کد خبر ۵۳۷۱۹ انتشار : ۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۸

پنج اثر تاریخی قم در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

قم- ایرنا- معاون اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: پنج اثر تاریخی استان از دوره قاجاریه در فهرست آثار ملی کشور در بهمن ماه امسال به ثبت رسید.

به ‌گزارش روز یکشنبه ایرنا از اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری قم، عمار کاوسی در گفت و گویی افزود: آسیاب و آب انبار مجاور قلعه تاریخی دولت آباد بخش سلفچگان، یک مسجد و آب انبار مربوط به روستای دولت آباد بخش قنوات و یک سرای تاریخی در شهر قم، آثاری هستند که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
استان قم دارای یک شهرستان قم، پنج بخش مرکزی، کهک، خلجستان، سلفچگان، جعفرآباد و 10 دهستان و 363 آبادی دارای سکنه است. همچنین قم دارای بیش از 360 اثر تاریخی است.
کاوسی با تاکید بر این که حفظ آثار تاریخی وظیفه همگانی است گفت:هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت این آثار شود برابر مواد 558 قانون مجازات‌ های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.
وی ادامه داد: ثبت آثار تاریخی استان پیش زمینه حفظ، نگهداری و احیای بناهای تاریخی است، لذا صیانت از میراث فرهنگی نیاکان جزئی از رسالت ملی به حساب می آید.
در شهریورماه سال جاری نیز پنج اثر تاریخی قم شامل ایستگاه راه آهن، سه خانه تاریخی و یک مسجد از دوره های تاریخی قاجار و پهلوی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
ایستگاه راه آهن از دوره پهلوی اول واقع در خیابان ایستگاه، مسجد کوچه باغ از دوره قاجار واقع در کنار پارکینگ شرقی حرم حضرت معصومه(س)، 2 خانه تاریخی از دوره قاجار واقع در خیابان عماریاسر و خانه باغ درروستای وریچ از توابع کهک مربوط به دوره قاجار در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.
/8138/ 6133/ خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار- مسلمی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com