کد خبر ۵۴۳۵۰ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۱
آیت الله جوادی آملی:

خطبه فدکیه در حوزه علمیه تدریس شود

قم - یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه خطبه فدکیه مانند خطبه غدیریه در حوزه تدریس شود، گفت: پاسخ حضرت زهرا(س) به شبهات در این خطبه از پیچیده‌ترین مسائل علمی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار مهر، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی ظهر یکشنبه در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم قم اظهار داشت: برخی تصور می‌کنند وقتی مخفیانه نجوا می‌کنند خداوند آن را نمی‌شنود در صورتی که خداوند همه چیز را می‌بیند و می‌شنود.

وی افزود: منافقان در صدر اسلام مطالبی را در گوشی با هم می‌گفتند که باعث رنجش مسلمین بود و محور سخنان این افراد نیز معصیت خدا، پیامبر و تعدی به حقوق مردم بود.

این استاد سطوح عالی حوزه با اشاره به اهمیت رواج سلام در جامعه و آثار آن اظهار کرد: خداوند بر مؤمنان و انبیاء صلوات و سلام فرستاده است و چرا ما هم تلاش و کوشش نکنیم که خود را مشمول سلام الهی قرار دهیم.

نجوا کردن حرام است

وی افزود: اصل نجوا و درگوشی حرف زدن در حضور مؤمنین که باعث رنجش آنان می‌شود حرام است و اگر در امور معصیت و عدوان باشد بر گناه آن افزوده می‌شود ولی اگر در امور نیک باشد اصل تناجی، حرام است ولی گناه دیگری در کنار آن نیست.

آیت الله جوادی آملی تأکید کرد: چرا وقتی کاری باعث رنجش مؤمنان و مردم است ما باید خود را به نجوا کردن عادت دهیم که باعث تردید مردم می‌شود.

وی گفت: البته اگر در جامعه اسلامی فرهنگ این شد که هیچ وقت افراد، درگوشی صحبت نمی‌کنند و اگر صحبت کنند در امور خیر و نیک است حزن و اندوهی به مؤمنین و مسلمین نمی‌رسد و چنین جامعه‌ای از بحث خارج است.

این مفسر قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود با تسلیت ایام فاطمیه ادامه داد: امیدواریم خطبه فدکیه مانند خطبه غدیریه در حوزه تدریس شود و رواج یابد.

وی اضافه کرد: حضرت زهرا(س) در آغاز این خطبه بعد از حمد و شکر الهی به بحث منکران مبدأ و معاد و خدا پرداخته و به صورت علمی به شبهه این افراد جواب داده است که جزء پیچیده‌ترین مسائل علمی است.

آیت الله جوادی آملی در پایان با تبریک ایام الله دهه فجر اضافه کرد: امام علی(ع) در جریان جنگ صفین فرمودند که رنگ موی زنان، حنا و رنگ موی مردان، خون است و وارد معرکه دفاع از اسلام شدند و شیعیان علی(ع) نیز نشان دادند که رنگ موی آنان، خون است و با همین تفکر، انقلاب را به ثمر رساندند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com