کد خبر ۵۴۵۴۸ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۱

ساخت نخستین دستگاه چند منظوره خدمات شهری توسط مخترعان جوان قمی

قم- ایرنا -نخستین دستگاه چند منظور خدمات شهر با خلاقیت، ابتکار، مطالعه ها و پژوهش های یک گروه از مخترعان جوان قمی ساخته شد.

مجری این طرح نوآورانه درحاشیه همایش سالانه تجلیل از جهادگران عرصه علم و فن آوری در پردیس فارابی قم دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: به طور معمول مجموعه های خدمات رسان موجود در کشور برای مکانیزه کردن خدمات خود نیاز به 14 وسیله و یا دستگاه دارند، اما این موضوع از نظر جنبه های مختلف نظافتی و درآمدی، کارگر و نیروی کاری که نیاز دارند، برای هر مجموعه ای هزینه بر است.
امیر محمد زاده با بیان اینکه فارغ از این مساله همه این دستگاه ها وارداتی بوده و خرید آنها 20 تا 25 میلیارد ریال هزینه در بر دارد، افزود: برای حل کردن این مشکل 5تن از مخترعان استان مطالعات زیادی را انجام دادند، و پس از تحقیق های صورت گرفته مشخص شد، بین این تعداد دستگاه یاد شده نقاط مشترکی مانند سیستم هیدرولیک وجود دارد، از این رو ماشینی را طراحی، و سپس همه امکانات این 14 دستگاه را روی آن نصب کردند.
وی افزود: همه قطعه های این دستگاه کاملا بومی و ساخت داخل است، و با این اقدام هزینه 300 میلیارد ریالی که باید برای تهیه این دستگاه ها هزینه می شد، به 20 میلیون ریال کاهش پیدا کرد.
این مخترع جوان اهل روستای قمرود قم در تبیین چگونگی کارکرد اختراع خود و سایر همکارانش افزود: این دستگاه به عنوان یک ماشین جمع کننده زباله است که در انواع زمین و محیط های صاف، شیب دار و دارای دست انداز نیز بدون ایجاد صدای زیاد قابلیت کار کردن دارد.
وی ترمینال ها، فرودگاه ها، بنادر و کشتی رانی، راه آهن، کارخانجات و شهرک های صنعتی، پارکینگ ها، سالن های ورزشی، دانشگاه ها، مجتمع های بین راهی، دهیاری ها و شهرداری ها را از جمله مکان هایی که این دستگاه در آنها مورد استفاده قرار می گیرد ذکر کرد، و افزود در این دستگاه از 2 برس بزرگ در 2 طرف ماشین جهت جمع آوری زباله، و برس رولی در انتهای ماشین استفاده می شود و یک مخزن نیز برای نگهداری زباله پیش بینی شده است.
وی گفت: برس ها با حرکت های افقی باعث هدایت زباله ها به سمت وسط دستگاه و مخزن می شوند، که برس ها برای حرکت بهتر با صلاحدید راننده امکان حرکت عمودی را نیز دارند.
وی اضافه کرد: کل دستگاه بر روی یک ماشین مادر که شامل اتاق راننده است قرار دارد و حرکت دستگاه و چرخش برس ها نیز با سیستم هیدرولیک تغذیه می شوند که توسط پمپ هیدرولیک به موتور دیزل متصل است.
محمد زاده با بیان اینکه این دستگاه مکانیسم کارکردن به عنوان ژنراتور برق را نیز دارد، افزود: تحقیقات اولیه برای ساخت این دستگاه به مدت 6 ماه، و تولید آن نیز 2 سال و سه ماه به طول انجامید.
وی کل هزینه صورت گرفته برای این طرح را 350 میلیون ریال ذکر کرد و افزود: 150 میلیون ریال آن توسط سازمان علمی پژوهشی بسیج استان، و مابقی از طریق اسپانسر تامین شده است.
وی افزود: تولید انبوه این محصول برای عرضه آن در بازار مصرف نیازمند 200 نیروی ثابت است، که منجر به اشتغال زایی خوبی می شود.
محمد زاده همچنین حمایت های مالی مسئولان از مخترعان را ضروری خواند، و افزود: مخترعان استان و کشور نه تنها پشتیبانی نشده، بلکه از سوی سازمان استاندارد با موانعی در خصوص تایید طرح مواجه می شوند، در شرایطی که نمونه مشابه این دستگاه که حتی از استانداردهای عادی نیز برخوردار نیست، به آسانی وارد کشور می شود.
امیرمحمد زاده متولد سال 1367 در روستای قمرود از توابع بخش مرکزی قم و دارای دیپلم طراحی سازه هنرستان فنی و حرفه ای است، که علاوه بر این اختراع تاکنون 16 دستگاه دیگر با مصارف و کاربردهای دیگر در زمینه های گوناگون از جمله کشاورزی را طراحی و تولید نموده است.

** مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه علی بن ابیطالب (ع) قم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: همایش تجلیل از جهادگران عرصه علم و فن آوری همه ساله در ایام دهه فجر به منظور تجلیل از دانش وران از رده دانش آموزی تا سطوح دانشگاهی در همه استان های کشور برگزار می شود.
محمود فاضل هدف اصلی این همایش را آشنایی مخترعان با محیط دانشگاه و فراهم کردن زمینه تعامل آنها با دانشگاهیان عنوان کرد، و افزود: در حال حاضر حدود 50 تن از مخترعان استان تحت حمایت های مالی و مشاوره این سازمان قرار دارند، و هر مخترعی که ایده و طرح پژوهشی آن مورد تایید کارشناسان باشد نیز مشمول این پشتیبانی ها خواهد بود.
در پایان این مراسم که عصر روز برگزار شد ، از 31 تن از برترین های جشنواره ها و المپیادهای علمی، مخترعان و محققان نمونه استان تجلیل شد.
7403/ 6133/ خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار: مسلمی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com