کد خبر ۵۵۷۸۸ انتشار : ۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۰

انقلاب "بندر خشک" در اقتصاد استان مرکزی

مدیر فرودگاه اراک گفت: ایجاد بندر خشک اقتصاد استان مرکزی را دچار انقلاب می‌کند، بر این اساس باید برای راه‌اندازی آن عزم ملی به کار گرفته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایسنا، رحیم حسین‌نسب با حضور در خبرگزاری ایسنا به تشریح برنامه ها و شرایط کنونی فرودگاه اراک پرداخت و با اشاره به شرایط جغرافیایی فرودگاه عنوان کرد: فرودگاه اراک دارای وسعتی به مساحت 470 هکتار است که بر اساس این میزان وسعت، جزو کم مساحت‌ترین فرودگاه‌های کشور قلمداد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بواسطه اراضی ملی اطراف فرودگاه و با توجه به نیاز این مجموعه امکان توسعه آن وجود دارد و می‌تواند به مانند باقی فرودگاه‌ها که مساحتی بیش از هزار هکتار دارند، توسعه یابد، افزود: فرودگاه دارای یک باند به طول سه هزار و 700 متر، پارکینگ با ظرفیت استقرار 2 هواپیما و استحکام مناسب باند و امکان فرود هواپیمای ایرباس 300 با 250 مسافر است که البته فرود این تعداد مسافر و جابجایی به معنای دو برابر شدن ظرفیت کنونی ترمینال فرودگاه است.

حسین‌نسب با بیان اینکه فرودگاه اراک در ابتدای ساخت در سال 1378 در قالب یک فرودگاه با پروازهای داخلی پیش‌بینی شد که شاید یکی از دلایل این افق پیش‌بینی شده نزدیکی به پایتخت بوده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه راه محور توسعه است و حمل و نقل هوایی نیز یکی از محورهای اصلی حمل و نقل به شمار می‌رود با رشد منطقه‌ای باید رشد و توسعه این فرودگاه نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: تا قبل از مدیریت فعلی در فرودگاه اراک پرواز خارجی انجام نشده بود چراکه انجام پرواز خارجی نیازمند توسعه است بر همین اساس با پیگیری های انجام شده آماده‌سازی ترمینال پروازهای خارجی با سفر عتبات عالیات در سال 95 انجام شد به طوری که سال گذشته 54 پرواز به عتبات از فرودگاه اراک انجام گرفت.

راه‌اندازی پروازهای شمال، شمالغرب و جنوب برنامه‌های آتی فرودگاه اراک

مدیر فرودگاه اراک یکی دیگر از اقدامات انجام شده طی 2 سال مدیریت در این مجموعه را راه‌اندازی پرواز مشهد و عسلویه عنوان کرد و افزود: طی دو سال اخیر با شرکت هواپیمایی آتا و آسمان همکاری می‌شود و پروازهای مشهد و عسلویه توسط این دو شرکت انجام می شود .

وی در خصوص متوقف شدن پرواز مشهد که اخیرا صورت گرفته بود، با تاکید بر اینکه متوقف شدن پرواز در همه فرودگاه‌ها انجام می‌شود، اما در فرودگاه‌های کوچک این توقف‌ها نمود بیشتری پیدا می‌کنند، گفت: سعی بر این است که پرواز عتبات نیز توسط شرکت هواپیمایی آسمان انجام گیرد و در کنار آن خواستار فعالیت با شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی هستیم چراکه جای خالی این همکاری در استان مرکزی به منظور توسعه بیشتر پروازها خالیست.

حسین‌نسب با اشاره به گشایش‌های برجام و امکان خرید هواپیما گفت: هواپیماهای ATR   بهترین گزینه برای فرودگاه استان مرکزی و شهرهای نزدیک است شرکت هواپیمایی ایران‌ایر درصدد خرید 40 دستگاه از این نوع هواپیماست که 11 دستگاه تا پایان سال و 20 دستگاه بعد از نوروز وارد کشور می‌شود.

