کد خبر ۵۳۹۳۳ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۸
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی:

آیت‌الله حائری شیرازی مجتهدی در تراز انقلاب و به روز بودند

گروه معارف: حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری، در مراسم چهلمین روز ارتحال آیت‌الله حائری شیرازی گفت: مرحوم آیت الله حائری شیرازی مجتهدی جامع و در تراز انقلاب اسلامی بودند و تأمل و تفکر اسلامی ایشان در عرصه های نوپدید و علوم تربیتی و اسلامی حاصل فقاهت عمیق ایشان در علوم اسلامی بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از قم، حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در این مراسم که در مسجد اعظم و با حضور آیت الله مکارم شیرازی و آیات خرازی، امینی، ممدوحی، حسینی بوشهری، ری شهری، هادوی تهرانی، ملک حسینی، طباطبایی نژاد، شاگردان وی و عموم مردم در مسجد اعظم قم برگزارشد با ذکر روایتی از امام کاظم(ع) گفت: براساس این روایت، فقدان عالم فقیه، رخنه ای در اسلام است که هیچ چیز جای آن را نمی‌گیرد.

وی افزود: عالم فقیه، مانع نفوذ و تصرف دشمنان در اسلام است و همچون نگهبان از مرز های اعتقادی اسلام دفاع می کند، به همین دلیل فقدان او بسیار سنگین است.
میرباقری با اشاره به تشکیل یک جامعه اعتقادی شیعه در دل دنیای اسلام توسط اهل بیت(ع) گفت: ائمه اطهار، خصوصا پس از سیدالشهدا به دنبال شکل دادن جامعه ای اعتقادی در شیعه بودند و در این راستا، مؤمنین را از اختلاط با دیگران و سایر فرقه ها بر حذر می داشتند. و اگر ائمه مردم را از این اختلاط بر حذر نمیداشتند بیم آن می رفت که جامعه شیعه از لحاظ اعتقادی، فقهی و کلامی دچار تحریف شود و جامعه شیعه درون عامه استحاله شود.
وی در ادامه گفت: ائمه(ع) در عین رعایت تقیه، مبارزه ای همه جانبه علیه دستگاه سیاسی حاکم را مدیریت و هدایت کردند و در کنار این مبارزه فرهنگی، ارکان جامعه شیعه اعم از فقه و کلام و اخلاق آن را سازمان دادند.
عضو مجلس خبرگان رهبری به حفظ جامعه شیعه در دوران غیبت اشاره کرد و تصریح کرد: در دوران غییت کبری نیز فقها این کار را ادامه دادند و نگذاشتند فرهنگ جامعه غربی به درون جامعه شیعه وارد شود؛ هر چند در دوران غیبت نیز محور تحولات امام معصوم است، اما اگر جریان فقها و حراست آنها از شریعت مبین نبود، تشییع استحاله می شد لذا رسالت حوزه های علمیه این است که حصن اسلام باشند و از نفوذ دشمنان در دین جلوگیری کنند.
رئیس فرهنگستان علوم و معارف اسلامی به بیان وظیفه حوزه های علمیه پرداخت و گفت: به تعبیر مرحوم امام، نبض زمان باید دست حوزه های علمیه باشد؛ اولین رسالت عالمان دین در برابر تهاجم دشمنان، فقاهت و شناخت مسائل مستحدثه زمان است. یعنی فهم جامع دین در مقیاس مسائل زمانه و شناخت دشمن و درک عمیق و صحیح مرزبندی هایی که علیه تشییع شده است.
این استاد حوزه علمیه تمدن غرب را جریانی برای مقابله با اسلام شمرد و گفت: تمدن غرب یک جریان عمیق فرهنگی برای تقابل با اسلام و تعالیم انبیاء الهی بود که هدف آن تغییر سبک زندگی جامعه مسلمین بود. مرحوم آیت الله حائری شیرازی فقیهی در مقیاس مسائل زمان و پیشرو در مقابله با تمدن غرب بود.
وی در ادامه به بیان ابعادی از شخصیت مرحوم حائری شیرازی پرداخت و گفت: ایشان صاحب مقام تفکر و اهل تفقه در دین در مسائل نوپدید و دائما در حال نو آوری علمی در علوم انسانی و علوم تربیتی بود. هر بار به روایات مراجعه می کردند معارف گهر بار جدیدی استخراج میکردند. گاهی ماه ها و سال ها در اندیشه ای تأمل می کردند و در همه عرصه ها نوآوری داشتند.

میرباقری با اشاره به تأکید آیت الله حائری شیرازی بر علوم انسانی اشاره کرد و گفت: تنگه احد انقلاب اسلامی، علوم انسانی است. علوم انسانی نقطه نفوذ دشمن و نقطه تأثیر ماست. غرب گرایی در این دوران، به منزله محاربه با امام زمان است. دیدگاه غرب به انسان تنها در ابعاد طبیعی و مادی بوده است و در تمدن غرب به ساحت فطری و روحی انسان هیچ توجهی نشده است.
استاد میرباقری با بیان خاطراتی از آیت الله حائری شیرازی گفت: ایشان واجد مقام زهد، در مقیاس بالا بودند و صحبت دیگران علیه ایشان هیچ تاثیری در او نداشت. ایشان بیش از نیم قرن در عرصه های مختلف در خط مقدم بودند اما دنبال منفعتی برای خود نبودند.
وی در پایان گفت: در آخرین روز های حیات ایشان، موفق به ملاقات ایشان در بیمارستان شدم؛ ایشان در عین اینکه در شرایط جسمانی بسیار سختی بودند با من از دو دغدغه همیشگی خود یعنی تولید علوم اسلامی انسانی و حذف ربا از سیستم بانکی کشور سخن گفتند.

وی تاکید کرد: مرحوم حائری شیرازی همواره به تولید علوم انسانی از منابع اصیل اسلامی توسط اندیشمندان سفارش و به سیستم بانکی حاکم انتقاد بسیار داشتند و تحقیق های جامع حوزوی ایشان در این بسیار علمی و قابل استفاده است.
مرحوم آیت الله حائری شیرازی 29 آذر ماه امسال به علت بیماری، در سن 81 سالگی دار فانی را وداع گفت و پیکر این عالم برجسته پس از تشییع باشکوه در شهر قم، در جوار مرقد نورانی حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد.

خبرنگار: سجاد حکیمی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com