کد خبر ۵۵۰۰۰ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۴
رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری:

مشکل دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی رفع می‌شود

قم- رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: در تلاش هستیم دسترسی دانشگاهیان و محققان به پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی را با هزینه زیادی که دارد رفع کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار مهر، محمدجواد دهقانی، پیش از ظهر سه‌شنبه در مراسم افتتاح مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری شاخه دانشگاه قم و کتابخانه سپید این دانشگاه، اظهار داشت: مجموعه کشور با پیشرفت‌هایی در بعد از پیروزی انقلاب به خصوص در دو دهه اخیر همراه است و وضعیت علمی کشور شاهد یک انقلابی نسبت به سایر کشورهای دنیا بوده است.

وی با بیان پیشرفت‌های کشور در زمینه علمی، گفت: این افزایش بیش از ۸۰ برابری در تولیدات علمی نتیجه تلاش جامعه علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور است.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری با اشاره به اینکه برای حفظ و ارتقای جایگاه علمی کشور ابزارهایی نیاز است، عنوان کرد: در راستای تهیه زیرساخت و تجهیزات، دسترسی به مقالات علمی، پایان نامه‌ها، کتب و کلیه مواردی که برای امر پژوهش نیاز است تلاش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دوران اطلاع‌رسانی است و باید در این دوران بتوان هرچه بیشتر از پایگاه داده‌ها استفاده کنیم، افزود: ابزار و نیروی انسانی ابزار دیگری است که خوشبختانه جامعه ما جوان است و بسیاری پیشرفت‌ها حاصل تلاش همین جوانان است.

دهقانی، برنامه‌ریزی را ابزار مهم دیگر دانست و ابراز کرد: باید دانشگاه به سیاست کلان کشور نگاه داشته باشد و افق آینده را ببیند و در اهداف بر اساس برنامه‌ریزی راهبردی و استراتژیک پیش بروند.

وی گفت: امکان استفاده پژوهشگران دانشگاه‌ها از تمامی مدارک و منابع علمی که بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مدرک به صورت تمام متن به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی و مجلات مختلف است در محدوده سنی فراهم شده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، با بیان اینکه پایگاه داده، ویژگی‌های یک پایگاه به روز را دارد، مطرح کرد: تسهیل در جستجو و دسترسی به منابع مورد نظر از مهمترین خدماتی است که ارائه می‌شود.

وی توضیح داد: ایجاد مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری شاخه دانشگاهی با این نیت است که بتوانیم یک شبکه علمی را در کشور ایجاد کنیم و اکنون بیست و چهارمین شاخه در دانشگاه قم راه‌اندازی می‌شود.

دهقانی تصریح کرد: در تلاش هستیم که شاخه‌ها اطلاعاتشان را به اشتراک بگذارند و دسترسی و رؤیت کردن کل منابع موجود برای کل شاخه‌ها امکان‌پذیر شود.

وی دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی را یکی از معضلات دانست و گفت: در تلاش هستیم با هزینه زیادی که این امر دارد اما آن را رفع نماییم.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com