کد خبر ۵۵۰۰۸ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۷

قم| کتابخانه ویژه روشندلان و کم‌بینایان دانشگاه قم افتتاح شد

مراسم افتتاح کتابخانه سپید همزمان با بیست و چهارمین مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری کشور در دانشگاه قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، مراسم افتتاح کتابخانه سپید همزمان با بیست و چهارمین مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری کشور ظهر امروز در دانشگاه قم برگزار شد.

مریم بردبار در این مراسم اظهار داشت: تمام توان خود را بکار بستیم و با وجود نواقص و کاستی‌ها هم‌اکنون توانسته‌ایم هفتاد درصد از امکانات برای کم‌بینایان و نابینایان برای دانشگاه قم را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه هر دانشگاهی که دانشجویان نابینا و کم‌بینا را می‌پذیرد باید خدمات مختص ایشان را هم ارائه بدهد، افزود: بر آن شدیم تا هم‌اکنون در دانشگاه قم کاری کنیم دانشجویان نابینا و کم‌بینا در کنار دیگر دانشجویان از حقوق یکسانی برخوردار باشند.

مدیر خواهران پردیس دانشگاه قم تصریح کرد: سایت برای نابینایان و کم‌بینایان، فایل‌های کتب و مقالات، کلیه نرم‌افزارهای موردنیاز و بیش‌تر امکانات سخت‌افزاری موردنیاز برای استفاده از کتابخانه سپید برای دانشجویان و محقق‌های کم‌بینا و نابینا هم‌اکنون در دانشگاه فراهم است.

وی افزود: هم‌اکنون با بهره گرفتن از کتابخانه حضرت آیتالله خامنه‌ای  با 3 هزار و 333کتاب برای نابینایان و کم‌بینایان در دانشگاه قم توانسته‌ایم خدمات بیش‌تری را در این کتابخانه به این عزیزان ارائه کنیم.

بردبار تصریح کرد: فضای فیزیکی مناسب، چند سیستم رایانه، استودیوی ضبط کتاب، دستگاه تایپ بریل، چاپگر و اسکنر، دویست و چهل کتاب بریل در سی عنوان، درشت نمای متون، دو دستگاه برای شنیدن فایل‌های صوتی و لوح و قلم برای تایپ بریل و امکانات غیره از دیگر امکانات کتابخانه سپید است.

وی تأکید کرد: نواقصی نیز هست و چالش‌هایی وجود دارد که امیدواریم ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک با کمک مسئولان، خیرین و لطف خداوند به‌زودی حل شوند.

در ابتدا حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرهانی معاون پژوهشی دانشگاه قم در این مراسم ایراد سخن کرد و اظهار داشت: در تمامی زمینه‌ها برای آن‌که کشور به رشد و پیش رفت متعالی برسد باید به بیانات رهبری اهتمامی ویژه داشت، به‌ویژه در زمینه‌های پژوهشی باید به سخنان ایشان اتکا کرد تا بتوانیم کشور را رو به موفقیت هدایت کنیم.

رئیس دانشگاه قم نیز در این مراسم به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: کتابخانه سپید امروز به اهتمام دانشگاه و خیرین با هدف کمک به نابینایان و کم‌بینایان امروز در دانشگاه افتتاح می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عسکر دیرباز با بیان اینکه مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری دانشگاه قم نیز با هدف استفاده اساتید و دانشجویان در حوزه پژوهش امروز راه‌اندازی می‌شود، افزود: باید برای تعالی و پیش رفت کشور تمام توان خود را به کار ببندیم تا شرمنده شهدا نباشیم.

وی تصریح کرد:بر آن شدیم تا هم‌اکنون با تمامی توان خود گام‌های بلندی را برای پیش رفت دانشجویان که همانا تحقق پیش رفت کشور اسلامیان ایران است برداریم.

رئیس دانشگاه قم بیان کرد: کتابخانه بزرگ سپید گامی مهم برای تحقق اهداف روشندلان و کم‌بینایان در زمینه‌های تحقیقی و پژوهشی و ظرفیتی برای رشد و پیشرفت این عزیزان است.

وی تأکید کرد: حوزه و دانشگاه و همچنین تمامی اساتید و پژوهشگران در کنار مسئولان و معاونان آموزشی در تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی باید در کنار هم متحد باید رشد و پیش رفت انقلاب اسلامی ایران تلاش کنند.

سه برابر شدن توان و سرعت انتقال اطلاعات و اینترنت دانشگاه قم

مدیر مرکز داده‌ورزی دانشگاه قم نیز در این مراسم ایراد سخن کرد و گفت: هم‌اکنون توان مرکز داده‌ورزی و انتقال اطلاعات دانشگاه قم سه برابر شده است.

رضایی اظهار داشت: با راه‌اندازی مرکز محاسبات سریع دانشگاه قم امکان انتقال اطلاعات تا سه برابر سریع‌تر و دسترسی از طریق کتابخانه و با نرم‌افزارهای مختلف حتی لینوکس وجود دارد،  این مرکز دارای ژنراتور و برق اضطراری نیز هست.

در پایان این مراسم از تلاش و خدمات مسئولان دانشگاه و خیرینی که در افتتاح این دو مرکز کمک‌های شایانی صورتی داده بودند، با تقدیم الواحی تقدیر شد.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com