کد خبر ۵۶۰۹۶ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۲
قم در هفته ای که گذشت

از تصویب بودجه سال 97 شهرداری قم تا هشدار پلیس به هرگونه بی نظمی درپایان سال

قم- ایرنا- قم در هفته ای که گذشت ، شاهد رویدادهایی از جمله تصویب بودجه سال 97 شهرداری ، اختتامیه نمایشگاه کتاب دین ، برگزاری کنفرانس بین المللی 'فقه،قانون و واقعیت های اجتماعی' ، جلسه شورای فرهنگ عمومی و اهدای اعضای بدن یک مادر 55 ساله به بیماران نیازمند بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا ، در هفته ای که گذشت همچنین مراجع عظام تقلید درخصوص شبهه افکنی به مساله حجاب پاسخ دادند و آیت الله مکارم شیرازی نیز به مسئولان درخصوص عرفان های کاذب هشدار داد.

** موضع گیری هفته
موضع گیری مراجع تقلید در برابر شبهه افکنی در مورد حجاب و تبیین معنا و جایگاه واقعی حجاب
آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با اشاره به مباحث پیش آمده در مورد اجباری بودن یا نبودن حجاب، گفت: عده ای آگاهانه و عده ای ناآگاهانه ابزار دست دیگران شده اند و می خواهند محرمات دین اسلام را یکی پس از دیگری در جامعه مجاز کنند. اموری از جمله شرب خمر، مواد مخدر، سرقت، رشوه خواری، اعمال خلاف عفت و بی حجابی در اسلام جزو گناهان و ممنوع است.
آیت الله حسین نوری همدانی از دیگر مراجع تقلید نیز در این زمینه گفت: حوزه علمیه از کسانی که مسئول هستند می خواهد حجاب در سرتاسر ایران اسلامی عملی شود. حجاب باید با امر به معروف در جامعه اجرا شود. یکی از مسلمات اسلام حجاب است و ارزش زن در این صورت حفظ می شود.لازم است حجاب اسلامی در جامعه عملی شود و افرادی که قدرت دارند باید برای عملیاتی شدن حجاب اسلامی در جامعه تلاش نمایند.

** هشدار هفته
آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید روز شنبه هفته گذشته در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم با تاکید بر اینکه مسئولان مراقب عرفان های کاذب باشند گفت: بارها گفته‌ ایم عرفان‌های کاذب سر از مسائل خطرناک دینی و اجتماعی و اخلاقی در می‌آورند که یک نمونه ‌اش همین حادثه دردناک تهران بود. داعشی‌ها همان وهابیان طرفدار توحید کاذبند که همه را غیر از خود کافر می‌پندارند و خونشان را مباح می‌دانند، این گروه هم طرفدار عرفان کاذبند و از جهاتی شبیه به هم هستند.
جمعی از اراذل و اوباش دوشنبه شب (30 بهمن امسال) در اقدامی غیرقانونی و کاملا تهاجمی با تجمع در خیابان پاسداران تهران (محدوده کلانتری 102) ضمن ایجاد بی نظمی، ناامنی و درگیری در سطح منطقه، 3 مامور پلیس و یک نیروی بسیجی را حین انجام وظیفه برای برقراری نظم و امنیت به شهادت رساندند.

** آمار عجیب هفته
دبیر ستاد اقامه نماز قم هفته گذشت در «گردهمایی ائمه جماعات استان قم با عنوان نماز، مسجد و اقتصاد مقاومتی»، با تاکید بر ضرورت گسترش اقامه نماز جماعت صبح در مساجد قم گفت: از یک هزار و 200 مسجد موجود در قم ، در فصل زمستان تنها در 150 مسجد نماز جماعت صبح برپا می شود که این آمار در فصل تابستان به 120 مسجد می رسد.که متناسب با ظرفیت های قم نیست.

