کد خبر ۵۵۱۶۶ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۹

جامعه الزهرا(س) قم دارای 500 بانوی طلبه حافظ قرآن

قم- ایرنا- مدیرکل امور تربیتی جامعه‌ الزهرا(س) قم گفت: 500 بانوی طلبه در بخش حضوری و غیرحضوری در این مرکز آموزشی ، حافظ قرآن هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، طیبه سادات طباطبایی روز پنجشنبه شب در همایش 'حاملان عرش' در قم افزود: از این تعداد 150 تن حافظ کل و بقیه حافظ جزءهای مختلف قرآن می باشند.
وی افزود: اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا(س) دوره های مختلف حفظ قرآن را برگزار می کنند که بانوان طلبه می توانند در این دوره های شرکت نمایند.
طباطبایی برحمایت معنوی از حافظان تاکید کرد و گفت: از ظرفیت علمی و فکری این حافظان در جهت رشد برنامه های قرآنی در جامعه بهره خواهیم برد.
وی با اشاره به جایگاه حافظان قرآن در روایات گفت: حفظ قرآن نه تنها در زندگی فردی و اجتماعی انسان تاثیر به سزایی دارد بلکه حافظان قرآن به دلیل انس با این کتاب آسمانی شفاعت کننده دیگران نیز خواهند.
** رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم نیز در این همایش با اشاره به این که قرآن گنجینه الهی است اظهار داشت: قرآن کتابی جامع و کامل برای هدایت زندگی بشری است باید با تمسک به قرآن درجه های باطنی در انسان سیر شود.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمدمهدی میرباقری افزود: حقایق قرآنی نزد پیامبراکرم(ص) و امامان معصوم(ع) است و این انبیای الهی بودند که حقایق قرآن را برای انسان ها تبیین و بازگو کردند.
وی با تاکید بر این که بستر انس با قرآن باید در جامعه ایجاد شود گفت: قرائت و حفظ قرآن بستر بهره مندی از فضایل معنوی قرآن کریم است که انسالن باید در مرحله اول عبودیت را درک کند و بر اساس آن به وظایف بندگی خویش در قبال معبود خویش بپردازد.
وی ادامه داد: از امامان معصوم در خصوص اهمیت همنشینی با قرآن احادیث و روایاتی بیان شده ازاین رو مهم ترین آداب در مقابل قرآن خشوع و تواضع است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم خاطر نشان کرد: فهم معارف قرآن برای انسان فضیلت دارد و این امر مقدمه ای به سیر با قرآن کریم است چرا که قرآن کتابی است که در دنیا و آخرت برای شفاعت نازل شده است.
**مدیر جامعه الزهرا(س) نیز دراین همایش گفت: قرآن کریم دارای مرجعیت عملی، سیاسی و اجتماعی است که باید طلاب حوزه های علمیه فعالیت قرآنی را گسترش دهند.
حجت‎الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی اظهار داشت: گسترش فعالیت و تعداد حافظان قرآنی باید به صورت هدفمند برنامه ریزی شود و بر اساس آن صورت بگیرد تا شاهد بازتاب های آن در جامعه و جهان اسلام باشیم.
وی افزود: در صورتی که مبانی زندگی و اجتماعی ما در حوزه های فقه و اصول، تعلیم و تربیت، سیاست،اجتماع و فرهنگ با استفاده از مبانی و آموزه های قرآنی باشد در جامعه رشد خواهیم کرد و به اهداف انسانی و اخلاقی دست می یابیم.
وی با بیان این که در جامعه باید لذت انس با قرآن همگانی شود گفت: قرآن نباید تنها در جامعه به عنوان یک کتاب باشد چرا که این قرآن برای هدایت انسان برای اولیای الهی نازل شده است و امامان معصوم(ع) قرآن را در جامعه برای انسان ها تبیین کرده اند.
مدیر جامعه الزهرا(س) اضافه کرد: زندگی فردی و اجتماعی انسان با انس به قرآن ساماندهی و متحول می شود و هدایت انسان با توجه به ابعاد مختلف این کتاب آسمانی رقم می خورد.
وی با تاکید بر این که قرآن زبان ارتباط با جهان اسلام است گفت: تمسک به قرآن پیام کشورمان به جهان اسلام است چرا که نگرش علمی، اجتماعی و سیاسی در قرآن وجود دارد.
مدنی ادامه داد: اگر در بیان مبانی قرآن و انس با آن دچار ضعف باشیم در انتقال پیام دین اسلام با جهان نیز دچار مشکل خواهیم شد در همین راستا جامعه الزهرا(س) در خصوص تربیت حافظان قرآنی و توسعه آن گام هایی برداشته است ضمن این که برای رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم.
وی با اشاره به سیره حضرت زهرا(س) در اهتمام به قرآن کریم گفت: در حدیثی از این بانوی بزرگوار نقل شده است که «از دنیای شما محبت سه چیز در دل من نهاده شد: تلاوت قرآن ، نگاه به چهره پیامبر خدا و انفاق در راه خدا » است از این رو بانوان به ویژه طلاب باید از زندگانی این بانو الگوگیری کنند.
** تجلیل از حافظان قرآنی جامعه‎ الزهرا(س)
دراین همایش از فاطمه حسینی نیا، سمیه غلامی، مریم صدیقی کامل از استادان و اسرا کربلایی و نفیسه فاضل زاده از طلاب جامعه ‌الزهرا(س) که از برگزیدگان مسابقات تثبیت حفظ قرآن بودند، تجلیل شد.
8138/ 6133/ گزارش: فرزانه پیری **انتشار- مسلمی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com