کد خبر ۵۵۳۳۴ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۹
پایان ماموریت آبفا؛

خط لوله آب تقاطع 15خرداد وارد مدار بهره برداری شد

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان قم از پایان مأموریت آبفا در حادثه خط لوله تقاطع 15 خرداد خبر داد و گفت: خط لوله حادثه دیده در مسیر جدید اجرا و وارد مدار بهره‌برداری شده است ، لازم به ذکر است در اجرای این مهم از از لوله و اتصالات ضد زلزله اسفاده شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، مهندس مهدی نظر زاده با اشاره به حادثه خط لوله 800 میلی‌متری آب در خیابان 15 خرداد قم اظهار داشت: این حادثه به علت نقص فنی در یکی از اتصالات این خط لوله که توسط پیمانکار سازمان توسعه و عمران شهرداری اجرا شده بود، رخ داد.

وی با بیان اینکه از همان ساعات نخست حادثه عوامل شرکت آب و فاضلاب در محل حادثه حاضر شده و نسبت به مهار آب اقدام کردند،گفت: گرچه در ابتدای کار، آب این خط قطع شد اما با توجه به قطر لوله و فشار آب، در مدت زمان کوتاهی که از این حادثه گذشت حجم زیادی آب از لوله خارج شد که مشکلاتی را در تقاطع به وجود آورد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به تخریب کامل بستر مسیر موجود خط لوله خاطرنشان کرد: پس از بررسی فنی به این نتیجه رسیدیم که باید برای این خط لوله مسیر جدید با بسترسازی مناسب انتخاب شود.

وی سست بودن خاک منطقه را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: پس از بازدید کارشناسان واحد تحقیق و توسعه و دفتر فنی شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران و بررسی‌های لازم، تصمیم گرفتیم در مسیر جدید از لوله و اتصالات چدن داکتیل ضد زلزله که در سال‌های اخیر در داخل کشور تولید می‌شود استفاده کنیم.

نظرزاده با بیان اینکه پس از بسترسازی لازم 100 متر لوله در مسیر جدید اجرا شد، یادآور شد: عملیات اصلاح و بازسازی این خط لوله حدود 15 روز به طول انجامید و از چهارشنبه 25 بهمن‌ماه وارد مدار بهره‌برداری شد.

وی با بیان اینکه همان روز به منظور ترمیم نوار حفاری، آسفالت و بازگشایی مسیر هماهنگی لازم با شهرداری انجام شده است، ابراز داشت: از مشکلاتی که برای همشهریان عزیز در طول زمان رسیدگی به این حادثه پوزش می‌طلبیم و امیدواریم در آینده شاهد چنین حوادثی در سطح شهر نباشیم.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه این خط لوله به منظور تأمین فشار آب در این منطقه اجرا شده است، تصریح کرد: در طول زمان اصلاح و بازسازی خط لوله جدید، آب این مناطق قطع نشد و تنها در برخی از محلات با افت فشار مواجه بودیم که این مشکل نیز با ورود مجدد خط لوله به مدار بهره‌برداری، رفع شد.

وی در پایان علت اصلی این حادثه را خالی کردن زیر خط لوله آب در هنگام اجرای خط انتقال فاضلاب توسط پیمانکار تقاطع غیر همسطح 15 خرداد عنوان کرد و گفت: گرچه از نظر فنی مقصر این حادثه پیمانکار تقاطع غیر همسطح است اما این مسئله رافع مسئولیت‌های شرکت آب و فاضلاب نیست و در همین راستا تلاش می‌کنیم تا با نظارت بیشتر و فنی‌تر از بروز چنین مشکلاتی در شهر جلوگیری کنیم.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com