کد خبر ۵۳۴۳۹ انتشار : ۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۰

سید علی خمینی:بیان شهود شخصی حاصل از خودسازی در قالب شعر تمایز شعر روحانیان است

قم - ایرنا - حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی خمینی نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی، بیان شهود شخصی حاصل از خودسازی در قالب شعر را متمایزترین بخش شعر روحانیان دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، سید علی خمینی چهارشنبه شب در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره بین المللی شعر اشراق در سالن همایش های غدیر قم، تاکید کرد: آن چه که به شعرای روحانی تمایز می دهد این است که اگر روحانی اهل علم و عمل باشد و به شهودی از حقایق دست نایافتنی دست یابد می تواند حقایقی را خلق کند که بسیاری را در طی قرن ها سیراب کند.
وی ادامه داد: نقطه کلیدی که باعث می شود در حوزه به شعر توجه شود این است که شاعر روحانی می تواند گام هایی در خودسازی بردارد و اگر شهودی بدست آورد، آنها را با زبان خود آن را تصویر کرده و مخاطبان را از این مفاهیم سیراب می کند.
وی تولید و تربیت هنرمند مولف را ثمره تقویت بنیاد شعری در حوزه علمیه دانست و گفت: هنرمند مولف با هنرمند مقلد متفاوت است، چراکه هنرمند مولف، خود تبیین کننده مضامین است و شاعر، شهود و حقایق ناگفتنی را که خود کسب کرده به مخاطب خود بیان می کند.
سید علی خمینی با بیان این که شعر برای روحانیت متفاوت از شعر برای دیگران است، تاکید کرد: بشر راه بیان حقایق عینی را بدست آورده و راه بیان احساسات را هم پیدا کرده است ولی آن حقایق دست نیافتنی که با شهود بدست می آید زمانی امکان ارائه به مخاطبان را دارد که در قالب شعر بیان شود.
وی با بیان این که حقایق عالم دسته بندی های مختلف دارند گفت: برخی حقایق به زبان ساده بشری در می آید و به سادگی قابل تبیین است، برخی حقایق از جمله عواطف و احساسات بشری نمی توان در عالم خارج برای آنها شاخصه ای پیدا کرد و حقایق دسته سوم نیز حقایقی هستند که به طور کل در حیطه زبان نمی گنجند.
سید علی خمینی ادامه داد: حقایق دسته دوم از جمله عواطف و احساسات بشری از جمله حقایقی هستند که در عالم خارج نمی توان برای آنها برابر و مشخصه خارجی پیدا کرد به همین دلیل بیان این حقایق نیازمند زبان احساسات و عواطف است که شعر به دلیل برخاستن از احساسات توانسته این حقایق را تصویر سازی کند.
وی ذات الهی را از جمله حقایقی دانست که اساسا توان درک آن را نداریم و اظهار داشت: انسان به ازای وسعت نفسی که پیدا می کند و به عالی ترین درجه برسد می توان مانند پیامبر(ص) فهم وسیع تری از آن حقیقت داشته باشد ولی درک این حقیقت به تنهایی کافی نیست چراکه برخی این حقایق را درک می کنند ولی به دلیل این که توان بیان آنها در قالب زبان وجود ندارد به همین دلیل کسانی که به درجاتی از شهود نیز رسیده اند، توان بیان آن حقایق را ندارند.
وی خلقت انسان را از دیگر حقایق غیرقابل درک دانست و اظهار داشت: داستان خلقت انسان از پیچیده ترین امور بشری است که در درک بشر نمی گنجد، به همین دلیل خداوند برخی از این مفاهیم را در قرآن در قالب داستان بیان کرده تا قابل درک برای انسان ها باشند.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین سخنرانی کرد.
در نخستین دوره این جشنواره 110 تن، دومین دوره 230 تن و سومین دوره آن 300 تن از شاعران طلبه از سراسر کشور شرکت کرده بودند. جشنواره شعر اشراق هر 2 سال یکبار برای معرفی فعالیت های هنری طلاب در زمینه شعر برگزار می شود.
یک هزار و 408 اثر از 338 طلبه شاعر به این دوره جشنواره شعر اشراق ارسال شد که از این تعداد 158 اثر مربوط به طلبه های غیر ایرانی به زبان هایی مانند اردو، عربی، انگلیسی و ترکی از کشورهایی همچون عراق، جمهوری آذربایجان، بحرین، هند و پاکستان بود.
در اختتامیه این جشنواره از 41 تَن از برگزیدگان در بخش های بین الملل (شعر غیرفارسی)، شعر نو (نیمایی و سپید)، شعر کلاسیک و شعر کودک و نوجوان تجلیل شد. از 338 طلبه شاعر شرکت کننده در این جشنواره، 70 تن از طلبه های خواهر بودند.
7404/ 1175 خبرنگار: محمد زمانی راد ** انتشار: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com