وی اضافه کرد: با افزایش این نوع هواپیما، در فرودگاه اراک پروازهای شمال کشور نیز راه‌اندازی می‌شود و در بحث پروازهای زیارتی سیاحتی به دنبال پرواز آذربایجان هستیم که افراد را از آذربایجان به فرودگاه اراک می رساند و مسافران از اراک به مقصد قم سفر می کنند و در واقع پرواز زیارتی انجام می شود و پرواز بالعکس آن در این مسیر سیاحتی از حوزه نفوذ فرودگاه اراک به سمت آذربایجان خواهد بود .

مدیر فرودگاه اراک راه‌اندازی سفر حج برای سال آینده از این فرودگاه را از جمله برنامه های این مجموعه دانست که با وجود مجوزهای لازم و با همکاری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در حال پیگیری است و افزود: برای پرواز استانبول نیز برنامه‌ریزی شده است که با توسعه فرودگاه این پرواز نیز راه‌اندازی می‌شود، همچنین با توجه به اُورلود بودن پروازهای عسلویه مسافران خواستار پرواز دوم هستند به همین اساس در پی افزایش پروازهای جنوب(اهواز و بندرعباس) هستیم.

پرواز تهران، ضرورتی که جدی گرفته شده

وی با تاکید بر پیگیری جهت راه‌اندازی پرواز تهران به عنوان پرواز مادر بیان کرد: افزایش امکاناتراه اندازی پرواز تهران روند توسعه را تسریع خواهد کرد و به رشد سرمایه گذاری منجر خواهد شد، نام شهر اراک صنعت را به ذهن متبادر می‌کند و توسعه پروازهای فرودگاه به عاملی جهت رونق و اعتبار اراک در نگاه سرمایه گذاران خواهد بود.

حسین‌نسب تصریح کرد: یک سرمایه‌گذار عمده با ماشین یا قطار سفر نمی‌کند بلکه از حمل و نقل هوایی برای جابجایی سریع استفاده می کند، از طرفی سالانه 2 میلیون و 800 هزار نفر از طریق اتوبوس در مسیر اراک – تهران تردد دارند که این رقم منهای مسافران قطار، وسایل نقلیه شهری و سفرهای دولتی است، همچنین روزانه 9 هزار نفر در این مسیر سفر می کنند که 40 درصد آن سفر کاری است، با راه‌اندازی پرواز تهران حتی اگر 10 درصد این جمعیت از پرواز استفاده کنند 900 نفر از طریق دو پرواز می توانند در این مسیر جابجا شوند.

وی با تاکید بر اینکه پرواز تهران صنعت استان را احیا کرده و نجات خواهد داد، بیان کرد: علاوه بر صنعت می‌توان بواسطه این پرواز توریست درمانی را توسعه بخشید، در حال حاضر بیمارستان فوق تخصصی سینا ظرفیت بالایی برای درمان دارد که این پرواز به گفته مسئولان امر، این بیمارستان توسعه خواهد بخشید.

مدیر فرودگاه اراک اظهار کرد: خوشبختانه مسئولان و مدیریت استان به اهمیت این پرواز واقف بوده و به شدت پیگیر راه‌اندازی آن هستند که امید است تا پایان سال راه‌اندازی پرواز تهران به عنوان مادر پروازها در فرودگاه اراک جشن گرفته شود.

20 درصد حوزه جذب فرودگاه اراک پوشش داده شده است

وی بخشی از زیرساخت‌های توسعه پروازها را توسعه ترمینال فرودگاه دانست و گفت: توسعه ترمینال باید با توجه به ظرفیت‌ها انجام شود در غیر این صورت انجام نمی‌شود، در حال حاضر توسعه فضای ترمینال انجام شده و ظرفیت آن از 100 نفر به 160 نفر افزایش یافته است، زیباسازی آن تا پایان سال انجام می شود و نمای آن به صورت کاملا شیشه خواهد شد، البته توسعه بیشتر منوط به بهبود شرایط اقتصادی، درآمدی و حضور بخش خصوصی است.

