کد خبر ۵۴۹۷۶ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
یک مسئول در اداره کل راهداری قم:

107 کیلومتر از محورهای اصلی قم نیازمند روکش آسفالت است

قم- ایرنا- رئیس اداره نگهداری راه های اداره کل راهداری استان قم گفت: 107.5 کیلومتر از محورهای اصلی قم در قالب 6 طرح نیازمند روکش آسفالت است که هزینه ای این طرح ها 243 میلیارد ریال برآورد شده است.

محمدرضا زیدآبادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: برای حفظ و نگهداری روکش آسفالت محورهای اصلی و روستایی موجود استان سالیانه یک هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است، در حالی که اعتبار ابلاغ شده کمتر از 250 میلیارد ریال است.
وی اضافه کرد: هر سال به طور میانگین حداکثر 75 تا 80 درصد اعتبارات ملی و 30 تا 40 درصد اعتبارات استانی تخصیص داده می شود؛ در حال حاضر پیمانکاران 120 میلیارد ریال از اداره کل راهداری مطالبه دارند.
در استان قم 209 کیلومتر آزادراه، 191 کیلومتر بزرگراه، 178 کیلومتر راه اصلی و 155 کیلومتر راه فرعی وجود دارد و کل راه های شریانی استان 609 کیلومتر می باشد.
استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است که از جمله آنان می توان به آزادراه قم - تهران، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان، آزادراه قم - گرمسار و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک اشاره کرد.
وی به طرح های روکش آسفالت در دست اقدام اشاره و بیان کرد: بهسازی و روکش آسفالت محور سلفچگان- ساوه از ابتدا تا کیلومتر 10 با اعتبار 42 میلیارد ریال، محور تفرش از سه راهی دستجرد تا انتهای حوزه قم به طول 15 کیلومتر با اعتبار 42 میلیارد ریال و قم- سلفچگان- راهجرد به طول 19.5 کیلومتر با اعتبار 46 میلیارد ریال از طرح های در دست اقدام است.
زیدآبادی افزود: بهسازی و روکش آسفالت 15 کیلومتر از آزادراه تهران- قم منتهی به عوارضی با اعتبار 55 میلیارد ریال، 12 کیلومتر از کمربندی امام علی(ع) از تقاطع 72 تن به سمت امامزداده جمال و 12 کیلومتر از محور سلفچگان- راهجرد با اعتبار 24 میلیارد ریال و همچنین 12 کیلومتر از کمربندی امام علی(ع) از امامزاده جمال به سمت 72 تن و 12 کیلومتر از محور سلفچگان- قم با اعبتار 34 میلیارد ریال از دیگر طرح های در دست اقدام است.
وی گفت: بهسازی و روکش آسفالت آزادراه تهران- قم بارها انجام شده ولی به دلیل مشکلاتی از جمله بالا بودن سطح آب زیرزمینی، آسفالت این مسیر دچار شکستگی می شود.
وی افزود: مشاوه این طرح پس از مطالعه، استفاده از الیاف لاستیک در آسفالت را راهکار خوبی برای جلوگیری از شکست در آسفالت عنوان کرده است و قرار است این مسیر به همین صورت بهسازی شود.
زیدآبادی خاطرنشان کرد: در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی و انجام طرح های کم هزینه و زودبازده، برای آسفالت کمربندی امام علی(ع)، سلفچگان- راهجرد و سلفچگان- قم آسفالت حفاظتی با استفاده از فناوری میکرو سرفیسینگ، اجرایی می شود.
وی افزود: در این نوع پوشش آسفالت ماده لاتکس استفاده شده که باعث آب بند کردن آسفالت و جلوگیری از نفوذ آب به لایه های آسفالت و خرابی آن می شود.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com