کد خبر ۵۴۳۴۵ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۱
آیت الله اعرافی عنوان کرد:

جبهه فرهنگی انقلاب ضمن توجه به چالش ها باید راهکار ارائه دهد

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اضهار داشت: در حال حاضر جبهه فرهنگی بسیار توانمند شده است و قشر جوان امروزه با وجود همه مشکلات پای انقلاب ایستادند و اصلا این نسلی که انقلاب را ندیدند، قابل مقایسه با گذشته نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، عضو شورای عالی حوزه های علمیه پیش از ظهر امروز در همایش «جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، چالشها و افق های پیش رو» اضهار داشت: در حال حاضر جبهه فرهنگی بسیار توانمند شده است و قشر جوان امروزه با وجود همه مشکلات پای انقلاب ایستادند و اصلا این نسلی که انقلاب را ندیدند، قابل مقایسه با گذشته نیست.

وی افزود: امام(ع) در حدیثی می‌فرمایند « مالک چهره والایی است که سقوط و سستی درآن راه ندارد، این باید الگو برای انسانهای درجبهه فرهنگی باشند اهل سستی نباشند؛ مالک در جای که باید با سرعت حرکت کند، حرکت می کند و درجایی که باید کند حرکت کند، کند حرکت می کند و او دارای حرکت سنجیده است و من علی(ع) نگران حرکت او نیستم من فردی را به سمت شما اعزام کردم که درساعت وحشت به دشمن پشت نمی کند».

آیت الله اعرافی با بیان اینکه باید به گونه ای حرکت کرد که در اقدام و عمل  یکی باشد گفت: انقلاب در یک دسته  بندی به انقلاب های سیاسی و اجتماعی قابل تقسیم است، اما ما انقلاب امام راحل را انقلاب جامع و ذواضلاع می دانیم و بر آمده از مبانی دینی و اجتهاد و فراتر از  انقلاب های تک بعُدی است؛ بنابراین انقلاب در ابعاد وجودی و جغرافیایی و دامنه زمانی آن محدود نیست و روح تمدنی و قرآنی از امام راحل تفسیر پیدا کرده و اگر خطوط میانی با هم متحد باشد، تبدیل به جبهه فرهنگی می شود.

عضو شورای عالی حوزه اظهار داشت: این فرهنگ با این همه خصوصیات، قطعا در طول زمان دچار چالش هایی خواهد شد. اما اولین چالش این ضعف، جبهه فرهنگی و تولید  تئوریک  نظریه متناسب با زمان است، وقتی سخن از ضعف می کنیم منظور، ضعف نظام سازی و نظریه پردازی متناسب با نیازهای نو است.  

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: در چند جای نهج البلاغه حضرت علی(ع) از مالک اشتر سخن به میان آورده اند و تعابیر بلندی در مورد ایشان  نقل شده است، درحمکت 443 نقل شده که حضرت فرمودند« امام فرمود: مالک ، چه بود مالک؟ سوگند به خدا اگر کوهی بود، کوهی بی همتا و یگانه بود. اگر صخره ای بود، صخره ای سخت و محکم بود. هیچ رونده ای بر قله بلند آن نمی رسید و هیچ پرنده ای توانایی رسیدن بر فراز آن را نداشت».

وی افزود: لحظه ای فکر می کنید 300 نفر در حوزه  فلسفه تربیت کار می کنند، ولی نظریات آنها متناسب با نیازهای روز و اجتهاد نباشد، این نشان از ضعف است. طبیعی است که نمی شود از همه انتظار چیز جدیدی داشت، ولی وقتی نگاه به عمق می کنیم، می بینیم، مشکل خیلی عمیق است و فقر در نیازهای روز و نظریه پردازی بسیار احساس می شود و این رسالت سنگین را بر جبهه فرهنگی قرار می دهد.

امام جمعه قم اظهار داشت: این مباحث عمیقی  است و شاید در ابتدا بگوییم چه ربطی به نظریه عملی و عینی دارد در حالی که امام راحل با تکیه بر همین نظریه علمی و عینی کار های فاخر انجام دادند.

آیت الله اعرافی افزود: در شعاع این کاستی، حوزه ادبیات و گفتمان سازی وجود دارد؛ ممکن است دارای نظریه نو  باشیم، اما در مقام عرضه و گفتمان سازی دچار ضعف هستیم. کتابهای شهید مطهری حوزه معرفت و عمل را هدف گرفته بود و اگر شهید نظریه داشت، ولی در مقام گفتمان سازی نمی تواست عرضه کند، نمی توانست این همه اثرگذار باشد و کتاب ایشان در مجرای انقلاب اسلامی قرار گیرد. یعنی در ایشان توانمند سازی ادبیات و گفتمان سازی و گره زدن با مباحث اجتماعی و معرفتی بود که در سایر اندیشمندان نبود و این الان ضعف و چالش بزرگ در جبهه فرهنگی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: چالش سوم ضعف هنرهای لازم در مقام اثبات برای عرضه است و درهر سه بُعد قلم، تولید نظریه و گفتمان سازی جبهه فرهنگی دارای ضعف های است که باید توجه داشت.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: درذمباحث امروزی هنر نقش مهمی در مباحث دینی دارد و اگر چه فعالیتهای خوبی شده، ولی عمده ضعف در موضوع تولید نظریه، ادبیات سازی و گفتمان سازی است.

وی افزود: چالش چهارم ضعف اخلاقی و معنوی است ممکن است در جبهه فرهنگی ایجاد شود و باید به شدت مراقبت شود، جبهه فرهنگی باید از مالک اشتر الگو بگیرد و از آسیب های اخلاقی که مانع بسیاری ازفعالیت ها می شود، مواظبت کند. در تاریخ انقلاب، بسیاری بودند که در ادامه راه دچار مشکلات اخلاقی شدند و سقوط کردند.

امام جمعه قم اظهار داشت: چالش پنجم مرز انفعال و وادادگی است و انقلابی تمام عیار، کسی است که بر میزان استوار حرکت کند. اگر انقلاب درمسیر تحولات می خواهد، جلو رود، باید مواظب وادادگی و انفعال باشیم؛ امروز انقلاب در موج جدید قرارگرفته باید مواظب حذف شدن درنظام فکری سلطه بود و از سویی طوری باید حرکت کنیم که گرفتار  تحجر نشویم . در این راه ولی فقیه حجت ومعیار است، ولی برای تشخیص نیاز به  عقل فعال داریم.

آیت الله اعرافی افزود: چالش ششم عدم تبیین مرزهای انقلاب و توسعه شاخصه های انقلاب است؛ در حوزه تفسیر انقلاب و مرز بندی ها، باید مواظبت کرد و نباید مرزهای انقلاب را برداشت و هر طوری که بخواهیم از مبانی انقلاب و امام راحل تفسیر ارائه دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: چالش دیگر فاصله جبهه انقلاب از مردم و دردهای مردم و فقرا و ضعفا است؛ اگر به هر دلیلی از مشکلات جامعه  خبر نداشته باشیم و درد مند نباشیم این باعث سقوط جبهه فرهنگی است. الان روحانیت با مردم اتصال دارد، ولی باید دردهایی را فهمید راهکار داد و  برای علاج آن فکر کرد.

وی گفت: باید مواظب چالش ها باشیم و جبهه فرهنگی برای رفع مشکلات جامعه باید راهکار ارائه دهد و در این راه ما متکی به ولی فقیه و مرجعیت شیعه هستیم تا از این طریق بر مشکلات پیش رو غلبه کنیم.

 

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com