حسین‌نسب اضافه کرد: در حال حاضر خدمات رسانی غرف و پارکینگ ارائه می شود، اما شرایط ایده‌آل نیست و قطعا افزایش پروازها زمینه افزایش خدمات را میسر می‌کند، در حال حاضر زیرساخت‌های فرودگاه آماده است، همچنین موقعیت جغرافیایی فرودگاه و مسطح بودن فضا و فاقد کوه بودن منطقه گزینه موثری برای انتخاب شرکت‌های هواپیمایی است، اما برای حضور این شرکت‌ها ملزوماتی نیاز است که باید فراهم شود.

وی با اشاره به حوزه جذب بالا و شلوغ فرودگاه اراک به شعاع 120 کیلومتر که شاید رقیب زیادی نتواند داشته باشد، عنوان کرد: استان‌های قم، ملایر، گلپایگان، بروجرد و ... حوزه جذب فرودگاه اراک محسوب می‌شوند که تاکنون کمتر از 20 درصد این حوزه تحت پوشش قرار گرفته است، از طرفی راه‌اندازی فرودگاه‌های دیگر همچون فرودگاه خرم‌آباد نمی‌توان رقیبی برای اراک باشد چراکه همچنان گزینه‌های موثر جهت ارجح بودن فرودگاه اراک برای مسافران وجود دارد.

مدیر فرودگاه اراک در خصوص راه‌اندازی حمل‌ونقل ترکیبی و بندر خشک در استان مرکزی تصریح کرد: موقعیت فرودگاه اراک مستعد ایجاد حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی در کنار هم است. این فرودگاه با فاصله 2 هزار و 200 متر با راه‌آهن و جاده اصلی قم - اراک قرار گرفته است، همچنین ایستگاه مالک‌آباد در فاصله 2200 متری فرودگاه شرایط خوبی برای حمل و نقل ترکیبی دارد.

ایجاد بندر خشک عزم ملی می‌طلبد

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های بندر خشک مهیاست و شرایط صنعتی استان زمینه احداث این بندر را آماده کرده است و تنها عزم ملی برای ایجاد چنین بندری نیاز است، افزود: بندر خشک در صنعت استان مرکزی انقلاب ایجاد می‌کند و یکی از تبعات مبارک و مهم این اتفاق اشغال است که حتی استان جوابگوی آن نخواهد بود، اما باید در کنار الزامات اجرایی که با جدیت دنبال می‌شود، ملزومات سیاسی را نیز مورد توجه قرار داد .

حسین‌نسب افزود: گمرک استان مرکزی گمرکی فعال است و ورود و خروج شلوغی دارد. از طرفی با استقرار بندر خشک می‌توان محصولات مختلف بویژه محصولاتی همچون گل و ماهیان زینتی که فرصت محدودی برای حمل آنها وجود دارد را به سرعت از طریق پرواز و محصولات با ماهیت خاص یا از طریق قطار یا حمل و نقل جاده‌ای ارسال کرد. این اتفاق صنعت استان مرکزی را رونق می بخشند و با توجه به وجود زیرساخت‌های لازم در این زمینه باید پیگیری‌های این مهم هرچه زودتر انجام شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه مسئولان ارشد استان نسبت به فعالیت فرودگاه نگرش مثبتی دارند و بر همین اساس طی 2 سال اخیر فرودگاه حتی یک روز هم تعطیل نبوده است، اظهار کرد: دغدغه مسئولان در حدی است که حتی متعهد راه‌اندازی برخی پروازها شده‌اند و به دستور استاندار مرکزی هر 10 روز یکبار جلسه ای برگزار و مشکلات مطرح و در جهت رفع آنها تصمیم‌سازی می‌شود.

