کد خبر ۵۴۰۱۷ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۶
حجت‌الاسلام پیروزمند پاسخ داد:

اسلامیت کالاهای فرهنگی چگونه تامین می‌شود

گروه جامعه: ‌قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی معتقد است محصولات فرهنگی برای اینکه تولید شوند نیاز به یک چرخه درست و اصولی دارند و این همان چرخه‌ای است که از تولیدکننده و تشخیص او برای اینکه بداند چه چیزی برای مخاطب مناسب است شروع و با پشتیبانی برای تولید ادامه پیدا می‌کند.

اسلامیت کالاهای فرهنگی چگونه تامین می‌شود/ شاخص‌های تاثیرپذیری مادی و الهی

حجت الاسلام علیرضا پیروزمند، قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه اثرگذاری و پذیرش محصولات فرهنگی در جامعه و چگونگی درک اسلامی بودن این کالاها، گفت: محصولات فرهنگی برای اینکه تولید شوند نیاز به یک چرخه درست و اصولی دارند و این همان چرخه‌ای است که از تولیدکننده و تشخیص او برای اینکه بداند چه چیزی برای مخاطب مناسب است شروع و با پشتیبانی برای تولید ادامه پیدا می‌کند. بعد از آن تولید، عرضه و در نهایت بهره‌برداری مناسب مورد توجه باید قرار گیرد.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: یکی از پایه‌های ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی به خود مردم باز می‌گردد و مردم می‌توانند با استقبال خودشان از کالا‌های مناسب مشوق تولید این کالاها قرار گیرند و اگر نه که برعکس این اتفاق رخ خواهد داد؛ همچنین پایه دیگر این مسئله به قابلیت‌های تولید کالا باز می‌گردد، که بخشی از این قابلیت‌های تولید به نیروی انسانی فعال در این میدان باز مربوط است.

وی افزود: بخش دیگر این مسئله معطوف به ابزارهایی است که در این میدان به کار گرفته می‌شود و بخش دیگر نیز به مقدوراتی بستگی دارد که در این میدان مورد بهره‌برداری قرار گرفته و اختصاص داده می‌شود؛ لذا ضرورت ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی دینی در واقع یک شبکه و مجموعه به هم پیوسته است؛ و به میزانی که ما بتوانیم با ملاحظه این به‌هم پیوستگی یک رشد متوازن را تعریف کنیم می‌توانیم شاهد آثار بهتر و تاثیرگذاری بیشتری باشیم.

حجت الاسلام پیروزمند با تاکید بر اینکه تنوع محصولات فرهنگی دینی بسیار است در پاسخ به این پرسش که چگونه کیفیت محصولات فرهنگی ارتقا پیدا می‌کند، گفت: پاسخ این سوال همان به‌هم پیوستدگی و فعالیت کل این شبکه در یک راستا است. هرکدام از محصولات فرهنگی دینی از معماری اسلامی، نقاشی، بازی‌های رایانه‌ای، کتاب، فیلم، آثار هنری و امثال آن ماجرای متفاوت و دست‌اندرکاران خودشان را دارند و باید به صورت مجزا مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند.

وی تصریح کرد: در اینجا آنچه‌ که اسلامیت این محصولات و آثار را تامین می‌کند، مهم است و این اسلامیت معطوف به این است که ما بتوانیم معیارهای اسلامی و شاخص احراز اسلامیت کالای فرهنگی را مشخص کنیم؛ البته این مسئله در فضای امروزی کمی مبهم است به اندازه‌ای که بعضا کالا و محصولات فرهنگی مانند مد و لباس، بازی‌های رایانه‌ای، اسباب‌بازی و حتی فیلم‌های سینمایی به نظرمی‌رسد که متعلق به یک فرهنگ خاصی نیستند و هرکسی می‌تواند هر فرهنگی را از هر نوع در این محصولات استفاده کند.

 قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم بیان کرد: توجه به آثار فرهنگی و اخلاقی محصولات فرهنگی و همچنین شاخص تمایز تاثیرپذیری مادی و الهی برای آنها لازم است تا ما بتوانیم با یک مدیریت درست در این حوزه هوشمندانه عمل کنیم؛ اگر به این نقطه رسیدیم، می‌توانیم قدم بعدی یعنی چگونگی اعمال این شاخصه‌های فرهنگی را در کالاها برداریم.

مدیریت درست کردن یعنی..

حجت‌الاسلام پیروزمند گفت: مدیریت درست کردن یعنی برنامه‌ریزی و رعایت الزام‌ها و اقتضاهای یک برنامه‌ را مد نظر قرار دادن؛ لذا الزام‌ یک برنامه این است که در آن زمان‌‌بندی را رعایت کنیم، به اقتضاهای محیطی توجه کنیم، توانایی‌های خودمان را شناسایی کنیم، به موانع موجود در جلوی روی خود توجه کنیم، بر این اساس یک سیر تعریف کنیم و گام‌هایی را پیش‌بینی و در مرحله آخر شروع به برداشتن گا‌های لازم کنیم. بعد از اینکه این قدم‌ها را برداشتیم، روند را ارزیابی کنیم و در نهایت ببینیم که آیا توانسته‌ایم به اهداف خود برسیم یا خیر و اگر نرسیدیم، دلیل آن چه چیزی بوده است.

وی اظهار کرد: اگر ‌وسعت کالاهای فرهنگی را در نظر بگیریم، این کالا در سبد مصرف همه خانواده‌ها وجود دارد و به همین دلیل یک بخش فرهنگ‌ساز گریز ناپذیر جامعه ما را این سبد مهم تشکیل می‌دهد، بنابراین باید برای ارتقای فرهنگی کشور و تربیت بهتر نسل‌های آینده به محصولاتی که در این حوزه مصرف می‌کنیم، به‌ویژه خانواده‌ها اهتمام بیشتری داشته باشیم و با حساسیت بیشتری انتخاب بکنیم و این کمک می‌کند که تولید کالاهای فرهنگی و دینی مفید تقویت شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ارزیابی خود از هم‌افزایی نهادهای فرهنگی در تولید محصولات مفید و اثرگذار فرهنگی و دینی ، گفت: ‌مسائل و مواردی که می‌تواند به عنوان موضوع سیاستگذاری فرهنگی در دستور کار نهادهای مرتبط فرهنگی قرار گیرند را می‌توان به موضوع «عفاف و حجاب»، «ازدواج و خانواده»، «مسئله ارتباط نهادها و دستگاه‌های فرهنگی»، «امر به معروف و نهی از منکر»، «مسئله اقتصاد فرهنگ و نوع تامین و تخصیص هزینه‌های فرهنگی»، «هنرهای نمایشی»، «سینما» و سایر گرایش‌های هنری و به طور عام «موضوع هنر» با همه زیرشاخه‌های آن، «مسئله مساجد»، «حج و زیارت» و «بازی‌های رایانه‌ای» مرتبط دانست.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم در ادامه افزود: این موارد بخشی از موضوعات کلان و از جنس مسائلی هستند که سیاستگذاران فرهنگی کشور باید نسبت به آنها تدابیر لازم را اخذ کرده و بتوانند فرهنگ اسلامی را در این موارد تامین و تقویت کنند؛ البته این مسئله ناظر به قسمت اول تولید محصولات یعنی شبکه‌ای بودن است؛ این شبکه‌ فعالیت‌ها را نهادها و مراکز علمی و فرهنگی مدیریت می‌کنند و بنابراین چه حوزه، دانشگاه، سازمان‌های دولتی و چه خصوصی به هرمیزانی که بتوانند هماهنگ‌تر با هم عمل بکنند در عین اینکه آزادی عمل آنها هم مورد توجه قرار گیرد می‌توانیم شاهد ارتقای کیفیت و تاثیرگذاری بیشتری باشیم.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com