کد خبر ۵۶۱۱۷ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۶
در جلسه شورای برنامه‌ریزی قم؛

مجوز احداث ۳ نیروگاه خورشیدی و پارک برفی در قم صادر شد

قم - صدور مجوز ساخت ۳ نیروگاه خورشیدی ۵۰۰ کیلو واتی و پارک برفی قم در محدوده بوستان جوان از جمله مصوبات جلسه امروز شورای برنامه‌ریزی استان قم بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار مهر، جلسه شورای برنامه‌ریزی استان قم علاوه بر مدیران دستگاه‌های اجرایی ظهر شنبه با حضور احمد امیرآبادی فراهانی و حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نمایندگان نمردم قم در مجلس شورای اسلامی و به ریاست استاندار قم در سالن امام جواد(ع) برگزار شد.

اختصاص بودجه به منظور توسعه و تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه کاره استان‌ها در لایحه بودجه سال ۹۷ موضوعی بود که امیرآبادی در این جلسه به آن اشاره کرد و سهم استان قم را ۶۷ میلیارد تومان خواند.

به گفته نماینده مجلس شورای اسلامی در حالی سهم استان قم از این اعتبارات ۶۷ میلیارد تومان است که پایتخت ۶۹ میلیارد تومان یعنی تنها دو میلیارد بیشتر از قم توانسته است در این رابطه اعتبار جذب کند.

این در حالی است که به گفته امیرآبادی در ابتدا سهم استان قم ۲۰ میلیارد معین شده بود که با تلاش‌های صورت گرفته فرمول محاسبه سهم استان‌ها تغییر کرده و به این طریق استان قم و چند استان دیگر که از فرمول اولیه متضرر می‌شدند توانستند حق خود را دریافت کنند.

توزیع بودجه مهم‌تر از تخصیص بودجه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اما توزیع درست این اعتبارات را مهم‌تر از اختصاص بودجه دانست و گفت: پروژه‌هایی وجود دارد که به دلیل توزیع نادرست سرمایه سال‌ها روی زمین مانده است، از ۳۳ سال پیش قول قطار سریع السیر قم - تهران داده شده است اما هنوز به جای نرسیده است.

ابوالفضل ایرانی خواه پروژه‌های حوزه بهداشت و درمان را هم از همین دست برشمرد و افزود: پروژه‌های بسیار مهمی از حوزه بهداشت و درمان روی زمین مانده و به پیشرفت ۹۰ درصدی رسیده است که رسیدن به ۱۰۰ درصد و بهره برداری از آن‌ها نیاز به بودجه دارد که در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی با اشاره به اختصاص ۴۰ میلیارد تومان از این بودجه ۶۷ میلیاردی به فاضلاب پردیسان و قطار شهری قم، تأکید کرد: نیاز است که از این ۴۷ میلیارد تومان باقی مانده بخش مهمی به بهداشت و درمان اختصاص پیدا کند همان‌طور که در بسیاری از شهرهای کوچک‌تر می‌بینیم که تمام این بودجه اختصاص داده شده را به حوزه بهداشت و درمان اختصاص داده‌اند.

ایرانی خواه از آمادگی ۱۰۰ درصدی بیمارستان شهدای نیروگاه هم گفت و افتتاح این پروژه تنها منتظر حضور رئیس مجلس شورای اسلامی خواند تا این بیمارستان به چرخه درمان استان افزوده شده و بخشی از نیاز استان در حوزه درمان را تأمین کند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی تکمیل بیمارستان امیرالمؤمنین نیز که از سوی واقف ساخته شده نیز نیاز به اعتبار حدود ۱۲ میلیارد تومانی دارد وارد چرخه درمان استان شود.

اختصاص زمین به بیمارستان مادر و کودک

ایرانی خواه از نیاز به ساخت بیمارستان مادر و کودک هم گفت و افزود: خیری برای این بیمارستان حضور دارد باید زمینی به این کار اختصاص داده و زیرساخت‌های بهداشت و درمانی استان قم را به سطح استاندارد رساند.

وی همچنین از موافقت اصولی برای احداث یک بیمارستان توسط دفتر آیت الله العظمی سیستانی در قم با ظرفیت ۲۱۰ تخت بیمارستانی با محوریت قلب در محدوده بلوار بروجردی که در دست احداث است خبر داد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز ۶ هکتار زمین در محدوده این بلوار به کاربری درمانی اختصاص داده شده است که تا پیش از این ۲ هکتار به ساخت بیمارستان موقوفه آیت الله سیستانی اختصاص داده شده بود.