پشتیبانی از فرودگاه مهرآباد نیازمند توسعه امکانات فرودگاهی

مدیر فرودگاه اراک در خصوص ایجاد امکانات در فرودگاه اراک و قرار گرفتن آن در زمره فرودگاه‌های پشتیبان بیان کرد: شرکت‌های هواپیمایی بواسطه وجود امکانات پایه، به عنوان فرودگاه پشتبان انتخاب می شوند. در بارش‌های اخیر فرودگاه شیراز و اصفهان به دلیل در اختیار داشتن امکانات، پشتیبان فرودگاه مهرآباد بودند، در صورتی که اگر امکانات در فرودگاه اراک مهیا بود بواسطه فاصله نزدیک این استان تا پایتخت، این فرودگاه جهت پشتیبانی فرودگاه مهرآباد انتخاب می شد، براین اساس باید با حضور شرکت های هواپیمایی امکانات فرودگاه اراک را توسعه بخشید تا در نهایت به اعتبار و جایگاه این فرودگاه کمک شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی قطار اراک - قم عنوان کرد: برای سفر از قم به دیگر نقاط کشور دو گزینه فرودگاه اراک و مهرآباد برای مسافران وجود دارد ولی با انتخاب مهرآباد باید سه ساعت زمان جهت رسیدن به فرودگاه در نظر گرفت در حالی که با انتخاب فرودگاه اراک 70 دقیقه جهت رسیدن به پرواز نیاز است و اگر قطار بین این دو استان ایجاد و مشوق‌هایی همچون تردد رایگان از قم تا فرودگاه اراک فراهم شود، زمینه رغبت مسافران به استفاده از خدمات فرودگاه اراک بیشتر شده و در نهایت توسعه پروازها رقم خواهد خورد چراکه ورود مسافر به فرودگاه در واقع توسعه دهنده پروازها و در ادامه توسعه دهنده شهر و استان است.

حسین‌نسب با اشاره به افزایش دو برابری پروازها در سال جاری گفت: امسال هزار و 200 پرواز و سال گذشته با احتساب پروازهای آموزشی 600 پرواز انجام شد، همچنین سیستم چارتری در فرودگاه حذف و کلیه پروازها از طریق سیستم انجام می‌شود.

راه‌اندازی مرکز علمی کاربردی صنعت هوانوردی در استان

وی با اشاره به انجام پروازهای آموزشی در فرودگاه اراک اظهار کرد: فرودگاه اراک از نظر توپوگرافی و مسطح بودن فضا مجموعه ای مناسب برای آموزش خلبانی است که این مهم در حال حاضر در فرودگاه در حال انجام است .

مدیر فرودگاه اراک اضافه کرد: فرودگاه اراک تنها فضای آموزشی غرب کشور قلمداد می‌شود و آموزش خلبانی پایه و خلبانی هواپیمای پهن پیکر در اراک راه‌اندازی شد که اتفاق بزرگی است. آموزش خلبان‌ها آغاز و بخش آموزش مهرآباد به صورت کامل به اراک منتقل شده است .

وی با اشاره به اینکه مدرسان آموزش‌های خلبانی از تهران تامین می‌شوند و دانشجویان فعلی از استان مرکزی، استان‌های غرب کشور و استان تهران هستند، افزود: شرکت‌کنندگان آمورش خلبانی از سن 16 تا 70 ساله در حال آموزش دیدن هستند. ساختار آموزش شاکله‌ای دانشگاهی دارد و یکی از اهداف در این بخش راه‌اندازی مرکز جامع علمی کاربردی صنعت هوانوردی در استان مرکزی است و حتی در این حوزه بانوان نیز تمایل نشان داده اند و پس از آموزش مدرک معتبر بین‌المللی دریافت می کنند.

حسین‌نسب بیان کرد: در بخش آموزش جایگاه خوبی داریم و کار در حال انجام است. می‌توان انتظار داشت که سال آینده برای آموزش و حضور علاقمندان با تکمیل ظرفیت مواجه باشیم، باید مطالبات مردم را افزایش داد این امر قطعا عاملی جهت پیشرفت و توسعه خواهد بود.

انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com