کد خبر ۵۳۸۲۱ انتشار : ۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۰
برای نخستین بار در استان قم صورت گرفت

انجام عمل جراحی ترمیم آنوریسم آئورت شکمی با گرافت مصنوعی

عمل جراحی ترمیم آنوریسم آئورت شکمی با گرافت مصنوعی برای نخستین بار توسط فوق تخصص جراحی عروق در بیمارستان شهید بهشتی قم انجام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری برنا از قم، دکتر البرزی فوق تخصص جراحی عروق در تشریح این عمل گفت: بیمار آقایی 82 ساله با شکایت توده شکمی نبض دار به اورژانس بیمارستان شهید بهشتی قم مراجعه کرده و در بررسی های تشخیصی انجام شده، آنوریسم آئورت شکمی به قطر شش سانتی متر داشته که کاندید عمل جراحی ترمیم آنوریسم شده و عمل جراحی با موفقیت انجام شده و گرافت مصنوعی تعبیه شد.

وی بیان داشت: آنوریسم به گشادشدگی شریان بیش از 50 درصد قطر نرمال آن تلقی می شود.

دکتر البرزی عنوان داشت: شریان آئورت، رگ اصلی خونرسانی به کل بدن می باشد که از قلب خارج شده و به سه قسمت آئورت صعودی، آئورت نزولی و آئورت شکمی تقسیم شده و در انتها به دو شاخه اصلی که مسئول خونرسانی به هر دو اندام تحتانی می باشد تقسیم می شود.

این جراح گفت: قطر طبیعی آئورت شکمی ۲.۵ تا ۳ سانتی متر بوده که در این بیماری قطر این  شریان افزایش پیدا کرده و در صورت افزایش قطر ۵ تا ۵.۵ سانتی متر اندیکاسیون، عمل جراحی انجام می شود.

وی عنوان داشت: با افزایش قطر این شریان، شانس پارگی آن افزایش پیدا می کند و در صورت پاره شدن احتمال مرگ بیمار بسیار بالا خواهد بود.

دکتر البرزی با بیان اینکه این عمل  یک عمل جراحی فوق تخصصی عروق است تصریح کرد: این عمل برای نخستین بار در قم انجام شد و حال عمومی بیمار مناسب است.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com