کد خبر ۵۵۷۹۰ انتشار : ۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۴
حجت الاسلام ذوالنور:

ناکامی نمایندگان دولت در متقاعد کردن نمایندگان مجلس/ رئیس جمهور موظف به پاسخگویی در مجلس است

نماینده مردم قم در مجلس گفت: نمایندگان دولت با حضور پر رنگ خود نتوانستند نمایندگان مجلس را قانع کنند، رئیس جمهور موظف است ظرف یک ماه با حضور در مجلس پاسخگوی سوال نمایندگان باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور در خصوص سوال از رئیس جمهور در صحن مجلس، اظهار داشت: تاکنون 2 سوال از رئیس جمهور مطرح شده که یکی از سوالات طرح شده درباره موسسات مالی و اعتباری 5 یا 6 ماه اعلام وصول نشد در نتیجه نمایندگان به هیئت رئیسه مجلس معترض شده بودند.

وی افزود: اکنون بعد از گذشت چند ماه سوال در خصوص موسسات مالی و اعتباری از رئیس جمهور اعلام وصول شده و تاکنون جلسات متعددی برای پیگیری این موضوع گذاشته شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و قانون، اگر سوال به کمیسیون مربوطه ارسال شود به معنی اعلام وصول است و بعد از آن کمیسیون مربوطه که در این سوال کمیسیون اقتصادی بوده است یک هفته فرصت دارد که جلسه ای با حضور فرد مورد سوال (رئیس جمهور) یا نمایندگان ذیربط وی با حضور نمایندگان آن افراد سوال کننده دایر کند.

تلاش نمایندگان دولت بی نتیجه ماند

وی در ادامه با اشاره به برگزاری این جلسه در دوشنبه گذشته که همزمان با جلسه بودجه نیز بوده و حدود 7 ساعت به طول انجامید، گفت: آقایان امیری و نهاوندیان معاونان رئیس جمهور، کرباسچیان وزیر اقتصاد و دارایی به همراه معاونین، دکتر سیف رئیس بانک مرکزی و معاونین خود از جمله افرادی بودند که به عنوان نمایندگان رئیس جمهور در این جلسه حضور داشتند.

حجت الاسلام ذوالنور اضافه کرد: نمایندگان دولت با حضور پر رنگ خود در جلسه نتوانستند نمایندگان مجلس را قانع کنند بنابراین همچنان بر سوال خود باقی مانده ایم و اگر تا روز دوشنبه 7 اسفند با تلاش دولت، نمایندگان مجلس از حد نصاب یک چهارم نمایندگان عددشان کمتر نشده باشد سوالات به رئیس جمهور انتقال داده می شود و رئیس جمهور موظف است ظرف یک ماه با حضور در مجلس پاسخگوی سوال نمایندگان باشد.

وی با بیان این که تلاش دولت در این مدت بسیار سنگین بود تا نمایندگان سوال کننده را از سوال خود منصرف کند، افزود: دولت در یک مرحله موفق شد عدد نمایندگان را به زیر نصاب  73 رای که زیر یک چهارم است برساند در نتیجه مجددا با دوندگی و صحبت با نمایندگان رای ها جمع شد و در این راستا افرادی که امضاهای خود را پس گرفته بودند متقاعد شدند دوباره امضا کنند و نصاب به بالای 76 نفر رسید.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان این که با رأی و امضای 76 نفر، سوال از رئیس جمهور اعلام وصول شد، افزود: بعد از جلسه اعلام وصول سوال از رئیس جمهور، دولت تلاش کرد تا با اقدامات مختلف نمایندگان را منصرف کند اما در نتیجه تلاش مجدد با عددی که از 76 رای بیشتر است، سبب شد تا سوال از حد نصاب پایین نیاید و رئیس جمهور در صحن مجلس حاضر شود.

سوال نماینده قم از رئیس جمهور علم خواهد شد

وی تصریح کرد: از آن جای که احتمال می دادیم نمایندگان را با وعده و وعیدها، تهدیدها، رایزنی ها و در رودربایستی قرار دادن  ها منصرف کنند، بنده یک سوال جدید از رئیس جمهور با همان موضوع موسسات مالی و اعتباری طرح کردم که البته این سوال را در سطح مجلس ندادم تا کسی بچرخاند و امضا بگیرد بلکه خودم نفر به نفر چرخانده ام و امضا گرفته ام.

حجت الاسلام ذوالنور در ادامه گفت: با هر نماینده ای در مجلس که صحبت کردم تعهد اخلاقی گرفتم تحت هیچ شرایطی امضای خود را پس نگیرند و اگر سر سوزنی تردید دارند امضا نکنند.

وی بیان داشت: با این که شرط و صحبت ها و متقاعد کردن هر نماینده ای به صورت جداگانه وقت زیادی را می برد اما من توانستم امضاها را در این سوال که البته خودم اولین نفر آن را امضا کردم به 76 امضا برسانم که از عدد 73 نصاب یک چهارم نمایندگان هم بالاتر باشد.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خاتمه گفتگو افزود: اگر یک زمانی دولت در 2 روز باقی مانده، نمایندگان سوال کننده را به زیر نصاب 73 برساند مجددا سوال جدید را در مجلس شورای اسلامی علم خواهم کرد.

 

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com