کد خبر ۵۴۲۲۰ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۲
گزارشی از یک معضل زیست محیطی؛

خطر آلودگی سربی بیخ گوش ماست!/تولید سالانه 140 هزار تن سرب در قم

استان قم دارای تعدا زیادی از کوره های ذوب سرب است که صفت غیرمجاز را یدک می کشند و سالانه دو برابر میزان نیاز کشور در قم سرب تولید می کنند و از معضلات جدی برای شهروندان و محیط زیست قم می باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا،  فعالیت واحدهای ذوب سرب در اطراف قم بسیار است و استان ما در این صنعت پیشگام می باشد، واحدهایی که اغلب صفت غیر مجاز را یدک می‌کشند اما مدیران این کارگاه‌ها هیچ ابایی از ادامه فعالیت خود ندارند. 

 انتشار سوخت این کوره‌ها همراه با دود سمی سرب سبب آلودگی، خاک، هوا، گیاهان و محصولات کشاورزی می‌شود و سلامت انسان‌ها و حیات وحش را با خطر مواجه می‌کند، هم چنین افرادی که در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند از آسیب‌های این مواد مضر دور نیستند چرا که ارتباط نزدیک با آن، عوارض پوستی، ناراحتی‌های خونی ، سرطان و مشکلات تنفسی را به همراه خواهد داشت. 

 استشمام بخارهای سمی کوره‌های ذوب سرب از راه تنفس به سرعت وارد خون خواهد شد و حتی در زنان باردار موجب سقط جنین می‌گردد و از طرفی هم این مواد سمی با نشست بر روی گیاهان باعث سمی شدن آنها می شود که وقتی دام ها آنها را می خورند دچار مشکلات می شوند که امکان دارد این مشکلات از طریق گوشت آنها وارد بدن انسان ها شود.

سالانه ۱۴۰ هزار تن سرب در قم تولید می‌شود

از همین رو سید مهدی صادقی در جلسه شورای امنیت غذایی با اشاره به این موضوع، اظهار داشت: سیاست استان بر این است که مجوزی به فعالیت واحد سربی در قم داده نشود و واحدهایی که غیرمجاز فعالیت می‌کنند طبق ضوابط در زمان تعیین شده با آنان برخورد شود.

وی با بیان اینکه کشور سالانه به ۷۰ هزار تن سرب نیاز دارد که دو برابر این میزان در قم تولید می‌شود، گفت: این آمار نشان می‌دهد تا چه اندازه به مردم قم ظلم می‌شود.

این مقدار فعالیت در این زمینه در استان قم خطرات و مشکلات بالایی را برای شهروندان قمی که یکی از استان های زائر پذیر است را دارد که با برنامه ریزی در راستای استاندار سازی و یا جمع آوری این واحدها انجام بگیرد.

مشکل اساسی واحدهای تولید سرب پسماندهای این واحدها است

این در حالی است که تورج همتی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به ضرورت استانداردسازی واحدهای تولید سرب در استان قم، اظهار داشت: این واحدها باید استاندارد سازی شوند و برای مدیریت بازیافت پساب اسیدی این واحدهابرنامه ریزی صورت گیرد.

وی ادامه داد:  سرب یکی از مواد موجود در محیط زیست است که برای انسان ضرر دارد، سرب از بنزین حذف شده است  و با توجه به مشکل آلودگی هوا در قم به دنبال عرضه بنزین یورو چهار در این شهر هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم  با اشاره به اینکه مشکل اساسی واحدهای تولید سرب پسماندهای این واحدها است، گفت: قانون آلودگی هوا فرصتی است تا واحدهای صنعتی سبز در کشور ایجاد شود و فضای کسب و کار رونق پیدا کند.

وی بیان داشت: شان و منزلت استان قم این نیست که به سمت ایجاد و توسعه صنایع آلاینده برود، به همین دلیل به دنبال محدود کردن فعالیت این صنایع در استان هستیم.

همتی عنوان داشت: اگر قانون هوای پاک در کشور و استان قم اجرا شود، آلودگی هوا از طریق منابع ثابت و متحرک کم می‌شود.

آلودگی سرب در قم جدی است

همچنین در این خصوص ابوالفضل ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه  آلودگی های سربی در استان قم نگران کننده است، اظهار داشت: مسمومیت از طریق سرب مانند میکروب نیست که جابجایی آن تحت شرایط خاصی صورت بگیرد بلکه به سادگی استنشاق شده و در بدن رسوب خواهد کرد.

وی ادامه داد:  بحث سرب در استان قم بسیار جدی است، مطالعه جامعی نداریم اما مسمومیت هایی ناشی از سرب به صورت ساب کلینیکال و کلینیکال در قم بسیار حساس و بااهمیت است.

در هر حال باید برای برطرف کردن این معضل و مشکل که با یک برنامه ریزی دقیق و بلند مدت به راحتی از بین می رود گام های موثری از سوی مسئولین استانی و کشوری به دلیل زائر پذیر بودن قم صورت بگیرد که در این راستا می توان واحدهای غیر مجاز را جمع آوری کرد و یا به آنها مجوز باشرایط خاص را داد.

امیدواریم که در این بحث اقدامات سریعی انجام بگیرد و هوای پاک در استان حاکم شود تا شهر ما هم مانند کلان شهرهای دیگر با آلودگی هوا که خود دارای بیماری های متعددی است مواجه نشود.

انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com