کد خبر ۵۵۵۴۴ انتشار : ۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۵۵
در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

جامعه برای رسیدن به آرامش باید حضرت زهرا(س) را الگوی خود قرار دهد

قم - یکی از اساتید حوزه علمیه قم گفت: امروز آرامش، گمشده بشریت است و کجا را بهتر از وجود والای حضرت فاطمه(س) برای الگوگرفتن می‌توان یافت تا این آرامش به جامعه بازگردد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: این روزها ایام فاطمیه است و شیعیان، داغدار شهادت یگانه دختر پیامبر اسلام(ص) و بانویی بی‌نظیر در عالم خلقت که صدها آیه و روایت در شأن او و خانواده‌اش صادر شده است.

فاطمه(س) اگر چه ۱۸ سال و شاید کمی بیشتر و کمتر عمر نکرد اما همین مدت کوتاه، یک دنیا درس دارد و الگو است؛ فاطمه به تعبیر یکی از اندیشمندان، فاطمه است و شاید هیچ واژه‌ای به این اندازه گویای عظمت و بزرگی او نباشد.

حضرت صدیقه طاهره در سال پنجم پس از بعثت و در روز ۲۰ جمادی الثانی در مکه به دنیا آمد. چون به دنیا پانهاد، به قدرت الهی لب به سخن گشود و گفت: شهادت می‌دهم که جز خدا، الهی نیست و پدرم رسول خدا و آقای پیامبران است و شوهرم سرور اوصیاء و فرزندانم (دو فرزندم) سرور نوادگان می‌باشند.

اکثر مفسران شیعی و عده‌ای از مفسران بزرگ اهل تسنن آیه آغازین سوره کوثر را به فاطمه(علیها السلام) تطبیق نموده‌اند و او را خیر کثیر و باعث بقا و گسترش نسل و ذریه پیامبر اکرم(ص) ذکر نموده‌اند.

فاطمه(س) اگرچه مفتخر به تولد از مادری چون خدیجه و پدری چون پیامبر(ص) و همنشین با همسری چون علی(ع) و مفتخر به مقام عصمت است اما فاطمه، بدون در نظر گرفتن این افتخارات نیز وجودی بی‌نظیر است همان‌طور که بزرگی مریم(س) و آسیه بی آنکه در مقام عصمت و خاندانی چنین با افتخار باشند باعث نزول آیات قرآن در مورد آنان و معرفی وجودشان به عنوان الگو برای زنان عالم شد.

باید معرفتمان را نسبت به اهل بیت(ع) زیاد کنیم

حجت الاسلام فلاح، از اساتید حوزه علمیه قم معتقد است که ریسمان هدایت شیعیان مؤمن به دست ۱۴ معصوم و بی بی دو عالم، حضرت فاطمه(س) است؛ ریسمانی که به عرش الهی متصل است.

این محقق و پژوهشگر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه فاطمه(س) الگوی هر زن و مردی است، افزود: باید معرفتمان را نسبت به اهل بیت(ع) و حضرت فاطمه(س) زیاد کنیم؛ طوری نباشد که بعد از مدتی ببینیم که ریسمان هدایت ما به دست شیطان بوده است زیرا شیطان قسم خورده که من همه را گمراه می‌کنم.

وی اضافه کرد: حدیث شریف کساء حاوی معارف زیادی از حضرت مرضیه است؛ خیلی‌ها دنبال این هستند که بگویند زهرا(س) که عمر چندانی نداشته چیزی برای هدایت ندارد در صورتی که ما اگر تنها به خطبه فدکیه آن حضرت بپردازیم نمی‌توانیم حق ایشان را ادا کنیم. احتجاج ایشان با خلیفه زمان خود که همه با او بیعت کردند هم عجیب و جالب توجه است که در این احتجاج، خلیفه اول را محکوم کرد.

حضرت فاطمه(س) دعا برای همسایگان را به دعا برای خود ترجیح می‌دهند و قلب ایشان منزلگاه سکینه و آرامش است

حجت الاسلام فلاح بیان کرد: ما کوتاهی در مورد معرفت به خدا و پیامبر و اهل بیت(ع) داریم ولی هرقدر بیشتر اهمیت بدهیم خودمان بیشتر شاد خواهیم شد بنابراین باید با الگو از حضرت زهرا، پرواز به سوی معرفت الله داشته باشیم.

وی افزود: احاطه معنوی حضرت زهرا(س) در حدیث کساء مشخص است؛ وقتی اهل کساء جمع شدند؛ جبرئیل با مشاهده ۵ تن وقتی می‌خواهد با خدا سخن بگوید حضرت زهرا(س) کلام درگوشی جبرئیل با خدا را دریافت می‌کند؛ این شخصیت حضرت است و آن وقت برخی علم زهرای مرضیه و ارتباط ایشان با وحی را زیر سؤال می‌برند.

این محقق حوزه علمیه همچنین با اشاره به ابعاد شخصیتی آن حضرت اضافه کرد: در بعد عبادت و خانه‌داری آن حضرت، یک اسوه و الگوی تمام عیار هستند؛ وقتی به محراب عبادت می‌ایستند ساعت‌ها به گریه و راز و نیاز با خدا مشغول هستند و دعا برای همسایگان را به دعا برای خود ترجیح می‌دهند و قلب ایشان منزلگاه سکینه و آرامش است.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س)، مادری مهربان و دلسوز برای فرزندان و همسری والامقام و حامی برای امام علی(ع) بودند، اضافه کرد: امروز آرامش، گمشده بشریت است و کجا را بهتر از وجود والای آن حضرت برای الگوگرفتن می‌توان یافت تا این سکینه و آرامش به ما و جامعه بازگردد؛ آرامشی که تنها در یاد خدا به دست می‌آید.

حضرت فاطمه(س) مجری فضائل اخلاقی و الهی بود

یکی دیگر از محققان و مدرسان حوزه علمیه خواهران در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: اگرچه عمر حضرت، به لحاظ کمی، چندان نبود ولی از لحاظ کیفیت بی بدیل است.

حضرت فاطمه(س) در عالم معنا، صابره بودند و وقتی در دنیا تجلی کردند این صبر را به بهترین وجهی به نمایش گذاشتند

زینب طالبی ادامه داد: خارج از تعاریف شعارگونه، آن حضرت در زمانی که انسانیت و ویژگی‌های انسان دوستانه تحت تأثیر بازگشت فرهنگ جاهلی، کمرنگ شده بود ایشان مجری فضائل اخلاقی و الهی بود.

وی با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) مادری متعهد، دلسوز، مردم دار و حامی همسر در عبادت خدا و ولایتمدار بود، گفت: ایشان در عالم معنا، صابره بودند و وقتی در دنیا تجلی کردند این صبر را در مدت کوتاه دوره زندگانی خود به بهترین وجهی به نمایش گذاشتند.

این محقق معتقد است صدیقه شهیده به حق لقب ام ابیها به خود گرفتند؛ زیرا در سخت‌ترین شرایط و در دوره کودکی پدر را در شعب ابیطالب همراهی کردند و در همه مراحل زندگی، مادری برای پیامبر(ص) بودند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com