کد خبر ۵۴۱۹۳ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۵۲
آیت الله اراکی:

هیچگاه جنگ بین ادیان و مذاهب نبوده است / صلح بدون وجود عدالت ممکن نیست

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: هیچگاه جنگ بین ادیان و مذاهب نبوده است بلکه جنگ از سوی ستمگران زیاده خواهی است که برای منافع شخصی خود گاهی از ابزار دین استفاده می‌کنند ، صلح بدون عدالت ممکن نیست، زیرا بدون عدل نمی‌شود صلح را برقرار کرد؛ عدل مطلوب همه ملت‌ها است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب صبح امروز جمعه ۱۳ بهمن در «بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی» در محل سالن اجلاس سران، اظهار داشت: صلح بدون عدالت ممکن نیست، زیرا بدون عدل نمی‌شود صلح را برقرار کرد؛ عدل مطلوب همه ملت‌ها است و همه ملت ها در این موضوع با هم مشترک بوده و همه عدالت خواه هستند.

آیت الله اراکی با پرداختن به مفهوم عدل، اظهار داشت: عدالت در یک جمله امام علی(ع) خلاصه شده است که می فرمایند«آنچه برای خود دوست داری برای دیگران دوست داشته باش و آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگری نپسند». من پیشنهاد می‌کنم احزاب آسیایی این بیان امام علی(ع) را در میان ملت‌ها ترویج کنند. اگر  ملت و کشوری برای خود پیشرفت و رشد اقتصادی و رفاهی را می‌پسندد، مانع دیگران نشود. اگر امنیت می‌خواهیم برای دیگران امنیت را منع نکنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب خاطرنشان کرد: اگر کشورهای دنیا و احزاب سیاسی فعال این فراخوان که آنچه برای خود می‌خواهند برای دیگران هم بخواهند را دنبال کنند مشکلات برطرف خواهد شد لذا باید بدانیم صلح و امنیت و پیشرفت از عدالت برخاسته است.

وی تصریح کرد: ما در منطقه غرب آسیا جنگ بین شیعه و سنی نداریم. در روهینگیا هم جنگ میان بودایی و مسلمان نداریم بلکه سرآغاز جنگ، ستمگرانی هستند که می‌خواهند از دین سوء استفاده کنند و به منافع خود برسند و با ظاهر دین عمل می‌کنند. در سوریه و عراق جنگی میان شیعه و سنی نداشتیم و قرن‌ها کنار هم زندگی می‌کردند، از زمانی که سیاست‌های آمریکا وارد شد رنگ مذهبی به جنگ‌ها دادند. در جنوب آسیا نیز جنگ مذاهب نیست بلکه جنگ ستمگرانی است که به دنبال منافع خود هستند.

عضو هیأت رییسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: هیچگاه جنگ بین ادیان و مذاهب نبوده است بلکه جنگ از سوی ستمگران زیاده خواهی است که برای منافع شخصی خود گاهی از ابزار دین استفاده می‌کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: به عنوان مجمع جهانی تقریب مذاهب از احزاب آسیایی می‌خواهیم که از دولت‌های خود بخواهند تا به سمت عدالت برویم لذا اگر عدالت در فلسطین اجرا شود ظلم از بین خواهد رفت.

آیت‌الله اراکی در پایان با اشاره به موضوع فلسطین، گفت: آنچه جمهوری اسلامی ایران برای فلسطین پیشنهاد می‌کند طرح بسیار خوبی است که می‌تواند صلح و امنیت و عدالت را در فلسطین و منطقه برقرار کند. همچنین در سوریه و بحرین و یمن هم به همین گونه است و باید بگذارید مردم خودشان انتخاب کنند، به جای اینکه عربستان یمن را تخریب کرده و و بمباران کند، باید اجازه داد که خود مردم یمن برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com