کد خبر ۵۳۴۵۳ انتشار : ۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۳

وزیر نیرو: خشکسالی اخیر درکشور فرصتی برای اصلاح نحوی مصرف آب است

قم- ایرنا- وزیر نیرو گفت: خشکسالی اخیر در کشور فرصتی برای اصلاح نحو مصرف آب است تا از این نعمت خدادادی به طور شایسته تری استفاده کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا ، رضا اردکانیان روز پنجشنبه در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی درایران افزود: امسال بنابر گزارش هایی که وجود دارد خشک ترین سال طی 50 سال گذشته را شاهدیم به طوریکه در چهار ماه از سال آبی 96-97 با کاهش چشمگیر نزولات آسمانی مواجه بوده ایم.
وی با تاکید بر اینکه در زمینه آب و برق در کشور ، مصرف زده و متناسب با منابع محدود خود استفاده نمی کنیم، گفت: در50 سال گذشته سیر نزولات آسمانی رو به کاهش و سیر جمعیت و مصرف رو به افزایش یافته است که باید نسبت به اصلاح الگوی مصرف برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد.
وی تامین آب شرب مردم را اولویت دولت دانست و افزود: در بخش کشاورزی نیز نیازمند اصلاح الگوی مصرف آب هستیم و انتخاب بهترین شیوه برای آبیاری باید جزء اولویت های دولت باشد که در این زمینه همکاری مردم تعیین کننده است.
اردکانیان ادامه داد: نقش گروه های مرجع در این زمینه حیاتی است و فرهنگ حاکم بر شیوه زندگانی و مصرف آب و برق نیز از این قاعده مستثنی نیست و وزارت نیرو دست یاری به سمت گروه های مرجع مورد اعتماد مردم دراز می کند.
وزیر نیرو با اشاره به نقش موثر گروه های مرجع به ویژه روحانیت معزز در افکار عمومی گفت: در دورانی با عنوان «سازگاری با کم آبی» را در حال تجربه کردن هستیم و باید نوعی از زندگانی را که سازگار با شرایط اقلیمی کشور است در پیش گرفت چرا که با خشکسالی های موقت مواجه نیستیم.
اردکانیان افزود: همانگونه که درکشورهای مختلف دنیا از آب چندین بار استفاده می کنند باید برنامه ریزی لازم برای تصفیه آب و محدودیت در ایجاد صنایع پر آب بدنبال تغییر شرایط موجود بود.
وی تاکید کرد: موضوع آب باید توسط دستگاه ها و وزارتخانه های مختلف به صورت مشترک مورد توجه قرار گرفته و برنامه ریزی شود.
وزیر نیرو تاکید کرد: سر خط پروژه های مشترک از ابتدای دولت دوازدهم میان دستگاه های مختلف تعریف شده که در استان های مختلف بر اساس مصرف هرچه بهتر آب موجود، برنامه ریزی شده است.
اردکانیان با بیان اینکه همواره تامین آب های جدید ما را غافل از درمان این بیماری خشکسالی و مصرف زیاد آب کرده است گفت: ایجاد سطح بالایی از مفاهمه با مصرف کننده در زمینه کاهش مصرف آب و برق ضروری است.
وزیر نیرو در سفر یک روزه خود با قم با آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی ، وحید خراسانی و جوادی آملی دیدار خواهد کرد.
7404/ 6133/ خبرنگار- محمد زمانی راد ** انتشار- مسلمی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com