کد خبر ۵۵۹۰۹ انتشار : ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۷

قم| مراسم جشن استقلال کانون وکلای دادگستری در استان قم برگزار می‌شود

مراسم جشن استقلال کانون وکلای دادگستری ایران و بزرگداشت روز وکیل مدافع همراه با مراسم تحلیف تعدادی از کارآموزان وکالت، با حضور وکلای محترم دادگستری و مسئولین استانی و کشوری در استان قم برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، ابراهیم جلالیان عصر امروز در نشست مطبوعاتی با اشاره به قدمت یک قرنی کانون وکلا اظهار داشت: نخستین کانون وکلا در سال 1315 خورشیدی به تصویب رسید و یکی از زیرمجموعه‌های دادگستری قرار گرفت.

وی استقلال کانون را در سال 1331 اعلام کرد و افزود: کانون وکلا پس از استقلال در سال 1331 به‌صورت مستقل از دادگستری و قوه قضایی شروع به فعالیت کرد و عمر این استقلال به 65 سال می‌رسد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قم تصریح کرد: حفظ استقلال نهاد وکالت و رعایت حقوق شهروندی از برجسته‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های کانون بوده و خط قرمز وکلا نادیده گرفتن استقلال آن‌ها  در اجرای مقررات قانونی در جامعه و دفاع از مردم است که با همه قوا برای حفظ آن تلاش می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: قوه قضایی به‌عنوان دستگاهی که امر قضاوت را در جامعه انجام می‌دهد و وکلا به‌عنوان مدافع حقوق مردم  باید بتوانند مستقل از هم عمل کنند و فردا به مناسبت 65 سالگی این استقلال همایشی در استان قم برگزار می‌شود.

جلالیان از برگزاری مراسم سوگند 22 وکیل در این جشن خبر داد و افزود: مراسم جشن استقلال کانون وکلای دادگستری ایران و بزرگداشت روز وکیل مدافع همراه با مراسم تحلیف تعدادی از کارآموزان وکالت، با حضور وکلای محترم دادگستری و مسئولین استانی و کشوری و با سخنرانی جناب آقای دکتر پورمختار عضو محترم کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه مورخ 1396/12/7 ساعت 16 در مرکز همایش‌های بین‌المللی شهرداری قم واقع در خیابان امام موسی صدر برگزار می‌گردد.

وی به مشکلات مؤسسات حقوقی در استان قم اشاره کرد و اظهار داشت: این مؤسسات آن‌ها اعضای آن‌ها وکیل نبوده و به‌هیچ‌عنوان فعالیت آن‌ها قانونی نیست و مورد تائید کانون وکلا نبوده و نمی‌توانند امر مهم وکالت را انجام داده و در مراجع قانونی حضور پیدا می‌کنند و تنها نقش واسطه‌گری را انجام می‌دهند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قم با ابراز تأسف از افزایش آمار شکایت از این مؤسسات غیرقانونی ابراز کرد: به علت عدم عضویت این افراد در کانون وکلا ما نیز به‌عنوان یک مرجع قانونی نمی‌توانیم با آن‌ها برخورد قانونی داشته و تنها مردم باید در مراجعه به این مؤسسات موارد قانونی را رعایت کرده و به مراکز غیرمجاز مراجعه نکنند.

وی  تأسیس کانون وکلای استان قم در سال 1385 توسط وکلای پیش‌کسوت استان را در جهت حفظ حقوق شهروندان دانست و گفت: از افتخارات این مرکز انجام مشاورهای حقوقی رایگان به مردم بوده و در صورت نیاز برای افرادی که توان پرداخت حق‌الوکاله را ندارند بدون دریافت هیچ‌وجهی وکیل در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

جلالیان حوزه فعالیت این وکلا را برشمرد و بیان کرد: در حدود 600 وکیل و کارآموز در حوزه کودکان، زندان‌ها ، خانواده  فعال بوده که 30 نفر نیز امسال پذیرش می‌شود و با امضا قرارداد بین وکیل و موکل می‌توانند کار خود را آغاز کنند و حق‌الوکاله مشخص وجود نداشته و نوع پرونده و زمان پیگیری آن تعیین کننده حق‌الوکاله است.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com