کد خبر ۵۴۰۸۳ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۱

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی: وضعیت ظاهری قم نیاز به بازنگری جدی دارد

قم- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: وضعیت ظاهری قم از لحاظ فرهنگی و اجتماعی نیاز به بازنگری جدی دارد لذا همکاری دستگاه های مربوطه برای ساماندهی آن ضروری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، سید موسی حسینی کاشانی درجلسه شورای فرهنگ عمومی دراستانداری قم افزود: معماری درساخت و سازها و نامگذاری مغازه ها برگرفته از فرهنگ غربی و بدون توجه به پاسداشت زبان فارسی مشکلات ظاهری را برای این شهر فراهم ساخته است.
وی با اشاره به ضرورت ساماندهی ظاهر شهر قم گفت: جلسه های مختلف در این خصوص برگزار و برنامه های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت پیش بینی شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم ادامه داد: برنامه کوتاه مدت برای ساماندهی تابلوها و طراحی مغازه ها در اماکن عمومی در نظر گرفته شده است تا اسم های انتخابی سنخیت با فرهنگ قم داشته باشد.
وی بیان داشت: درمرحله اول باید مغازه هایی که نام ها و طراحی آنها مناسب با فرهنگ عمومی مردم و زبان فارسی نیست شناسایی شود و فرصت 2 ماهه جهت تغییر نام ها داده شود.
وی بر برگزاری جشنواره فروشنده برتر تاکید کرد و گفت: شاخص های فروشنده برتر باید تبیین و به مدت یکسال فراخوان شود تا برترین ها در قم شناسایی گردد.
حسینی کاشانی افزود: بودجه برای طرح های کوتاه مدت وجشنواره فروشنده برتر 300 میلیون در نظر گرفته شده است و دستگاه های مربوطه موظفند در این طرح هر سه ماه یکبار عملکرد خویش را در شورای فرهنگ عمومی گزارش کنند.
وی با تاکید بر اینکه وظیفه ذاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حراست از زبان فارسی است گفت: این اداره کل می تواند با اسامی نامناسبی که بر مغازه ها نصب شده است برخورد قانونی کند اما هم اینک ما با آرامش در این مساله را پیگیری و تذکر های لازم جهت تغییر اسامی را می دهیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب دین در مصلای قدس قم خبر داد و گفت: این نمایشگاه با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 25 بهمن ماه شروع به کار می کند و تا پنجم اسفندماه ادامه دارد.
حسینی کاشانی افزود: در این نمایشگاه 80 هزار عنوان کتاب داخلی و 20 هزار عنوان کتاب خارجی در معرض
دید علاقه مندان قرار گیرد.
وی درخصوص اکران فیلم های جشنواره فجر نیز گفت: فیلم ها در سینما آیه در خیابان بسیج و سینما ونوس در بلوار غدیر کران می شود و از امروز در استان قم فروش بلیت های آن آغاز شده است.
وی از بهره برداری مجتمع فرهنگی شهید ربانی در دهه فجر امسال نیز خبر داد و گفت: برای تکمیل و راه اندازی این طرح در سال جاری مبلغ 40 میلیارد ریال هزینه شده است که با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز چهارشنبه 25 بهمن ماه جاری در منطقه پردیسان قم افتتاح می شود.
حسینی کاشانی افزود: این مجتمع فرهنگی در زمینی به مساحت یک هزار متر مربع با زیربنای 2500 متر مربع به نام شهید ربانی که از شهیدان هنرمند استان قم در رشته خوشنویسی است، به بهره برداری می رسد که دارای سالن آمفی تئاتر، سالن مطالعه، کتابخانه و 12 کلاس است.
منطقه پردیسان در منطقه 8 شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390 به یکی از منطقه های شهرداری قم تبدیل شد.
8138/ 6133/ خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار- مسلمی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com