کد خبر ۵۳۴۵۵ انتشار : ۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۵
وزیر ارشاد در قم؛

شعر با حوزه و روحانیت پیوند ناگسستنی دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که جایگاه شعر در حوزه های علمیه را ممتاز است، گفت: شعر با حوزه و روحانیت پیوند ناگسستنی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، سید عباس صالحی شب گذشته در مراسم اختتامیه چهامین جشنواره بین‌المللی شعر اشراق که در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد،اظهار داشت:  شعر در قله هنر قرار دارد و باید این را باور کنیم که هیچ پدیده و پدیدار هنری در تمدن ایران اسلامی هنر‌ساز، همانند شعر ندرخشیده است.

وی جایگاه شعر در حوزه های علمیه را ممتاز عنوان کرد و بیان داشت:  در تاریخ حوزه‌های علمیه هنر برتر شعر بوده است که جایگاه خاصی نیز داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مرحوم بحرالعلوم، ملا احمد نراقی، میرزای قمی، امام خمینی(ره) و علامه حلی از جلمه شخصیت‌های حوزوی هستند که اشعارشان توجه همگان را به خود جلب کرده به طوری که در بسیاری از مجالس به اشعار ایشان اشاره می شود.

 وی ادامه داد: امام خمینی(ره) یکی از بزرگترین شخصیت های حوزوی بود که میان فقاهت، سیاست و لطافت ادبیات شاعرانه پیوند مطلوبی ایجاد کرد.

صالحی افزود: باید به این مهم هم اشاره کرد که پیوند میان شعر و تاریخ فلسفه و حکمت به‌خوبی در دوره‌های مختلف قابل مشاهده است.

وی خاطر نشان کرد: شعر با حوزه و روحانیت پیوند ناگسستنی دارد به طوری که خاستگاه بسیاری از تاریخ شعر تمدن اسلامی در برهه های مختلف تاریخی روحانیت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: یکی  از ویژگی های حوزه علمیه این است که یک نهاد تربیتی و مربی گر اخلاق اجتماعی است و زبان شعر هم با خود ادبیات تعلیمی دارد که این ادبیات به حوزه به عنوان یک  نهاد تربیتی کمک می کند چون زبان آن عاطفی و همدلی است.

وی ابراز کرد: نکته دیگر این است که حوزه علمیه یک نهاد اجتماعی است که تعهد اجتماعی دارد و یکی از زبان های بیانگر تعهد اجتماعی حوزه زبان شعر است چراکه شعر زبان رسای ابراز تعهدات اجتماعی است.

صالحی خاطرنشان کرد: اکنون باید علت رجوع بزرگان دینی در طول تاریخ به هنر شعر را تبیین کنیم که در این راستا باید به جایگاه دینی، تربیتی و اجتماعی حوزه توجه داشته باشیم چراکه زبان شعر به عنوان یک زبان پویا می‌تواند وفاداری حوزه و روحانیت به این اضلاع را به اثبات برساند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com