** اختتامیه هفته
قم با دارا بودن یک هزار و 200 ناشر به عنوان دومین استان کشور از لحاظ نشر کتاب و نخستین استان کشور درتولید کتاب های دینی و دارا بودن بیش از 12 درصد از سهم انتشارات کشور هفته گذشته میزبان پنجمین نمایشگاه کتاب دین و سیزدهمین نمایشگاه کتاب قم بود. نمایشگاهی با بیش از 80 هزار عنوان کتاب که 25 بهمن ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیت الله سبحانی از مراجع تقلید در مصلای قدس کار خود را آغاز و پس از 10 روز شنبه پنجم اسفندماه به کار خود پایان داد.

** ایمنی هفته
هفتمین مرحله طرح ارتقا ایمنی راکبان موتور سیکلت در روستای جنداب بخش سلفچگان اجرا شد و در آن 200 کلاه ایمنی به موتورسواران روستایی به صورت رایگان داده شد. درهفت مرحله اجرای طرح یاد شده در روستاهای استان، تاکنون 865 دستگاه کلاه ایمنی و افزون بر 3660 قطعه شبرنگ توزیع شده و قرار است تا پایان سال 96، 435 دستگاه کلاه ایمنی و بیش از 1640 قطعه شبرنگ دیگر در سطح روستاهای استان قم توزیع شود.
حدود 300 هزار دستگاه موتورسیکلت در قم وجود دارد و بیشترین درصد مصدومان تصادف ها در این استان مربوط به موتورسواران است.

** خط و نشان هفته
سردار کاظم مجتبایی فرمانده انتظامی قم یکشنبه هفته گذشته در گفت و گویی با بیان اینکه پلیس این استان با هرگونه بی نظمی و ناهنجاری در روزهای منتهی به پایان سال برخورد می کند گفت: برابر تعامل با دستگاه قضایی افراد مخل نظم و امنیت تا پایان تعطیلات در بازداشت خواهند بود. پلیس قم برای امنیت مردم با کسی مماشات نمی کند و نیروی انتظامی همواره برای پاسداری از ارزش های انقلاب اسلامی در کنار مردم قرار دارد.

** کنفرانس هفته
برگزاری «کنفرانس بین المللی فقه، قانون و واقعیت های اجتماعی»، از عصر چهارشنبه نهم اسفندماه جاری با حضور بیش از 30 شخصیت خارجی در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم با پیام آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید آغاز پس از 2 روز فعالیت، پنجشنبه شب به کار خود پایان داد.
در این کنفرانس شخصیت هایی از کشورهای اردن، قطر، الجرایر، ترکیه، تونس، روسیه، عراق، لبنان و مغرب حضور داشتند.«منابع و مبانی فقه و واقعیت های اجتماعی»، «روش شناسی فقه پشتیبان نسبت به قانون در مواجهه با آسیب های اجتماعی» و «بررسی فقهی حقوقی آسیب های اجتماعی» از محورهای این کنفرانس بود.

** یادبود هفته
آیین یادبود شهدای انقلاب بحرین، چهارشنبه شب با حضور فضلا، علما، طلاب، مسئولان و قشرهای مختلف مردم در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد. این آیین به مناسبت شهادتِ سید قاسم خلیل درویش، میثم علی ابراهیم و سید محمود سید عادل کاظم که به تازگی به دست نیروهای امنیتی بحرین به شهادت رسیده اند، برپا شد. پیکر مطهر این شهدا، 4 اسفند پس از اقامه نماز از سوی آیت الله سید محمد سعیدی امام جمعه قم از حرم مطهر حضرت معصومه(س) تا‌ آرامستان بهشت معصومه قم تشییع شد و در جوار شهدای مدافع حرم آرام گرفتند. چهار جوان بحرینی که تحت تعقیب آل‌ خلیفه بودند، هنگام تلاش برای یافتن مامنی، در آب های بین المللی خلیج فارس به شهادت رسیدند و پیکرهای 3 تن از آنها با موج های دریا به سواحل بوشهر رسید.

