کد خبر ۵۵۸۰۲ انتشار : ۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۸

رایزنی با ناشران خارجی برای تبادل کتب دینی ایران/ امروز؛ اختتامیه «کتاب دین»

گروه ادب ــ رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان قم با اشاره به برپایی اختتامیه نمایشگاه کتاب دین طی امروز، افزود: در این رویداد با ناشران خارجی درباره عرضه و تبادل کتاب‌های دینی ایران در آن کشورها رایزنی شد.

رایزنی با ناشران خارجی برای تبادل کتب دینی ایران/ امروز؛ اختتامیه «کتاب دین»

حمید خرمی،‌ رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان قم در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه استقبال مطلوبی از نمایشگاه کتاب دین که امروز،‌ واپسین ساعات برپایی خود را تجربه می‌کند انجام شد،‌ افزود: این استقبال علاوه بر کیفیت محتوایی آثار دینی و قرآنی عرضه شده در نمایشگاه، به حضور ناشران بین‌المللی و برپایی بخش‌های مختلف در این رویداد فرهنگی و معنوی مربوط می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه با ناشران خارجی درباره تبادل کتاب و فعالیت‌های فرهنگی رایزنی به عمل آمده است یا خیر، گفت: بله. 107 ناشر بین‌المللی در نمایشگاه کتاب دین حضور داشتند. بر همین اساس در این رابطه که ناشران ایرانی نیز در نمایشگاه‌هایی که در کشور آنها برگزار می‌شود حضور یابند و با آنان تبادل کتاب داشته باشیم، مذاکراتی انجام شد. البته از پیش، برخی از این ناشران با ایران همکاری و تبادل کتاب داشتند که این همکاری به ویژه با ناشران قم بیش از سایر ناشران بود، زیرا بیشتر آثار این ناشران خارجی، به زبان عربی است.

این مقام مسئول اظهار کرد: برخی از ناشران خارجی در قم نمایندگی دارند و ارتباط بهتری در اثنای نمایشگاه کتاب دین با این انتشاراتی‌ها حاصل شده است. ناشرانی که در این نمایشگاه حضور داشتند از کشورهای اسلامی بوده و‌ آثاری به زبان عربی عرضه کرده‌اند. البته برخی از آنها از کشورهای اروپایی نیز نمایندگی داشتند.

وی با بیان اینکه 10 کشور از جمله کشورهای اسلامی و عرب‌زبان در این نمایشگاه غرفه مستقل داشتند،‌ درباره تبادل کتاب نیز ادامه داد: بیش از 100 هزار طلبه از سراسر جهان در قم تحصیل می‌کنند و به کتاب عربی نیاز دارند که کتاب‌های چاپ بیروت و عراق برای این افراد استفاده می‌شود. این آثار در نمایشگاه با تخفیف ارائه شد. البته در طول سال این کتاب‌ها از ناشران خارجی خریداری می‌شود.

خرمی با بیان اینکه یک ویژگی نمایشگاه کتاب دین، تخفیف و یارانه‌ای بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کرد،‌ درباره تعامل دوسویه از سوی ناشران عرب‌زبان با ناشران ایرانی در زمینه تبادل کتاب، اظهار کرد:  ناشران ایرانی بیشتر، آثار این ناشران را خریداری می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌ای برای عرضه آثار ایرانی در کشورهای دیگر ندارند، تصریح کرد: قطعاً برنامه خواهیم داشت. کم و بیش کتاب‌های فارسی که به عربی ترجمه شود، مورد استفاده ناشران خارجی قرار می‌گیرد و در آن کشورها به چاپ می‌رسد،‌ ولی باید گفت که ما کتاب عربی آنها را بیشتر استفاده و خریداری می‌کنیم.

خرمی گفت: همه آثار عرضه شده در نمایشگاه کتاب دین،‌ درباره دین بود که از آن جمله می‌توان به تفاسیر قرآن و با موضوع اهل‌بیت(ع) و انواع کتاب درباره بحارالانوار اشاره کرد.

وی در این باره که آیا کتابی از سوی ناشران خارجی که مربوط به ناشر و نویسنده ایرانی باشد در این نمایشگاه عرضه شده است،‌ افزود: بله. برخی آثار از مراجع عظام تقلید ایران  در این کشورها چاپ و منتشر شده است که در این نمایشگاه عرضه شد.

خرمی اظهار کرد: یک میلیارد و 350 میلیون تومان بن کارت در این نمایشگاه توزیع شد که مورد استفاده مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه قرار گرفت. پیش‌بینی می‌کنیم که بیش از 3 میلیارد تومان،‌ کتاب در این نمایشگاه به فروش رفته باشد.

به گفته رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان قم، اختتامیه این نمایشگاه طی عصر امروز برگزار می‌شود که مدیرکل ارشاد قم در آن حضور دارد. همچنین از ناشران بین‌الملل تقدیر می‌شود. در بخش کودک و نمایشگاه استانی نیز چند برگزیده مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

 

 انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com