 بر اساس درخواست دفتر آیت الله سیستانی به منظور افزایش تخت‌های بیمارستانی از ۲۱۰ تخت به ۳۳۰ تخت درخواست افزایش عرصه اختصاص داده شده مطرح شد که در نتیجه با رأی اعضای شورای برنامه‌ریزی یک و نیم هکتار دیگر از این اراضی به این بیمارستان اختصاص داده شد و حفظ فضای سبز آن محدوده نیز در وظیفه خود بیمارستان قرار داده شد.

تعیین زمین مورد نیاز برای ساخت بیمارستان مادر و کودک هم در همان محدوده و به تصمیم در شورای شهرسازی استان موکول شد.

مجوز احداث ۳ نیروگاه خورشیدی ۵۰۰ کیلوواتی در استان قم از دیگر اموری بود که در دستور کار جلسه شورای برنامه‌ریزی استان قرار گرفت.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان قم یک نیروگاه در عوارضی قنوات در زمینی به مساحت یک هکتار، دیگری در اراضی حصار سرخ به مساحت ۵۰۰ کیلو وات و مورد سوم هم نیروگاه خورشیدی دیگری در اراضی محمدآباد واقع در اراضی جاده کاشان درخواست مجوز کرده‌اند.

صبوری افزود: از آنجایی که تولید هر یک مگابایت برق دو هکتار زمین نیاز دارد یک هکتار برای هر کدام از این نیروگاه‌ها زمین مورد نیاز است که به صورت اجاره در مدت معین در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد و شرکت توزیع برق هم برق تولیدی این نیروگاه‌ها را به صورت تضمینی خریداری می‌کند.

تقاضای احداث پارک برفی در محدوده بلوار امام علی(ع) نیز از دیگر طرح‌هایی بود که صبوری به آن اشاره کرد و در نهایت مصوب شد این مجتمع گردشگری که در محدوده بوستان جوان در منطقه ۶ شهرداری تعیین مکان شده است منوط به تصمیم شهرداری برای ایجاد راه دسترسی و تقاطع غیره مسطح در این محدوده مجوز احداث دریافت کند.

تسهیل راه‌اندازی اشتغال روستایی

تشکیل کارگروه تخصصی امور توسعه روستایی و عشایری دستور دیگری بود در این جلسه مطرح شد و سرپرست اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری قم این طرح را تسهیل کننده توسعه اشتغال روستایی دانسته و آن را عاملی دانست که به وسیله آن از بسیاری از مراحل اداری و موازی کاری جلوگیری خواهد شد.

به گفته سجاد چهرگانی بحث اشتغال یک زنجیره است و قطب اصلی این زنجیره سرمایه و نیروی انسانی است اما این کار در بخش روستایی پیچیده‌تر است، برخلاف سرمایه‌گذاری‌های شهری که متقاضی به سمت مسئولان میاید، در امور روستایی نهادهای مسئول باید به سمت سرمایه‌گذاران روستایی رفته و امکان اشتغال پایدار را رقم بزنیم.

 بر این اساس به گفته وی این کمیته کار تسهیل و دریافت استعلام‌های مورد نیاز تشکیل یک اشتغال کارگاهی در مناطق روستایی در قالب طرح هادی را انجام خواهد داد که به این طریق مراحل اداری انجام آن تسهیل خواهد شد.

بهره برداری سپاه از ساختمان جهاد

دستور واگذاری ساختمان جهاد کشاورزی در قمرود به سپاه پاسداران نیز دیگر صورت جلسه شورای برنامه‌ریزی شد که بر اساس این دستور نهایتاً وزارت دفاع که از بدنه دولت است متقاضی شد که ملک جهاد کشاورزی به وزارت دفاع واگذار شده و در نهایت بهره برداری از آن در مدت معین به سپاه واگذار شود.

به گفته سید حسن رضوی، رئیس مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم کارگروه مربوطه مصوب کرده است که ساختمان جهاد کشاورزی در اختیار وزارت دفاع قرار بگیرد و وزارت دفاع بر اساس مصوبات خود اقدام کند.

معاون هماهنگ کننده سپاه استان قم در همین رابطه گفت: مکانی که پیشنهاد شده است در دل کویر و برای امنیت استان است و از این نظر که منطقه کویر از نظر امنیتی برای استان بسیار مهم است این مکان انتخاب شده است.

سرهنگ احمد بیطرفان با بیان اینکه گشت‌های سپاه در این منطقه به صورت سیار بوده و نیاز به یک محل دارند، افزود: با توجه به نیاز سپاه برای حراست از این منطقه این محل شناسایی و پیگیری شد، مراحل قانونی از سوی وزارت دفاع انجام شد.

در نهایت بهره برداری از این ساختمان نیز با تصویب اعضای شورای برنامه‌ریزی برای مدت ۱۰ سال به سپاه استان قم واگذار شد.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com