کد خبر ۵۵۶۹۴ انتشار : ۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۱

قم|آیت‌الله اعرافی: حوزه علمیه بر پایه مرجعیت و ولایت استوار است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: حوزه علمیه بر پایه مرجعیت و ولایت استوار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در نخستین اجلاسیه منشور روحانیت که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفا برگزار شد، اظهار داشت: حوزه علمیه قم زمینه پدید آمدن انقلاب اسلامی شد که این موضوع اقدام کوچکی نیست و علت تولیدکننده اندیشه و فکر انقلاب حوزه علمیه با محوریت مرجعیت بود.

وی با بیان اینکه در شکل‌گیری انقلاب اسلامی قشرهای گوناگون جامعه سهم‌های وافری داشتند، افزود: پیشگامی حوزه علمیه با زعامت امام راحل شاخص و پدیده بسیار مهم و جدیدی بود، امام خمینی (ره) در سخنان خود پیرامون حوزه سخنان مهمی دارند اما در سال آخر عمر شریفشان در چند منشور و وصیت‌نامه خود سخنان مهمی را مطرح کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان کرد: امام راحل در منشور روحانیت حوزه، حوزه علمیه طراز اسلام ناب و انقلاب اسلامی را به تصویر کشیدند و در کنار آن به اندیشه‌های دیگر تمدن انقلاب و برکات آن و دفاع مقدس و تسخیر لانه جاسوسی پرداختند و منشور دارای ویژگی‌های مختلف است.

آیت‌الله اعرافی گفت: ویژگی‌های حوزه و روحانیت طراز انقلاب اسلامی از منظر امام راحل در شاخص‌هایی نظیر نگاه امام به حوزه جامع است، حوزه علمیه‌ای که با حفظ تخصص و مرزهایی که باید رعایت شود اما نگاه امام به حوزه نگاهی جامع و تمدنی است.

وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) به بنیه عقلی حوزه علمیه تأکید داشت که این موضوع مورد تأکید مقام معظم رهبری است و ایشان به بنیه عقلی و حکمت الهی تأکید کردند.

امام‌جمعه قم با بیان اینکه امام راحل تأکید داشتند که مبنای فقه جواهری باید در ارکان حوزه علمیه حضور داشته باشد، گفت: حوزه علمیه باید در قلمروهای فقه با شیوه فقه جواهری فعالیت داشته باشد و برای سعادت بشر فقه موجود لازم، اما کافی نیست و باید مرزهای دانش فقه را توسعه داد و به نیازهای جدید بشر در پرتو فقه توجه کنیم.

وی افزود: امام خمینی (ره) فقه را جامع، تمدنی و پاسخگوی همه نیازهای زندگی و اجتماعی و سیاسی می‌دانستند و از درون فقه زندگی بشر را قابل‌استخراج می‌دانستند، امام راحل معتقد بودند که مجتهد باید موضوعاتی فراتر از شرایط موجود را مورد توجه قرار دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان کرد: امام راحل حوزه علمیه‌ای را حوزه طراز می‌داند که مجاهد و آماده رنج‌ها باشد و تاریخ حوزه را آمیخته با آن می‌داند و به رنج‌های حوزه اشاره کردند، حوزه‌ای که مستقل تسلیم زر و زور و تهدید نشده و بر پایه مرجعیت و ولایت استوار است.

وی گفت: در آسیب‌ها و تهدیدهایی که روحانیت با آن روبه‌رو بوده باید به این موضوع توجه شود تا ابتدا در این زمینه آسیب‌ها نظیر خشک‌مقدسی  با ابزار تقدس و بی‌توجهی به روح دین به اسلام را بشناسیم.

امام‌جمعه قم تصریح کرد: برای ارتقای حوزه باید به نکاتی که در منشور امام راحل آمده توجه کرده و برای موفقیت همه سختی‌ها را تحمل کرده و با هم‌افزایی و همدلی به راه خود ادامه دهیم.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com