** فرهنگ عمومی هفته
یکصد و شصت و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم روز چهارشنبه هفته گذشته در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد.مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم دراین جلسه از توزیع 12 میلیارد ریال بن کتاب در پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب دین و سیزدهمین نمایشگاه کتاب قم و بازدید بیش از 150 هزار تن از این نمایشگاه خبر داد، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه بر نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه تاکید کرد، حمید رضا شیخ الاسلام مدیرکل آموزش و پرورش استان قم نیز موفقیت 37 دانش آموزش قمی برای کسب رتبه های برتر در مرحله کشوری مسابقات قرآن و عترت را اعلام کرد و احمد حسینی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس قم نیزاز پیشرفت فیزیکی 99 درصدی سازه های موزه انقلاب اسلامی در قم خبر داد.

** هماهنگی هفته
هماهنگی دستگاه های اجرایی قم با ستاد راهیان نور استان برای اعزام 5 هزار تن از قم به اردوهای راهیان نور در نوروز 97
بر اساس این هماهنگی، قرار است درماه جاری و فروردین سال آینده پنج هزار زائر قمی به مناطق عملیاتی جنوب اعزام می شوند، این در حالی است که در سال های اخیر حدود 20 هزار تن از قم به این اردو ها اعزام شده اند. اردوهای راهیان نور سالانه در سه مقطع زمانی تابستان، پاییز و اسفند و فروردین برگزار می شود، که مرحله دوم آن یعنی فصل پاییز مختص دانشجویان و دانش آموزان و مراحل اول و سوم نیز ویژه عموم مردم است.

** تلفات هفته
رضا سیار فرماندار قم هفته گذشته در نشست مشترک معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با کارآفرینان برتر با اشاره به شیوع آنفولانزای مرغی در چند ماه گذشته در کشور گفت: متاسفانه این بیماری در قم ، هفت و نیم میلیون قطعه مرغ با ارزش ریالی حدود 800 میلیارد ریال را تلف کرده و برخی کارآفرینان و تولیدکنندگان نیز متضرر شدند ضمن اینکه دراین راستا حدود 500 میلیارد ریال هم منفعت حاصل از تخم ریزی این مرغ ها نیز از بین رفته است.

** برنامه های عیدانه هفته
اعلام آمادگی کامل استان برای تامین اقلام مورد نیاز ایام نوروز و میزبانی مناسب از مسافران نوروز در قم
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه مواد پروتئینی و برنج مورد نیاز مردم قم در ایام نوروز به اندازه کافی ذخیره سازی شده است و مشکلی برای توزیع این اقلام در شب عید وجود ندارد گفت: برای کنترل بازار شب عید، بازرسی های ویژه طرح نوروزی که از ابتدای اسفندماه جاری آغاز شده است تا پایان فرودین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

** افتتاحیه هفته
دبستان شهدای قمرود با مساحت یک هزار و 205 مترمربع و زیربنای 698 مترمربع شامل 6 کلاس درس، سه اتاق اداری و یک کارگاه با اعتبار 9 میلیارد ریال در روستای قمرود از توابع بخش مرکزی قم به بهره برداری رسید.
در2 سال گذشته پنج باب مدرسه با اعتبار 26 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار در این بخش احداث شده است.
بخش مرکزی یکی از بخش‌ های پنجگانه قم می باشد که دارای 2 دهستان قمرود و قنوات است.640 باب مدرسه در استان قم وجود دارد که 150 باب مدرسه در مرحله تخریب و بازسازی قرار دارد و تخریب و بازسازی 100 باب مدرسه با یک هزار و 20 کلاس و مقاوم سازی 80 باب مدرسه با 700 کلاس از منابع ملی تامین اعتبار شده است.

