کد خبر ۵۴۷۴۶ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۲۹
ناامیدی قم از حسن روحانی؛

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای دومین بار درباره نابسامانی‌های مدیریتی به رئیس‌جمهور نامه نوشت

درباره محتوای نامه جامعه مدرسین به حسن روحانی اطلاعات بیشتری منتشر نشده است. به نظر می‌رسد با توجه به ملاحظات جامعه مدرسین، علما علاقه‌ای به اعلان تذکرات و توصیه‌های خود به حسن روحانی ندارند. با این حال اما آنچه مشخص است اینکه جامعه مدرسین از پاسخ حسن روحانی به نامه خود راضی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان نخستین و مهم‌ترین پایگاه علمی و سیاسی روحانیت در ایران، برای دومین بار به حسن روحانی نامه نوشته و از وضعیت مدیریت اجرایی انتقاد کرده است.  به گزارش وطن امروز، بهار 95 جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نامه‌ای به حسن روحانی نوشت. نامه‌ای محرمانه که تنها بخش‌هایی از محتوای آن اعلان شد. حالا در ماه‌های پایانی سال 96 و پس از اعتراضات اخیر مردم نسبت به مسائل معیشتی، باز هم علمای قوم در قم دست به کار شدند و به حسن روحانی نامه‌ای محرمانه نوشتند. نامه‌ای که اگرچه برخی محورهای آن اعلان شده اما هنوز محتوای آن اعلام نشده است. خبر ارسال دومین نامه به حسن روحانی را آیت‌الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعلام کرد.

آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیروز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت سالگرد انقلاب اسلامی در جمع طلاب و اساتید مدرسه علوی با انتقاد از وجود حقوق‌های نجومی و عدم ساماندهی فضای مجازی از سوی دولت، گفت: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره معضلات فضای مجازی و مشکلات کشور نامه‌ای برای رئیس‌جمهور نوشته و ایشان جوابی داده است، متأسفانه دولتمردان نسبت به دلسوزی‌ها بی‌توجه هستند. وی افزود: باید با خلاف‌ها برخورد شود، چرا برخی باید میلیون‌ها تومان بگیرند و چند جا کار کنند اما عده‌ای دیگر دچار مشکلات جدی اقتصادی و معیشتی باشند.

آیت‌الله یزدی در ادامه همچنین عنوان کرد: طلاب باید در حد توان مدافع انقلاب باشند، اینکه رهبری تاکید دارند حوزه باید انقلابی باشد یعنی باید نیازهای اسلام و انقلاب  را درک کرده  و پاسخگوی آن باشند اما امروز عده‌ای تلاش می‌کنند حوزه علمیه را به زمان قبل از انقلاب برگردانند. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید شکرگزار حاکمیت نظام اسلامی باشیم، خاطرنشان کرد: باید قدردان انقلاب اسلامی باشیم و حمایت کنیم و از ولایت فقیه فاصله نگیریم، متأسفانه هنوز تز ولایت فقیه برای خیلی‌ها روشن نشده  است.

درباره محتوای نامه جامعه مدرسین به حسن روحانی اطلاعات بیشتری منتشر نشده است. به نظر می‌رسد با توجه به ملاحظات جامعه مدرسین، علما علاقه‌ای به اعلان تذکرات و توصیه‌های خود به حسن روحانی ندارند. با این حال اما آنچه مشخص است اینکه جامعه مدرسین از پاسخ حسن روحانی به نامه خود راضی نیست. این نارضایتی در اظهارات آیت‌الله یزدی کاملا مشهود است. این نخستین بار نیست که جامعه مدرسین به حسن روحانی نامه می‌نویسد. باسابقه‌ترین نهاد حوزوی در ایران، بهار سال گذشته نیز نامه‌ای به حسن روحانی نوشت و از وضعیت جاری کشور انتقاد کرد.

اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نامه انتقادی خود خواستار اصلاح رفتار رئیس‌جمهور و دولت شده و هرگونه حمایت از دولت را منوط به رفتار و عملکرد دولتمردان در چارچوب ارزش‌های اسلامی دانستند. با این حال اما حسن روحانی پاسخی به این نامه نداد. پس از آنکه زمان بی‌پاسخ ماندن این نامه به درازا کشید؛ اعضای جامعه مدرسین هشدار دادند در صورت تداوم این بی‌توجهی، محتوای این نامه علنی خواهد شد. پس از این هشدار بود که اعلام شد حسن روحانی به نامه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم واکنش نشان داد و از طریق محمد نهاوندیان جواب نامه علمای قوم را به قم فرستاد. با این حال به نظر می‌رسد مکاتبه علمای شیعه با حسن روحانی درباره رفتار دولت به نتیجه مطلوبی نرسیده است. حالا در دهه فجر انقلاب اسلامی، آیت‌الله یزدی، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از پیشگامان نهضت اسلامی و انقلاب، از نامه انتقادی این تشکیلات با سابقه به حسن روحانی پرده برداشته است. از اظهارات آیت‌الله یزدی اینگونه بر می‌آید که حوزه نسبت به عملکرد روحانی بویژه درباره مساله عدالت و معیشت ناراضی است. 

از سوی دیگر اذعان حوزویان به بی‌توجهی دولتمردان نسبت به توصیه‌های دلسوزانه نشان می‌دهد در قم، یک نوع ناامیدی نسبت به بهبود اوضاع توسط دولت حسن روحانی ایجاد شده است. واقعیتی که باید دید در ادامه منجر به برداشته شدن حمایت‌های موثر روحانیت از روحانی خواهد شد یا خیر.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com