کد خبر ۵۶۰۷۲ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۴

وکلای دادگستری با حفظ استقلال خود در جهت کشف حقایق ایستادگی کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری پنجشنبه شب در همایش جایگاه وکیل در دستگاه قضا در تالار ونوس قم اظهار داشت: وکیل باید تسلیم قدرت ‌و فرمایش مقتدرین و اسحاب زر و زور و تزویر نشود.
وی نقش وکیل را در حرکت جامعه در مسیر صحیح را موثر عنوان کرد و افزود: وکیل این امکان را دارد، که با انس گرفتن با موکل خود بسیاری چیزها را بفهمد و به ریشه های بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی دست پیدا کند، از این رو اگر مسئولان و قدرتمندانی فهیم بر جامعه حاکم باشند،می توانند از این ذخیره ناب وپالایش شده که حب و بغض ها بر آن حاکم نبوده استفاده کنند.
ذوالنوری با بیان اینکه حرفه وکالت نباید به وسیله ای برای کسب درآمد تبدیل شود، اذعان داشت: برای درآمد کار کردن وکالت را به فساد می کشاند، چون وکیل به صورت انتخابی و گزینشی عمل می کند و در نتیجه مظلوم بی پشتیبان می ماند.
وی گفت: اگر قرار است که وکیل عدالت را در جامعه برقرار کند، در صورتی که رویکردش به وکالت درآمدی و شغلی باشد، پرونده ای را انتخاب می کند که از نظر اقتصادی برای او منافع زیادی را همراه داشته باشد.
ذوالنوری با اشاره به اینکه فاسد شدن وکیل نه تنها برای یک قوه و دستگاه زیر مجموعه آن، بلکه برای همه جامعه زیان آور است، افزود: وکیل با وکالت صحیح و عادلانه خود یک نسل را حیات ابدی می بخشد چون اگر نسلی فاسد شد نسل های پس از او نیز فاسد می شوند، از این رو یک وکیل وقتی می بیند موکلش مسیر باطل را می رود می تواند بر او تاثیر گذار بوده و نجات بخش او باشد.
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود توسعه قضایی کشور را امری ضروری دانست و با تاکید بر تقویت انگیزه دولت و مجلس در جهت تحقق این امر مهم افزود: با مشکلاتی که سیستم قضایی کشور دارد کار وکیل بسیار پیچیده تر از قاضی است چون بسیاری چیزها از دید قاضی مخفی است اما وکیل فراغ بال بیشتری دارد.
** رئیس مرکز وکلای قم نیز در این مراسم با اشاره به رشد قارچ گونه موسسه های حقوقی غیر مجاز در این استان، این مراکز را فاقد اعتبار و ارزش قانونی توصیف کرد، و افزود: متاسفانه این مراکز با تبلیغات نادرست و ناصحیح و وعده وعیدهای کذب و دروغین افراد زیادی را جذب کردند.
علی روزبهانی افزود: برغم شکایت های متعدد اشخاص حقیقی و حقوقی از این گونه موسسه ها، متاسفانه احساس می کنیم که سیستم قضایی انگیزه ای برای برخورد با آنها را ندارد.
بیش از 2 هزار وکیل در کانون وکلا و مرکز مشاوره دادگستری قم فعالیت می کنند.
این مراسم به مناسبت هفته وکیل مدافع و به همت مرکز امور مشاوران حقوقی وکلا و کارشناسان قوه قضائیه و سازمان بسیج حقوق دانان قم ترتیب یافته بود.
7403/ 6133/
انتهای پیام
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com