کد خبر ۵۵۷۵۳ انتشار : ۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۱
آیت الله اعرافی:

تعامل با دانشگاه رسالت مهم حوزه علمیه است

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور زهد و قناعت روحانیت را مورد تاکید امام خمینی(ره) دانست و گفت: در نگاه امام راحل، حوزه باید در تعامل با دانشگاه و مراکز علمی دیگر باشد و در زمینه علوم انسانی نقش آفرینی کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از انقلاب نیوز،آیت الله علیرضا اعرافی در اولین اجلاسیه منشور روحانیت که با حضور مسئولان و اساتید حوزه علمیه در سالن همایش های مدرسه علمیه دارالشفا برگزار شد، اظهار داشت: امام خمینی(ره) در منشور روحانیت وارد تحلیل‌های عمیقی درخصوص جریان‌های حوزه شدند و حوزه و روحانیت طراز انقلاب اسلامی را به تصویر کشیدند که پیروزی انقلاب، تسخیر لانه جاسوسی و برخی حوادث انقلاب در منشور عنوان شده است.

وی افزود: نگاه امام خمینی(ره) به حوزه، جامع و تمدنی است و حوزه و روحانیت را متن ساز و صاحب نقش در ابعاد گوناگون زندگی بشر می‌دانستند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: حوزه علمیه قم پدید آورنده یک انقلاب بزرگ به نام انقلاب اسلامی ایران بود که این کار کوچکی نبود، در شکل گیری نهضت انقلاب اسلامی اقشار مختلف نقش داشتند، اما حوزه با زعامت امام خمینی(ره) در این نهضت پیشگام بود.

امام جمعه قم ابراز داشت: رهبر کبیر انقلاب صیانت از انقلاب و بصیرت را مهم دانسته و از روحانیت خواستار تعامل با دنیا و پاسخگوی نیازهای جهان شده‌اند.

استاد حوزه علمیه  با اشاره به اینکه امام راحل در منشور آسیب‌ها و تهدیدهای حوزه و روحانیت و لزوم شناخت آن  را نیز متذکر شده‌اند، گفت: امام خمینی(ره) مقدس نمایی و خشک مقدسی بدون توجه به روح دین را نپذیرفته‌اند.

آیت‌الله اعرافی منشور روحانیت را دارای ویژگی‌های مهمی دانست و تصریح کرد: در این منشور با سخنان شفاف، آتشین و حماسی امام خمینی(ره) در خصوص حوزه و روحانیت مواجه هستیم و امام راحل در منشور روحانیت، تحلیل‌های عمیقی در خصوص جریانات درونی حوزه کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: امام خمینی(ره) حوزه ای را تراز می‌دانستند که مبارز و آماده تحمل رنج و سختی است، به نظر ایشان باید حوزه مردمی باشد و به توده‌های مردم تکیه کند.

آیت‌الله اعرافی، زهد و قناعت روحانیت را مورد تاکید امام خمینی(ره) دانست و تصریح کرد: در نگاه امام راحل، حوزه باید در تعامل با دانشگاه و مراکز علمی دیگر باشد و در زمینه علوم انسانی نقش آفرینی کند.

امام جمعه قم خاطرنشان ساخت: در شکل گیری تئوری حکومت و پیدایش نهضت و تبدیل آن به انقلاب شکوهمند اسلامی، هم قشرهای گوناگون جامعه و هم دانشجویان و دانشگاهیان سهم های وافر داشتند؛ ما پیشرانی و پیشگامی حوزه با زعامت امام راحل، یک شاخص و پدیده مهم و جدیدی بوده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: امام خمینی(ره) فقه را جامع، تمدنی و پاسخگوی تمام شئون زندگی می دانند؛ البته اگر کار تکمیلی در آن انجام دهیم؛ همچنین امام راحل فقه را اجتماعی و سیاسی دانسته و شئون زندگی را قابل استخراج از آن می دانند.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: امام خمینی(ره) حوزه مستقل از قدرت ها و استکبار و جریانات ستم پیشه و حوزه ای که تسلیم زر و زور و تزویر نمی شود را حوزه تراز انقلاب دانسته و آن را بر پایه مرجعیت عنوان نموده است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: در سه ماه اخیر، مرکز مطالعات راهبردی حوزه های علمیه راه اندازی شده و یکی از مباحثی که در این مرکز مورد مطالعه و بررسی قرار خواهد گرفت، همین منشور روحانیت امام خمینی(ره) خواهد بود.

استاد حوزه علمیه گفت: امام خمینی(ره)، حوزه و روحانیت را به عنوان حاشیه در کنار زندگی بشر تصور نمی کند؛ بلکه آن را متن ساز و صاحب نقش در قلمروهای گوناگون زندگی بشریت به شمار می آورد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: امام خمینی(ره) بر بنیه عقلی و معرفتی حوزه تأکید دارد و این مباحث از مشترکات امام راحل و مقام معظم رهبری است و در جلسات گوناگون با رهبر انقلاب نیز ایشان بر این مطلب تأکید داشته اند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com