - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شعر را قله هنر حوزه های علمیه دانست و گفت: نه تنها هیچ پدیده هنری در تمدن ایران اسلامی مانند شعر ندرخشیده است بلکه شعر همواره در تاریخ حوزه‌های علمیه دارای برجستگی خاصی بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، سید عباس صالحی چهارشنبه شب در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره بین المللی شعر اشراق در سالن همایش های غدیر قم، با تاکید بر این که باید همچنان حوزه های علمیه به شعر به عنوان یک راه اثرگذار توجه کنند افزود: حوزه یک نهاد چهار ضلعی شامل نهاد علمی، دینی، تربیتی و اجتماعی است که شعر زبان گویای ارتباط دهنده میان این اضلاع است.
وی گفت: زبان شعر کمک کننده به زبان علم و فلسفه است، چراکه شعر مفاهیم انتزاعی را محسوس و معارف را در حوزه علمی و حکمی به مخاطب نزدیکتر می کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که زبان شعر می تواند زبان علم نیز باشد اظهار داشت: حوزه نهاد دینی است و زبان شعر به زبان دین نزدیک است.
صالحی با تاکید بر این که حوزه به عنوان یک نهاد دینی نمی تواند به زبان شعر کم توجه باشد، افزود: حوزه یک نهاد تربیتی و مربی اخلاق اجتماعی است و زبان شعر نیز به دلیل دارا بودن ادبیات تعلیمی می تواند کمک کار نهاد تربیتی باشد.
وی حوزه را یک نهاد اجتماعی و دارای تعهد اجتماعی دانست و گفت: حوزه به عنوان نهادی که تعهد اجتماعی دارد و شعر به عنوان یکی از زبان های بیان کننده تعهد اجتماعی بسیار به هم نزدیک هستند.
صالحی افزود: دلیل توجه ویژه بزرگان شیعه به شعر، توجه آنان به اضلاع چهارگانه حوزه که همانا اضلاع علمی، دینی، تربیتی و اجتماعی حوزه است می باشد، چراکه اگر حوزه یک نهاد چهار ضلعی است زبان شعر زبان گویایی است که می تواند حوزه و روحانیت همچنان وفادار به این اضلاع باشد.
وی با بیان این که در فقاهت و اجتهاد شیعه، شعر بیشتر از هر هنر دیگری دیده می‌شود افزود: در تاریخ دوران‌های مختلف، هنر شعر یک جایگاه خاصی را در حوزه‌های علمیه به خود اختصاص داده است به طوری که شخصیت‌های برجسته حوزه‌های علمیه با ویژگی‌های شاعری آنها شناخته می‌شوند.
وی با اشاره به تاریخ حوزه های علمیه پس از دوره غیبت امام زمان(عج) گفت: علما و فقهای بزرگ و برجسته شیعه در طول تاریخ در کنار علم و فضل، به عنوان شاعرانی ماهر شناخته شده به طوری که این عالمان به قالب های مختلف شعری تسلط داشتند.
صالحی با اشاره به توجه فقهای بزرگ شیعه به شعر اظهار داشت: فقهای بزرگ شیعه که به عنوان قله های فقاهت شناخته می شوند علاوه بر آثار متعدد فقهی دارای منظومه های شعری هستند که این نشان از اهمیت و جایگاه شعر در حوزه علمیه است.
وی تاکید کرد: سلسه فقهای شیعه مانند شخصیت کم نظیر در تاریخ فقاهت شیعه یعنی حضرت امام خمینی(ره) که بین فقاهت، سیاست، لطافت روح و ادبیات شاعرانه پیوند داده بود، بین فقه و شعر پیوند برقرار کرده بودند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که توجه به شعر نه تنها مربوط به بزرگان فقاهت است، بلکه بزرگان فلسفه و حکمت شیعه نیز به شعر و شاعری توجه ویژه ای داشته اند افزود: شعر در رگ و پی حوزه های علمیه وجود دارد به طوری که شعر، حجم قابل توجهی از تاریخ تمدن اسلامی که خاستگاه آن حوزه های علمیه است را شامل می شود.
همچنین در این جشنواره کتاب «حکمت هنر»، شامل مجموعه ای از سلسله مباحث مرحوم آیت الله حائری شیرازی که سال گذشته توسط ایشان در نگارستان اشراق با موضوع حکمت هنر اسلامی برگزار شده، رونمایی شد.
در این آیین حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی یادگار امام خمینی(ره) نیز حضور داشت و شعری از خود با موضوع مقاومت فلسطین قرائت کرد.
در نخستین دوره این جشنواره 110 تن، دومین دوره 230 تن و سومین دوره آن 300 تن از شاعران طلبه از سراسر کشور شرکت کرده بودند. جشنواره شعر اشراق هر 2 سال یکبار برای معرفی فعالیت های هنری طلاب در زمینه شعر برگزار می شود.
یک هزار و 408 اثر از 338 طلبه شاعر به این دوره جشنواره شعر اشراق ارسال شد که از این تعداد 158 اثر مربوط به طلبه های غیر ایرانی به زبان هایی مانند اردو، عربی، انگلیسی و ترکی از کشورهایی همچون عراق، جمهوری آذربایجان، بحرین، هند و پاکستان بود.
در اختتامیه این جشنواره از 41 تَن از برگزیدگان در بخش های بین الملل (شعر غیرفارسی)، شعر نو (نیمایی و سپید)، شعر کلاسیک و شعر کودک و نوجوان تجلیل شد. از 338 طلبه شاعر شرکت کننده در این جشنواره، 70 تن از طلبه های خواهر بودند.
7404/ 1175 خبرنگار: محمد زمانی راد ** انتشار: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com