کد خبر ۵۵۸۹۴ انتشار : ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۱
انتظار و مطالبه به حق مردم قم از مدیران؛

برنامه مسئولان استان برای اشتغالزایی 97 چیست؟

مردم قم به خصوص نسل جوان در وهله کنونی چشم انتظار مشاهده برنامه جدی مسئولان و مدیران استان برای بحث اشتغالزایی در سال آینده هستند تا بلکه گام های منتهی به رونق اقتصادی در قم بدین واسطه سریع تر برداشته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، در حالی که در سال های اخیر ، تعطیلی برخی واحدهای صنعتی و تولیدی در سطح استان به حادتر شدن مشکل بیکاری در قم منجر شده، انتظار به حق افکار عمومی این است که مسئولان و سیاست گذاران استان به طور مشخص برنامه های خود برای اشتغالزایی و جلوگیری از بیکاری رو به تصاعد اعلام کنند.

از سویی دیگر محمد سیجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم از اشتغال 53 هزار نفر دردو هزار و 400 واحد صنعتی دارای پروانه در استان خبر داده اما اعلام نکرده که در سال های اخیر چه تعداد واحد صنعتی دچار حالت تعطیلی و نیمه تعطیلی شده اند.

 بی شک در حال حاضر که موعد اعلام برنامه های بودجه ای سال 97 استان است، مسئولان نخست باید اعلام کنند که وضعیت اشتغال استان به طور دقیق چگونه است و ثانیاً هم این که برنامه ها و سیاست های خود را برای اشتغالزایی در سال آتی اعلام کنند.

نکته حایز اهمیت دیگر این که چندی پیش مهرداد غضنفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ضمن انتقاد از سهم اندک بانک‌های استان در زمینه اشتغال و رونق تولید در قم گفت:در زمینه تسهیلات هم دستگاه‌های استان و هم بانک‌ها دارای مشکل جدی هستند، به طوری که متوسط منابع پرداختی  بانک‌ها در قم با توجه به منابع مالی که در  اختیار آن‌ها وجود دارد بسیار کم‌تر از استان‌های دیگر کشور است.

وی البته گریزی انتقادی هم به عدم تحقق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در زمینه طرح کارورزی در سطح استان قم زد و افزود: در مساله کارورزی صرفاً 10 درصد از هدف‌گذاری‌های استان تحقق پیداکرده که این مساله نشان می‌دهد دستگاه‌های ذیربط در این زمینه همکاری‌های لازم را نداشته‌اند.

در چنین شرایطی باید دید که طرح های جدید دولت از جمله اعطای دور تازه تسهیلات خوداشتغالی و نیز تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی و صنعتی می تواند گره گشای مشکل بیکاری در استان باشد یا خیر؟!

به هر صورت آنچه مسلم است این که جوان قمی در برهه کنونی در وهله نخست نیازمند شغلی است مناسب که به واسطه آن بتواند حداقل شرایط و زمینه های تشکیل یک زندگی ساده و معمولی را فراهم کند و بی گمان عدم پاسخ دهی مناسب مسئولان به این خواسته به سرخوردگی و نارضایتی های او می افزاید.

از این رو در داخل استان ، مسئولان و تصمیم گیران استان می بایست هر چه سریع تر شرایط را برای تحول اقتصادی مورد نظر در سال آینده و سال های پیش رو فراهم کنند و گرنه به صرف جلسه گذاشتن و ترتیب دادن همایش ها و بخش نامه های بی پشتوانه ، معجزه ای رخ نمی دهد.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com