** وعده های هفته
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم گفت: 14 طرح آموزشی با 110 کلاس درس عمدتا در منطقه پردیسان و مناطق جدید شهری قم در حال احداث است که تا پایان سال تحصیلی جاری، تکمیل و به فضای آموزشی قم اضافه می شود.پورگلیان همچنین از در حال اجرا بودن مقاوم سازی 25 فضای آموزشی با 137 کلاس درس و 35 هزار مترمربع زیربنا خبر داد و وعده داد: در صورت تخصیص اعتبار، عملیات عمرانی بر روی تمام واحدهایی که نیازمند تخریب و بازسازی و یا مقاوم سازی است، اجرایی می شود.
علیرضا قاری قرآن معاون امور زیربنایی و شهرسازی شهرداری قم نیز در هفته گذشته وعده افتتاح بلوار آیت الله بروجردی تا بهار سال 97 را داد.

** ایثار هفته
مرحومه اعظم زند که به علت سکته مغزی در بخش ICU بیمارستان شهید بهشتی قم بستری شده بود، با وجود عمل جراحی و تلاش تیم پزشکی، دچار مرگ مغزی شد و اعضای بدن این مادر 55 ساله با اهدا به چندین بیمار، زندگی دوباره به آنان بخشید.از ابتدای سال 1396 تاکنون 18 تن مرگ مغزی از قم برای اهدای اعضای بدن به تهران اعزام شدند.

**مصوبه هفته
اعضای شورای اسلامی شهر قم عصر سه شنبه هفته گذشته در سی و ششمین جلسه رسمی این شورا که با حضور استاندار قم، فرماندار، شهردار، نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی و شماری از مسئولان استان برگزار شد، بودجه 18 هزار و 530 میلیارد ریالی سال 97 شهرداری قم را تصویب کردند.

** آمار اقتصادی هفته
تحقق 85 درصدی از هدف گذاری 204 میلیون دلاری صادرات استان در سال 96، صادرات 173 میلیون دلاری محصولات قم از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه،فعالیت 40 هزار واحد صنفی در قالب 60 اتحادیه در قم، بهره برداری از 350 طرح در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی، ارتقای قم به رتبه 12 پرداخت تسهیلات رونق تولید در کشور با پرداخت چهار هزار و 300 میلیارد ریال تسهیلات، پیشرفت 80 درصدی طرح های اقتصاد مقاومتی استان قم و پایین بودن 6 درصدی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان قم از متوسط کشوری، از جمله آمار ارائه شده در جلسه های مختلف استان قم طی یک هفته گذشته بود.

** اقدامات پلیسی هفته
دستگیری 2 قاچاقچی مواد مخدر در قم و کشف و ضبط 50 کیلوگرم تریاک، دستگیری یک سارق حرفه ای در این استان و اعتراف یک متهم به 27 فقره سرقت از کارگاه ها و کارخانه ها و نیز کشف 65 کیلوگرم مواد مخدر با اجرای طرح عملیاتی فتح یک از جمله مهمترین اخبار پلیس در هفته گذشته بود.

** سفر هفته
معاون رئیس جمهوری در سفر روز یکشنبه هفته گذشته خود به قم علاوه بر شرکت درکارگروه اشتغال وحضور در جمع کارآفرینان برتر روستایی قم از نخستین بازارچه نمایشگاهی این استان بازدید کرد.معاون رئیس جمهوری درکارگروه اشتغال قم گفت: پرداخت تسهیلات خود اشتغالی به روستائیان انقلابی در خدمت رسانی به محرومان جامعه است و این نخستین باری می باشد که دولت لایحه دوفوریتی برای پرداخت تسهیلات خوداشتغالی با سود کم و بازپرداخت بلند مدت، در مناطق روستایی و عشایری درنظر گرفت.
همچنین عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور روز جمعه گذشته با سفر به قم با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفت وگو کرد.
7404/ 6133/

برچسب ها :قم
اخبار مرتبط :
    شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com